Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Колизия между МО и ВВС за съвместната охрана на небето

Шефът на бойната авиация иска България задължително да е водещата страна, засега депутатите не го подкрепят

13 коментара
Сн. ЕПА/БГНЕС

Депутатите не се съобразиха с искането на ръководството на Военновъздушните сили (ВВС) при съвместната охрана на небето ни с други страни членки на НАТО българската страна да е винаги водеща и изрично да е регламентирано задължението ѝ да участва с бойна техника, а не просто с радари, системи за комуникации и летища.

По-рано този месец Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за отбраната и въоръжените сили, които позволяват съвместната охрана на въздушното ни пространство, а в четвъртък депутатите от парламентарната военна комисия ги гласуваха и на второ четене без обаче да отразяват искането на ръководството на Военновъздушните сили.

Предложеният от военното министерство законов текст гласи, че "охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави“. От ВВС не крият опасенията си, че това може да ги "свали" на земята.

В сряда след годишния сбор на бойната авиация шефът ѝ Румен Радев коментира, че "логично и нормално е да има съвместен "еър полийсинг", но нашето виждане е, че български самолети трябва непременно да участват"

"Вижданията ни са много прости и ясни - стремим се към повече способности, заедно с нашите съюзници, но в никакъв случай да не се създават предпоставки за отказ от участие на наша изтребителна авиация в този съвместен "еър полийсинг". Нормално е да бъдем водещи, все пак това е задача на наша територия и България е отговорна за тази част от пространството в интегрираната система за противовъздушна отбрана на НАТО", коментира ген. Радев.

Засега исканията му не се възприемат от управляващата партия.

"Нашата роля ние виждаме с участие на въоръжение, бойна техника, самолети и екипажи от българските ВВС, а не просто с радари, системи за комуникации и летища - защото това също може да се смята за съвместен "еър полийсинг", заяви ген. Радев.

Той каза, че се надява държавните мъже да проявят държавнически подход и законът ще има необходимата формулировка, така че да не допуска двусмислено тълкуване.

"Най-голямата подкрепа и защита на нашата позиция е осигуряване на необходимите ресурси за изграждане и поддържане на една модерна боеспособна българска военна авиация", заяви командирът на ВВС.

Зам.-председателят на комисията по отбрана Валентин Радев коментира, че притесненията на ген. Румен Радев нямат основания и ги отдава на "емоционалната реакция" на силно привързан към авиацията човек.

"Емоцията обаче трябва да има граници и професионализмът да вземе връх", посочи Радев, който е бивш зам.-военен министър.

Според експерти на Министерството на отбраната обаче мисията по Air Policing е на НАТО и се командва и управлява от съответните командири и елементи от командната структура на Алианса.

В този смисъл Законът за отбраната не може да регламентира водещата роля на българската армия в мисията, която е под общото командване на НАТО.

Според Министерството на отбраната подобна поправка би регламентирала задължителен режим за приоритетно използване на нашите самолети, дори и в специфични случаи, в които съюзническите самолети биха реагирали много по-адекватно, с оглед по-разширените им оперативни способности, подготовка на летателния състав и потенциал за постигане на съюзнически сдържащ ефект.

Освен това според МО предложените текстове гарантират по-гъвкава и не толкова рестриктивна схема, в която Обединеният център за въздушни операции на НАТО в Торехон, който има най-цялостната информация, може да прецени коя реакция и използването на какви сили са най-адекватни.

Какви точно сили ще се използват в конкретна ситуация ще зависи от спецификата и сложността на конкретната мисия, метеорологичните условия, изискванията за продължителност на полета и възможности за дозареждане във въздуха, способности за директно управление от AWACS и предаване на криптирани гласови данни в реално време по Link-16 и други. Това обаче са способности, с които нашите изтребители не разполагат.

В сряда депутатите от парламентарната комисия по отбраната отхвърлиха предложенията на левицата съвместната охрана да се осъществява със страни едновременно членки на ЕС и НАТО, явно насочено срещу Турция, както и предложението за задължително участие на български самолет в охраната на небето ни.

Въпреки обясненията на МО обаче личният състав на бойната авиация като цяло е настроен срещу предложения от политическото ръководство на армията текст.

Отношенията между ген. Радев и военния министър Николай Ненчев са обтегнати и на няколко пъти те вече влязоха в публични разногласия. Миналата година Радев дори демонстративно подаде оставка, но само за няколко часа, тъй като премиерът Бойко Борисов лично го обеди да си я оттегли.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Борисов
    #13

    Абе,човече божи,за какви последици бълнуваш?! Като чуете за НАТО и гривите ви щръкват. С тия пенсионирани МИГ-ове,които нямат апаратура за връзка със съюзническите самолети,каква съвместна охрана?Че,пък и водещи да сме били,с тия таратайки! Когато нямаш средства за превъоражаване,за което са виновни българските пръсти на Русия,разбира се че съюзници ще ни охраняват.Без значение как се казват,те са съюзници! Какви ги плещиш "стъпка по стъпка"?! Напъха и радикалният ислям в самолетният въпрос! Живеете и говорите като в старият си умрял свят на комунистическа Бълария!

  2. Емил Станоев
    #12

    с този закон сега спокойно може турски самолети да охраняват небето ни. А за последиците ще мислят после !? Изобщо този земеделец ще ликвидира цялата армия стъпка по-стъпка.Турските шпиони са навсякаде из България . Радикалния ислям е тук с подкрепата на турция. А какво ще последва от това ....

  3. 2015
    #11

    Съветвам ген. Радев да внимава с изказа (най добронамерено) защото и Началника на отбраната също изказваше категорични мнения от порядъка "В България няма да има американски бази" и от 9.02.2016 г. е пенсионер.А че политическото ръководство на МО е трагедия...всеки го знае. А колкото до коментарите, че генералът е завършил руска ген. щабна академия то е ясно през онуй време къде да завърши...в Лангли Вирджиния ли?

  4. Филка Русофилка
    #10

    2. На какво основание се внушават опасения, че това ръководство на МО ще "свали" на земята българските ВВС?! Естествено, нашите ВВС трябва да придобият необходимите способности, така че да не връзват ръцете на Обединения център за въздушни операции на НАТО. Съвместната охрана трябва да бъде законово регламентирана така, както са го направили съюзниците. Българите са природно високоинтелигентни и, ако се трудят поне колкото германците, имат по-високи постижения от тях. И военният м-р Стамболийски е учил „мотика“ като Ненчев, ама на Ненчев брат му и 3-та му племенници са военни летци на САЩ.

  5. Филка Русофилка
    #9

    1. Ненчев каза, че до март ще бъде финализиран изборът на нов многоцелеви изтребител, до края на годината ще започнат доставки. Предложи и Съветът по отбраната одобри за н-к на ген.-щаба кандидатурата на ген.-лейт. д-р Константин Попов. Бивш командир на ВВС с 1250 лет.ч., 2 мандата шеф на ВВБ „Граф Игнатиево“. Специализирал във ВВ колежи в Канада и „Стратегически изследвания във ВВС“ в САЩ. Служил в САЩ, Германия, Канада, Турция, Полша. Заемал висши командни длъжности в Щаба на НАТО. Командвал ВВ компонент на Силите за незабавен отговор на НАТО, доктор на науките, член на Съюза на учените.

  6. Знайко
    #8

    Българане, ти да си чувал нещо за разделение на труда. Най-добрият пилот да си кара самолета. Политическите решения да ги вземат политиците. По твоята логика най-добрият стругар трябва да управлява завода.

  7. Калико Джо
    #7

    Личния състав на бойната авиация трябва да се подчинява на гражданското ръководство избрано от парламента и да козирува! Като не им харесва да си подадат оставките и бегом в любимата Русия! Тук е НАТО!

  8. Kiril Kovatchev
    #6

    Командирът на бойната авиация иска да лети на хубави натовски самолети. Като няма пари обаче за такива е готов да лети на съветски такива. Въпросът обаче е в това да се откъснем веднъж завинаги от водещата хибридна война срещу България Русия. Нито стотинка не бива да се дава на агресивната и незчитащата международните норми Русия.

  9. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #5
  10. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #4

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.