Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Колко ли българи ще останат вярващи, ако това им струва пари?

7 коментара
Сн. БГНЕС

Ако изобщо има дискусия около проектозаконите за вероизповеданията, тя е предимно заради детинската обида на националпопулистите, задето ГЕРБ внасят своята версия заедно с ДПС и БСП, наместо да подкрепят тяхната. Има го и желанието да натрият носа на турците, като ги накарат да служат на български и да веят българския флаг над джамиите.

Иначе особени разминавания аз не виждам: основно става дума за борба срещу предполагаемия радикален ислям, който ще дойде заедно с финансирането от чужбина. Вярно, че много радикализъм в България не се наблюдава, но няма нищо лошо в това превантивно да се огледат саудитските фондации.

Другият, още по-консенсусен момент е желанието на парламентарните партии да прецакат малките религиозни деноминации за сметка на двете големи. Евреи, алевити или католици например няма да получават нито финансиране от държавата, нито ще имат право на дарения от чужбина. Доц. Михаил Иванов обърна внимание, че дори свещениците в софийската руска църква или в католическата в Белене няма да могат да получават заплата, тъй като са чужди граждани и са финансирани от своите чуждестранни църкви. Не ви ли прилича малко на глупаво престараване?

Колко са (не)вярващите?

И двата проектозакона въвеждат принципа, според който се финансират политическите партии. А той прави именно това: помага на големите да станат още по-големи, а на малките - да залинеят и изчезнат.

Но как се определя колко привърженици има съответната деноминация? Тук стигаме до най-абсурдното - щели да вземат данните от преброяването през 2011, където за източноправославни са обявени 76%, за мюсюлмани 10%, а всички други падат под прага от 1%, който е необходим, за да бъдеш финансиран. А добре знаем как анкетьорите определят религиозната принадлежност - нито се интересуват дали ходиш на служба, нито дали си кръстен, нито дори дали вярваш в съответното божество. Отчита се етническият тип, без особено задълбочаване (често в разговор със съседите от блока) и трябва човек да има много специални религиозни нагласи, за да поиска изрично да се определи като будист или свидетел на Йехова например.

Впрочем, в това преброяване неотговорилите на въпроса за религията, плюс неопределилите се, плюс посмелите да заявят, че не вярват в нищо, правят цели 33.6% - един солиден процент български граждани, които ще бъдат дискриминирани от подготвения закон: ще им взимат от данъците за нещо, към което те нямат отношение. Защото вижте: контролът върху потенциална политизация на религиозните практики е едно, съвсем друго е пренасочването на публични средства. А очевидно в този парламент няма лява или пък либерална партия, която да защити интереса на светската ни модерна държава.

Убедени ли сме, че искаме да плащаме за частните ритуали и тайнства на някакви общности? Искаме ли да строим църкви и джамии например, наместо да даваме пари за училищата? Нямам нищо против всеки да вярва в каквото намира за правилно, но тук говорим за обществени средства.

Питам се например това: като започнем да даваме заплати на свещениците, ще продължат ли да взимат по 40 лева за панихида, която трае 20 минути? Ще се лишат ли от някои от имотите си, които дават под наем? Ще плащат ли данъци като всички нас? Разбира се, чудесно е държавата да участва там, където трябва да се поддържат храмове, които представляват елемент от културното ни наследство. Но то по определение е на всички ни, докато тук говорим за една окултна дейност, която не е консенсусно приета от всички в обществото ни.

Най-приемливото решение

Най-добро ми се вижда решението в онези страни, където финансирането на култовете става чрез данък по избор: държавата определя размера на сумата, а ти я насочваш към деноминацията, която ти е важна. Обикновено парите са около един процент от общите ти данъци: ако взимаш 1000 лева, данъкът ти е 100, от тях това би било 1 лев. Който няма доходи - не плаща, разбира се.

Ще кажете - много хора ще се изхитрят и няма да плащат. За да се избегне подобно нещо, в Италия например правят данъка задължителен, но дават следната опция: ако не си привърженик на нито една деноминация, можеш да насочиш парите си към други социални дейности.

Системата може да се прецизира в различни посоки, може и бюджетът да додава в определени ситуации. Подчертавам принципа, който ми се вижда най-правилен: вярващият да се самоопределя активно, а не демографите да му спускат религиозната принадлежност според някакви национални проценти. А и така проблемът с броенето от само себе си ще отпадне. И още нещо: ако не си готов да дариш нещо - било пари за църквата, било време за изповед, какво точно значи това, че си вярващ? Същият проблем се появява периодично с вероучението в училище: понеже децата не го избирали свободно, дайте да го направим задължително.

Така се налага следното заключение: боят се вероятно, че цялата тази легенда за религиозния български народ ще рухне в мига, когато накарат вярващите - и християни, и мюсюлмани - активно да докажат вярата си, като свободно се обложат с един минимален данък.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Става въпроЗ, да открехна дойчето велето, за сепаратизъм, подплатен с пари на Анкара! Приятелството Анкара-Берлин ги поставя на страната на СА и Турция! Срещу България. България бе приета в ЕС и НАТо, едва след като се самопревърна в разграден двор. Където всеки от вън да се намесва, да си казва "меннието", и не да ипълняваме чинно. Освен нарязавне на 1-4 блок наКозлодуй, и подарък водите на Места на Гърция, България обеща на Трция да подари Родопите. Срещу членство в голяяяямото НАТООООО .!.

  2. като заговорихме за вярата, вчера в кАнада е било закртио християнско училище! В провинция Албърта, в някое си училище се изучава Библията. Заклеймява се мъжеложството( хомосекслуализма между мъже), която е норма в кАнада! И те закриват учлището. Хриситяние почват да ги преследват в нашите "съюзници"кАнада. Не желая такива съюзници!

  3. ivancho ivanov
    #5

    За фарисейският Синод разрушител на БПЦ държавни пари не!

  4. анита хегерланд
    #4

    Авторът на статията е ядосан, затова не вижда разликата между религията и политиката. Политиката е свързана с гражданството, държавността и законността така, както религията е свързана с обичаите, семейството, рода и историята. Политиката в този смисъл предлага решения, като отговаря на интересите на определена прослойка или класа и колкото е по-голяма е партията, толкова е по-представителна. Следователно трябва да вървим към окрупняване на партиите. Трябва да се въведе формула, за определяне на парите, като се вземат предвид: законопроекти, международни договори, евродепутати, сделки, престъпност, БВП, социални политики, т.е. за участие и принос в управлението да получават различни пари.

  5. daskal
    #3

    Плащайки данък религия - ще имаме ли право на контрол над употребата му? Като си плащаме винетките например, можем да протестираме за лошото състояние на пътищата, нали? Сещам се за т.нар. "митрополит" на В.Търново Григорий, за прочутия наглец Николай - пловдивски "митрополит", за доносниците на Държавна сигурност, които доминират, за разврата, хомосексуализма, пиянството и мързела, не на последно място за покъртителната посредственост на повечето от тях. Това ли да подкрепяме? Това ли е светлият пример, следващ учението на Иисус?

  6. безпартийна
    #2

    Първо, не искам моите данъци да се пренасочват за ролексите и мерцедесите на синодалните старци. Но второ, плащането на данък религия е най-доброто решение за финансирането на религиите. Но ако този данък ще се определя формално по нереалистични критерии, това е изнудване на обществото. Защото евреи, католици, арменци и мюсюлмани със сигурност ще си го плащат. Но не съм сигурна за т.нар. православни. Но пък тогава ще се види къде е православната църква. И може да си намери мястото с богоугодни дейности - грижа за вярващите и нуждаещите се.

  7. Лизи Гугуткова
    #1

    Данък на "Търговците в Храма", които Исус е прогонил НЕ давам. Още повече на агентите с расо, с петолъчка на челото, съсипали стотици съдби, возещи се в черни мерцедеси!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.