Колко струва едно журналистическо разследване?

В четвъртък в рамките на сутрешния блок “Тази сутрин” на бТВ водещата Ани Цолова анонсира “изключително журналистическо разследване” на екип на телевизията, “внедрил” се “под прикритие” сред иманяри и търговци на археологически ценности. Цолова обясни, че репортерът и операторът, на които гордо обяви имената, са използвали скрита камера и микрофони, за да разкрият механизма на пласирането на ценностите.

Последва самото разследване, записаните със скрити камери и микрофони срещи и уговаряния на сделки с трафикантите, което завърши с “внезапния” арест на уличени в незаконната дейност лица. Също надлежно заснето.

Часове след това последва официална пресконференция в Областната дирекция на полицията – Велико Търново, на която бе съобщен резултатът от проведена вчера акция по “разбиването на престъпна група, занимавала се с иманярство и незаконна търговия с антични ценности”. Групата била следена от три седмици. Анонс за пресконференцията бе качен още от сутринта на официалния сайт на МВР.

Разбита е престъпна група за трафик на ценности

Разширява се кръгът на заподозрените за участие в организирана престъпна група за придобиване и търговия с културно-исторически ценности, разкрита при специализираната полицейска операция в Павликени вчера. Това съобщи на пресконференция в четвъртък в ОДП - Велико Търново, Христо Томов, наблюдаващ прокурор, предаде БТА.

още

Информацията от пресконференцията и “разследването” на екипа на бТВ поразително се допълваха с малката разлика, че на пресконференцията имената на замесените не бяха дадени, а в “разследването” не бяха спестени нито имената, нито дори лицата на участниците.

От това може да се направи само един, и то неприятен извод. Че една медия се използва за чиста рекламна цел на държавно ведомство, в случая МВР, като потребителите на медийния продукт – зрителите, умишлено се вкарват в заблуда, че гледат журналистическо разследване. Което не е никакво разследване, а филмирана постановка, изготвена и режисирана за откровено ПР-обслужване на ведомството на Румен Петков.

И понеже авторите на ПР-акцията не са особено интелигентни, и не са особено сигурни, че излъченото “разследване” ще свърши добра работа за обработване на общественото съзнание в посока “ето как хубаво работят правоохранителните органи у нас, само дето ги ругаете несправедливо”, го подсилват и с нарочна пресконференция. Или обратното – пресконференцията се подгрява няколко часа по-рано с чисто поръчков журналистически материал.

Това е класически пример на нарушаване на принципите на журналистиката, която не за първи път се използва за да лъскане на ведомствен (партиен, корпоративен, личен) имидж, маскирано като журналистически продукт.

Впрочем, ръководеното от Румен Петков министерство успешно се преборва за лидерското място в медийните ПР-акции в негова полза. Въпросът е срещу какво.

В началото на месеца водещият на сутрешния блок на бТВ Николай Бареков е видян случайно да се черпи с министър Петков в уютен ресторант край морето на Халкидики, в съседна Гърция. Но ако се съди по размаха на ПР-а, ентусиазма и усърдието, с които действат телевизионните труженици, едва ли ще да става дума само за един обяд.

Още по темата
Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: