Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Колкото повече нискотарифни превозвачи се допуснат, толкова по-бързо ще се развие авиопазарът у нас

32 коментара
Колкото повече нискотарифни превозвачи се допуснат, толкова по-бързо ще се развие авиопазарът у нас

Колко струва пътуване от Барселона до Брюксел на 5 декември 2005 година сутринта с връщане на 7 декември сутринта? Отговорът е “зависи”. Ако се ползва нискотарифна авиокомпания, цената е под 30 евро. Ако се ползва традиционна авиокомпания, цената е 1350 евро. Разликата между двете цени е 1320 евро, т.е. нискотарифният превозвач предлага 47 пъти по-ниска цена.

Какво означава това на практика?

Цената от 1350 евро не е по силите за много хора и те не биха могли да пътуват със самолет до Брюксел. Преди навлизането на нискотарифни превозвачи тези хора са можели да си позволят да пътуват единствено с автобус, което отнема около 20 часа и доста по-неудобно от самолет. В момента, след навлизането на нискотарифните авиокомпании, всеки може да си позволи да отиде от Брюксел до Барселона, защото не само е значително по-евтино от традиционните авиокомпании, но е по-евтино дори от автобус, а в същото време е много по-бързо (без спиране и прекачване).

Пътуване от Барселона до Брюксел и обратно

Ryanair

28.29 EUR

Austrian Airlines

1350.28 EUR

Автобус (Eurolines)

82 EUR

Автомобил

550 EUR

Сравнение с България

Един човек може да отиде от Барселона до Брюксел (около 1400 км) и да се върне за около 50 лева и пътуването в едната посока ще му отнеме 2 часа. Същият човек може да пътува с влак от София до Бургас (450 км) и обратно и това ще му струва около 30 лева и ще му отнеме около 7 часа в едната посока. Ако използва самолет от София до морето ще трябва да плати 260 лева в двете посоки. Разходите за билет от София до Брюксел и обратно пък са около 1300 - 1400 лева (най-ниската цена е 500 лева, но изисква два дни по-дълъг престой в Брюксел и съответните разходи за хотел и престой).

Извод

Очевидно нискотарифните превозвачи увеличават възможностите за движение на много хора, които без тях не биха могли дори да си помислят за пътуване на дълго разстояние или извън страната. Това е особено приложимо за България, тъй като средната заплата тук е доста ниска по европейските стандарти. Колкото повече нискотарифни превозвачи се допуснат на българския пазар, толкова по-бързо ще се развие авиопазарът в страната. Оттам, ще се увеличат и ускорят икономическите и бизнес контактите, както и културният обмен. Всичко това влияе положително на благосъстоянието на гражданите.

По-общият извод е, че конкуренцията води до по-голям избор и по-ниски цени. В България общото усещане е, че цените, определяни от правителството, вървят само в една посока – нагоре. За да се промени това, е необходимо допускане на повече конкуренция и съответно либерализиране на пазарите. Колкото по-бързо това стане, толкова по-добре за просперитета.

Институт за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

32 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ганю БАЛКАНский
    #34

    Убаво - раята ще се шматка налево-надесно - ами келепиреца за нас дека е?Нема да стане! По -добре на Вуте да е зле а пък на нас - истенските патриоти - добре!

  2. Автор
    #33

    Сички знаем че е "добре в БГ сичко да се оправи". Въпроса е как да стане това на практика.Направете следното До колкото ми е известно Раянер искат субсидия от града които ги приема, другите също такива далавери въртятНаправете една асоциация на заведенията в София (хиляди) и магазините и всеки да плаща по малко и ето ти субсидиятаОтдруга страна, силен политически лобинг с ръсене на съответните чичовци... и ето София може да стане втора Прага

  3. kk
    #32

    Така е.

  4. Петър Йовчев
    #31

    трябва да бъде проверявана рекламата за да бъде достигната истинската пропорция, иначе щеше да е много хубаво за да бъде истина.Пазарната икономика не започва от днес.

  5. ззо
    #30

    Дописката,ако не е целенасочено-абстрактна,е глупава и ограничена.Също като псевдоразвивачите на туризма.

  6. Rrrr
    #29

    Нека да има и low cost компании, не виждам проблем. В България не сме богати. Пазарът трябва да е свободен, а не една малка картелна групичка да паразитира на гърба на потребителите

  7. PisnaMi
    #28

    Wstestveno 4 tribva da gi ima.Moje li kolegata poliak da si hodi do tiah za 40 evro a az da triabva da se rusia s 300!Da idvat!Vsi4kite da idvat!

  8. a
    #27

    Твърде сложен начин да се каже, че българският потребител е преебан.Естествено, че трябва да ги има!Но къде са?Докато дойдат (а някой ги възпрепятства) обещавам да летя само с Bulgarian Air: удобно, безаварийно, евтино и винаги навреме (последното/ ако има попътен вятър)Интересно дали няма да забранят на WIZZ да лети до София?

  9. voodoo
    #26

    Летял съм с няколко авиокомпании из Западна и Центарлна Европа (както и до Солун, връщайки се в България) и никога не съм плащал над 50 евро в двете посоки С ЛЕТИЩНИТЕ ТАКСИ. Само веднъж съм летял с BG Air от Амстердам и обратно и промоционалната крайна цена беше 350 евро, за които получих отвратително отношение и обслужване, стар самолет и голямо закъснение. Ryanair са най-евтините и най-добрите. Не си спомням някога да съм пристигал по разписание - при полет между 2 и 3 часа редовно кацат с половин час аванс!

  10. Андрей
    #25

    Една статия, написана без много знания относно темата и очевидно без достатъчно проучвания: 1. Билет от Барселона до Брюксел и обратно на посочените дати и в посочение часове според резервационната система на www.usitcolours.bg струва до 300 евро с Swiss със всички такси и данъци. 2. Ryanair излита от летище Жирона, което се намира на около 50 км от Барселона. Това не пречи на сайта им да пише Барселона. И каца не в Брюксел, а в Шарлероа, на около 40 км южно от белгийската столица. Сещате се, че

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.