Колосалният проект за Нигарагуански канал се изпари във въздуха

Изглед от Панамския канал

Проектът за Никарагуанския канал на мистериозна китайска група бе обявен като най-амбициозния в Латинска Америка, а сега изглежда се е изпарил във въздуха, ставайки жертва на финансови затруднения и на дипломатическия интерес на Пекин към съседна Панама, предаде агенция Франс прес.

С бюджет от 50 милиарда долара проектът "загуби напълно финансирането си, защото не успя да отговори на необходимите условия за надеждност", заяви пред АФП бившият депутат от опозицията и университетски преподавател Елисео Нусес.

Преди пет години китайският магнат Ван Цзин, собственик на компанията HK Nicaragua Development Investment (HKND), успя да издейства с много усилия концесия от правителството на президента Даниел Ортега, за да планира, построи и да управлява в продължение на век канал, свързващ два океана и дълъг 276 километра.

Новината предизвика реакция на международно равнище заради заявената на висок глас амбиция за конкуренция с Панамския канал, без който е немислим морският товарен транспорт между Тихия океан и Атлантическия.

При церемонията за началото на строителните дейности в края на 2014 година Ван Цзин заяви, че иска да превърне Никарагуа в най-богатата страна в региона, след като по това време тя бе една от най-бедните. Шансът не му се усмихна: година по-късно той изгуби голяма част от състоянието си, оценявано на 10,2 милиарда долара, според агенция Блумбърг. Оттогава той просто изчезна.

"Това е призрак, повече не го видяхме", коментира адвокатката, специализирана по въпросите за околната среда Моника Лопес, автор на книга, посветена на канала и озаглавена "Как една страна се предаде".

Проучванията за финансовата изпълнимост на проекта, направени според HKND от компанията за пазарни изследвания McKinsey, така и не бяха публикувани. Страни като Иран, който обяви, че има интерес към проекта, вече спряха да говорят по темата.

Изграждането на пътища, по които да се стига до канала, на южното тихоокеанско крайбрежие, спря, а изкопните работи, започнали през 2016 година също са парализирани.

На въпрос на АФП управлението на Никарагуанския канал отрича категорично изграждането на обекта да е спряло. "Истина е, че имаше закъснения, но компанията (HKND) е на път да заработи, това е много голям проект. Напредва бавно, но нормално", заяви Мануел Коронел Кауц, който е президент на управлението.

Повечето наблюдатели обаче са скептични: каналът "изгуби привлекателността си в момента, в който китайският инвеститор се оттегли, а никарагуанското правителство, само, няма средства, за да изведе до край проекта", коментира Виктор Кампос, директор на екологичната асоциацията Centro Humboldt.

Китай вече не е заинтересован?

Друг фактор, който работи против проекта: възобновяването на дипломатическите отношения между Пекин и Панама през юни миналата година.

Централна Америка, която има стратегическо знамение заради близостта си със САЩ, е притегателна от дипломатическа гледна точка за Китай и Тайван, като Тайпе дълго време се ползваше с предимство преди да спечели благоразположението на Панама.

Пекин обаче изглежда не се интересува от Манагуа: "Китай ще инвестира 25 милиарда долара (годишно) в различни страни от Латинска Америка, но Никарагуа не е на екрана на неговия радар", твърди бившият дипломат Маурисио Диас.

"Винаги са се правели спекулации за възможния интерес на китайската държава при даването на концесията (за канала), но 19-те търговски споразумения, които бяха подписани миналата година между Китай и Панама, сочат, че нейният интерес е насочен" към тази страна, по-богата и с вече изграден канал, който неотдавна бе разширен, отбелязва Моника Лопес.

Елисео Нисес припомня, че става дума за частна инициатива. "Не съм сигурен, че Китай стои зад канала, изглежда Ван е действал самостоятелно" и "Никарагуа е станала жертва на международна измама", допълва той, подчертавайки законовите неясноти, свързани с концесията за канала, които изглеждат твърде облагодетелстващи за HKND.

Един пример: Никарагуа няма никакви механизми, нито според гражданското, нито според наказателното право, които да задейства срещу инвеститора, в случай че той не изпълни договора. Необходимо е 60% от депутатите в парламента да гласуват, за да бъде анулирана концесията.

А тази концесия е "Дамоклев меч, надвиснал над главите на селяните, защото разрешава да се експроприират земите не само край канала, но и в цяла Никарагуа", твърди опозиционната лидерка Виолета Гранера.

Жителите продължават да се опасяват от този проект, който би могъл да доведе до преместването на хиляди никарагуанци и да пресече езерото Косиболка, най-голямото хранилище от прясна вода в Централна Америка.

Докато този закон е в сила, "ние няма да спрем борбата си", обещава пред АФП Франсиска Рамирес, лидер на движението, което е срещу изграждането на канала и организира все повече протестни акции.

По БТА

Още от Свят