Компромис в ЕС остави вратички за запазване на енергийните монополи

Компромис в ЕС остави вратички за запазване на енергийните монополи

Одобрен в Страсбург компромис между депутатите от Европейския парламент и чешкото председателство на ЕС по т.нар. трети енергиен пакет остави вратички на монополистите на газовия и електроенергийния пазари да запазят собствеността си върху мрежите и производствените си мощности. Приетите в сряда законодателни текстове за либерализацията на сектора запазиха рестрикциите за “Газпром“ и други компании извън Европейския съюз, в случай, че имат вече монопол в мрежи на страни членки или искат да придобият такъв. Регламентират се и повече права за потребителите и защита за социално уязвимите клиенти, съобщиха от пресцентъра на ЕП.

Анонсираните през септември 2007 г. от Европейската комисия мерки за разделянето на собствеността на енергийните мрежи не се харесаха на монополните компании, които трябваше да продадат част от мрежите си или производствата си.

Така осем страни членки, сред които Германия, Франция, Гърция и България внесоха алтернативно предложение и след поредица от разговори между европейските институции се стигна до обявения сега консенсус.

Новите правила трябва да бъдат въведени за период от година и половина.

Предвидени са три варианта за отделяне на производството и доставката на електричество и природен газ от експлоатацията на мрежата за пренос.

Единият е първоначалното предложение за пълно отделяне на собствеността, което значи, че интегрираните енергийни компании ще трябва да продадат своите мрежи за пренос на газ и електричество. Така ще се създават отделни оператори на преносните системи, които да поемат всички експлоатационни операции по мрежата. В същото време компаниите за производство и доставка няма да имат право на контролен дял от оператор на преносна система.

Другите два варианта позволяват запазване на собствеността на енергийните монополи върху всичките им активи, но при ефективно разделение на интересите им в отделните подпазари чрез строги правила за активите, оборудването, персонала и т.н.

Единият начин е като държавите членки задължат енергийните компании да предадат управлението на преносната мрежа на независим от тях оператор на система. Другата опция за създаване на независим преносен оператор принуждава интегрираните компании за доставка и пренос да спазват правила, гарантиращи, че тези два бизнеса работят независимо. Контролът дали това се спазва ще се извършва от надзорен орган от представители на енергийната компания, на акционерите на трети страни и на оператора на преносна система.

Анти-Газпром мерките

Законодателният пакет съдържа и разпоредби, коментирани при представянето на първоначалните намерения като “анти-Газпром“-мерки. Съгласно одобрените текстове, на компании извън ЕС няма да се позволява контрол над части от европейската газова или електропреносна мрежи, ако те не гарантират, че отговарят на условията за разделяне на собствеността според един от трите варианта. Така националните регулатори могат да откажат сертифициране на оператор на преносна система, контролиран от "лице или лица от трета държава", ако навлизането му европейския енергиен пазар представлява риск за сигурността на доставките на енергия за ЕС.

Държавите членки ще разполагат с три години и половина, за да приложат разпоредбите, отнасящи се до компании извън ЕС.

По-големи права за потребителите

Според новото законодателство всички битови клиенти и при необходимост малките предприятия (с по-малко от 50 служители и годишен оборот под 10 млн. евро) имат право да останат на регулирания пазар, където цените се определят от съответните национални органи.

Въвеждат се и т.нар. уязвими потребители на енергия, за които да се гарантират доставките на електроенергия и да има забрана за изключването им от мрежата “в критични моменти“. Те ще бъдат подкрепяни и за увеличаване на енергийната ефективност.

Потребителите на енергия ще имат право също така да сменят своя доставчик на газ или електричество в рамките на три седмици и без допълнителни такси. Ще се въведе и енергиен омбудсман, който да решава включително извънсъдебно споровете между компаниите и клиентите по фактуриране или други жалби.

В двете директиви и трите регламента, съставляващи третия енергиен пакет, се съдържат и изисквания за сформиране на Агенция за сътрудничество между енергийните регулатори и създаване на задължителни мрежови кодекси за процедурите при спешни ситуации.

Споделяне

Още от Европа

Трябва ли да се отворят ресторантите?