Конфликт заради цензура заплашва водещия бизнес всекидневник в Русия

Конфликт заради цензура заплашва водещия бизнес всекидневник в Русия

Подчиняването на медиите има ключова роля за консолидирането на властта на Владимир Путин в Русия. Извън контрола на Кремъл останаха немного медии, а сега напът да изгуби независимостта си е водещият делови всекидневник "Ведомости", пише американският в. "Уолстрийт джърнал". Миналата седмица редакцията на "Ведомости" се обяви срещу и.д. Глвания редактор Андрей Шмаров, предупреждавайки, че решенията му заплашват превръщането на изданието в "още една зависима и контролирана медия, (...)чиято цел в работата ще е да реализира интересите и амбициите на официалните и скритите си собственици".

Раздорът заради налаганата цензура доведе вестника до криза, която може доведе или до попадането му под пълния контрол на Кремъл или да провали сделката за продажбата му, поставяйки на границата на фалита, пише и британският "Файненшъл таймс".

Работещите в изданието открито се разбунтуваха срещу новия и.д. главен редактор Шмаров, след като той им е забранил да пишат по теми, които са табу за Кремъл. Скандалът дотолкова съсипа репутацията на "Ведомости", че по думите на човек, осведомен за ситуацията, един от потенциалните му купувачи – управляващият директор на Arbat Capital, се отказал от покупката.

Според журналистите от "Ведомости" конфликтът е още един знак за това, че Русия не желае да приеме независимата журналистика, след като в последните години няколко други издания бяха продадени на приятелски настроени към Кремъл собственици и в тях бяха назначени послушни редактори.

"Това може да се окаже края на вестника, символизиращ петролната ера на Путин. "Ведомости" се роди заедно с путинския държавен капитализъм и описваше как системата се зароди, как растеше и крепнеше", казва Максим Товкайло, управляващ редактор на сайта на вестника. "Сега тази система унищожава "Ведомости", допълва той.

През март руският собственик на изданието съобщи, че го продава, но сделката явно не е завършена. На фона на хаоса около пандемията от Covid-19 и машинациите около собствеността, в нарушение на правилата на "Ведомости" за и.д. главен редактор бе назначен Андрей Шмаров, който по-рано е бил издател на свързано с Кремъл списание.

В редакцията цари пълно объркване и навярно никой не знае кой контролира изданието. Хора от редакцията смятат, че по-скоро правителството на Путин, а не сегашните или бъдещите собственици са се възползвали от ситуацията, за да изискат назначението на Шмаров.

"Ведомости" бе основан и принадлежеше в миналото на "Файненшъл таймс" и "Уолстрийт джърнал", чиито редакционни стандарти продължиха да се спазват и при руския собственик.

Сегашният конфликт в изданието ще лиши руския бизнес от независим глас след разочарованието от скромния пакет на Кремъл за стимулиране на икономиката, пострадала от коронавирусната пандемия.

През март собственикът на "Ведомости" Демян Кудрявцев обяви, че вестникът ще бъде продаден на издателите Константин Зятков и Голубович.

Според двама души, участващи в преговорите, Шмаров е назначен за главен редактор за периода на приключване на сделката, но сега той се оказва сериозно препятствие за реализирането ѝ.

Зятков и Голубович заявяват, че назначението на Шмаров е предложено от Кудрявцев и че те нямат никакъв контрол над изданието. Кудрявцев обаче твърди, че назначението на Шмаров било тяхна идея и че самият той повече не ръководи вестника.

В редакционна статия, публикувана миналата седмица, работещите във "Ведомости" обвиниха своите потенциални купувачи, че служат като прикритие на негласни сили и подкопават "доверието в изданието чрез въвеждането на цензура".

Зятков и Голубович отказаха да коментират. Кремъл отрича да има намеса за назначението на Шмаров или да е искал от него да въвежда цензура във "Ведомости".

Журналистите разказват, че Шмаров обяснява своите решения с гневни телефонни обаждания на влиятелни хора. "Той лично ми е казвал, че от Кремъл са му наредили да не се публикуват данните на Левада център (независима социологическа агенция -бел.ред.), иначе всички ще ни изгонят", разказва Дмитрий Симаков, редактор във вестника.

Самият Шмаров отказва да каже дали обсъжда с Кремъл редакционни въпроси, но отрича от там да са му нареждали каквото и да е – решенията си вземал сам. Той казва, че не е забранявал да се цитират данни на Левада -център, но според него журналистите често се позовават на проучвания на тази агенция, несправедливо пренебрегвайки две други социологически агенции, близки до Кремъл. Шмаров също така каза, че се е запознал с редакционните правила и те му позволяват да сваля статии.

Ситуацията се усложнява от това, че продажбата още не е състояла заради строгите ограничителни мерки заради коронавируса в Москва, в резултат на което бяха затворени правни и нотариални кантори. Досегашният собственик казва, че вече не може да издържа "Ведомости", докато работещите там не знаят ще им бъдат ли платени заплати през май.

Шмаров коментира пред "Файненшъл таймс", че не води война с никого и се надява да възстанови отношенията си с редакционния екип. Много от хората обаче си търсят нова работа. Ако Шмаров остане, "за какво ще пишем? Ние не можем да пишем за политика, не можем да казваме нищо лошо [за големите държавни компании], а и никакъв малък бизнес няма да остане", заяви Товкайло.

Споделяне

Още по темата

Още от Свят

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?