Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Конфликтът между две държавни жп структури може да спре влаковете

20 коментара
Конфликтът между две държавни жп структури може да спре влаковете

Към задълбочаващите се финансови загуби на българските железници, растящото напрежение сред служителите и протестите им заради забавени заплати, заплашващи да се превърнат в ежедневие, във вторник бе добавено и предупреждение, че влаковете могат да бъдат спрени от движение, ако БДЖ не изплати дължимите такси на собственика на релсовия път – Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

В писмо на НКЖИ, разпространено до медиите, компанията заявява, че ако до 14 дни БДЖ не плати 70.6 млн. дължимите суми за такси и услуги, достъпът на влаковете до жп мрежата ще бъде спрян.

Не е ясно от къде БДЖ ще вземе пари да се издължи, след като по-рано във вторник новият изпълнителен директор на дружеството Пенчо Попов заяви, че дупката в бюджета на компанията е 20 млн. лева в момента. До края на годината тя ще достигне 40-45 млн. лв.

Текущите задължения на БДЖ пък са 30% от годишния им приход и възлизат на над 150 млн. лева. Компанията планира да съкрати минимум 700 души от 1 януари догодина, а от 1 октомври т.г. е стартирана процедура за освобождаването на 1330 служители.

До конфликтната ситуация между БДЖ и НКЖИ се стигна след като служители на собственика на железния път на гарата във Варна отказаха да работят заради неизплатени възнаграждения за август и септември и аванс за октомври. В резултат влакът от Варна за София във вторник сутринта закъсня с час, а останалите влакове са се движили с 25-30 минути закъснение. НКЖИ заяви, че ще има заплати, едва след като БДЖ изплати дължимите 70 млн. лева. Служителите на НКЖИ недоволствали също, че тези в БДЖ са получили възнагражденията си, а те не.

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) съобщи, че министър Александър Цветков ще даде специална пресконференция по темата в сряда.

БДЖ ще оптимизира товара на превози

За да се справят с тежката финансова ситуация, железниците предвиждат оптимизация на работата и съкращения на 12-13% от целия персонал на дружеството, който е около 15 500 души, съобщи Пенчо Попов.

Оптимизацията на работата на железниците ще засегне най-вече товарните превози, където спадът е над 40%, каза Попов. Ще бъде освободен персоналът в 30 гари за обработка на товари. Те няма да бъдат закривани, а ще работят по изключение, при желание на клиента, на по-високи цени, обясни Попов. Ще се увеличат цените на някои спедиторски услуги на БДЖ, които в момента са нереалистично ниски. В сектора работим в условия на силна конкуренция и трябва да се съобразяваме преди всичко с пазара, каза Попов. Той допълни, че цените на пътническите превози няма да се променят.

"Кремиковци" е сред най-големите длъжници на БДЖ и един от вариантите задълженията на комбината да се превърнат в акции. Попов каза, че не е склонен на такъв вариант, докато не стане ясно на какъв принцип ще се определи цената на акциите.

Запитан кога и как ще се подобрят условията за пътуване в БДЖ, Попов заяви, че дружеството трябва да първо време да се раздели с мисленето си на монополист. Служителите да започнат да се усмихват, да се вземат най-строги мерки за чистотата, да се спрат закъсненията – това е необходимо, каза Попов и допълни, че спасението според него е да се поднови подвижният състав на железницата. Това може да стане най-рано догодина, ако държавата спази задълженията си по договора за обществена услуга и субсидира БДЖ със 165 млн. лева. Отделно Европейската комисия одобри преди месец държавна помощ за дружеството в размер на 40 млн. лева за покупката на вагони. Надяваме се да ги получим догодина, каза Попов.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. monnio
    #21

    Жалко, че директора не чете форуми. В списъка му, освен усмивките на служителите е редно да присъства и оптимизация на пътническите превози. Под оптимизация не разбирам съкращаване на влакове, а съкращение на ненужните престои. Преди няколко месеца пътувах от София за Петрич. Пътуването продължи почти 5 часа за 200 километра, НО 2 часа и 30 минути от него бяха престои на гари без да се чака насрещен влак и дори по трасета, по които има 2 успоредни трасета. Чудя се дали забавянията не са с цел да се крепи бизнеса на автобусните превозвачи.

  2. ТукПишеВсичко
    #20

    http://forum.rail-infra.bg/nkforum/nkforum/index

  3. koko
    #19

    Много закъсняха със съкращенията. А ипак умуват да правят някъкви административни реформи

  4. znam
    #17

    Трябва да си болен от носталгия, авантюризъм и романтизъм, за да пътуваш с влак! Абсурдно е железопътните разстояния да се вземат за почти същото време както преди 100 години! Влаковете в нормалните страни летят с 300 километра в час и конкурират самолетите. А нашите се движат средно с 50! Така че трябва наистина да имаш много време и търпение, за да ползваш влак. Не говоря за инвалидите, за които по принцип никой не мисли и които са принудени да пътуват с железниците...

  5. ДШ
    #16

    Когато дружество реши да увеличи пазарния си дял, се започва с обучение на персонала. Обучението не бива да е обучение заради себе си.То трябва да убеди персонала, че неговият работодател е клиента.Много ми се иска инциативата за ново по-различно от сегашното отношение към клиента да е успешна инициатива на Г-н Попов.

  6. hard
    #15

    Докато железницата е разпарчетисана на няколко БДЖ-та ще е така.Сегашното положение е прехвърляне на пари от един джоб в друг при което неминуемо някъде изпадат левчета /разбирай с много нули след тях/.В някои железници на Запад се убедиха,че това диференциране се оказа неудачно и започнаха възстановяване на единна структура на управление и експлоатация.

  7. АБФК
    #14

    Френското жп дружество е наистина най-доброто в ЕС. Не става дума само за високоскоростните им влакове, но дори и обикномените се движат с висока скорост, имат безукорно обслужване, а достъпът на гратисчии е практически невъзможен.Защо Бойко не ги покани да учстват в приватизацията на БДЖ?Аман от губещи държавни предприятия!

  8. Щирлиц
    #13

    Молете се, освен по 65 километра магистрали на година, дано имаме и железни пътища...

  9. Победа
    #12

    63,518 млрд. лв. ще бъде БВП през 2010 г. Това е почти 10 млрд. лв. по-малко от 2009 г., съобщи вчера министърът на финансите Симеон Дянков .Одиси брато.Нищо не става.

  10. майкъл
    #11

    за да не занеш кой е ОСНОВНИЯТ пътнически транспорт на цяла европа- железницата!най-бързо,най-редовно, най-комфортно, най-изгодно( с абонамент). най-бърза приватизация е нужна- 49% от капитала е частни ръце- SNCF или DEUTSCHE BAHN!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.