Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

КОНКУРЕНТНА СРЕДА И ФИРМЕНИ СТРАТЕГИИ

0 коментара

/Експресен коментар на резултати от анкетно проучване, проведено през месец февруари-март 2001 г. сред български и чуждестранни фирми/

Преди по-малко от месец със съдействието на социологическата агенция "Витоша рисърч" Центърът за икономическо развитие проведе представително анкетно проучване сред български и чуждестранни фирми. Броят на фирмите, включени в изследването, надхвърля 230. Проучването е етап от проект за участието на България в годишните доклади на Световния икономически форум за конкурентноспособността на близо 60 страни, повечето от които са високо развити. ЦИР е официален партньор на Форума при събирането и обработката на информация за България.

В анкетата са включени около 160 въпроса, групирани в няколко различни фактора, всеки от които има отношение и въздейства върху конкурентните позиции на фирмите и на страната като цяло. Многократно сме имали възможност да говорим за резултатите в тези области - имаме предвид някои елементи на държавното управление и по-специално данъчната политика, състоянието на институциите - преди всичко ефективността в действията на полицията и съдебната система, състоянието на инфраструктурата и стимулирането на високите технологии, либерализацията на икономиката и качеството на човешките ресурси. Тези проблеми могат да се разгледат пречупени през призмата на фирмените стратегии и състоянието на конкурентната среда, която безспорно има отношение към цялостния инвестиционен климат в страната.

Профилът на компаниите, участвали в изследването, показва, че преобладават предприятия с брой на заетите под 250 души - те са 44,5%; между 250 и 500 са 21,8%; над 500 са 22,7%. Компаниите, базирани в страната и продаващи предимно на вътрешния пазар са 24,4%; по-голям е делът на фирмите, базирани в страната и продаващи както на вътрешния, така и на международните пазари - над 50%; 5,9% са поделенията на мултинационални компании. Над 10% са държавните предприятия; 8,4% са правителствени институции, останалите са частни предприятия.

Преобладават фирмите от производствената сфера - 62%, със земеделие се занимават 3,4%, с търговия на едро и дребно - 2,5%; с финансово посредничество - 3,4%.

Това е четвъртото подобно проучване - промените в оценките в сравнение с предходни години общо взето потвърждават някои тенденции, които се очертаха и преди.

Очертават се няколко групи проблеми, които характеризират конкурентната среда в страната и състоянието на бизнес-стратегиите:

Конкурентна среда на микро-равнище

Конкуренция на вътрешния пазар

Общо взето мнението на бизнеса за интензивността на конкуренцията на вътрешния пазар е благоприятно. Според половината от анкетираните съществува конкуренция и в резултат на нея е възможно намаляване на цените. Същевременно голямата част от фирмите /60%/ считат, че конкуренцията на вътрешния пазар е предимно от внос, а не от местни фирми и филиали на мултинационални компании, което навежда на мисълта за съществуващите проблеми в развитието на местното производство.

Следва група въпроси, свързани с антимонополната политика в страната - тук прави впечатление, че 56% от участниците в анкетата считат, че тази политика не стимулира ефективно конкуренцията. 37% от анкетираните заявяват, че се увеличават разходите на фирмите в резултат на нелоялна конкуренция, 21% обаче твърдят, че не са засегнати от подобни явления.

Неблагоприятни са резултатите за възможностите за започване на нов бизнес в България - ако разгледаме резултатите и на фона на останалите страни, които участват в Доклада на Световния икономически форум, ще видим, че вече втора година България заема последно място в класацията. Същевременно ако се погледне разпределението на оценките ще се установи, че 75% от фирмите поставят на този показател ниски оценки. Ако продължим по-нататък - броят на разрешителните, необходими за създаване на нова фирма в зависимост от характера и сферата на дейност достига до 10 според 19% от анкетираните, но има и такива - над 4%, които посочват 20 разрешителни.

Времето, необходимо за създаване на нова фирма в България според 28% от респондентите е 30 дни, 14% обаче посочват 60 дни. Това забавяне създава трудности за навлизане на пазара. Според експертите, които оценяват потенциала на страните да повишават конкурентността си, един от основните показатели, наред с иновативния потенциал и достъпа до финанси, е именно възможността за започване на нов бизнес. Трудностите при започването на нов бизнес тежат като воденичен камък на българския бизнес, създават условия за корупция и т.н.

Не е малък процентът на анкетираните /близо 60%/, които смятат, че често когато управляващите взимат решения за провеждане на определена политика и сключване на договори, те са склонни да фаворизират определени фирми и лица, което говори за липса на безпристрастност и обективност.

Друг фактор, който по принцип стимулира конкурентността на компаниите, е взискателността на купувачите в страната - тя кара фирмите да бъдат иновативни, да предлагат изделия с високи качествени параметри, добро качество и разнообразие на услугите. В България според 60% от анкетираните купувачите не са взискателни и от тази гледна точка липсват стимули за повишаване на конкурентността.

Трябва да се отбележи обаче, че по мнение на бизнеса българските потребители имат известна нагласа да търсят и възприемат новото в изделията и технологиите - тук оценка над средната поставят 35%, т.е. повече от 1/3 от анкетираните.

Състоянието на стандартите се оценява сравнително положително - оценка над средната поставят 17,6% от анкетираните.

Данъчна среда

Въпросите, свързани с данъчната политика, очертават следната картина - 83% от респондентите считат, че данъчната система в България затруднява бизнеса да инвестира и да поема риск; продължава широко да бъде разпространена практиката по неплащане на данъци - 78% от анкетираните са убедени, че това е напълно възможно.

Този въпрос е свързан със "сивата икономика" - 31,9% определят дела на неофициалния или нерегистриран бизнес в България между 20 и 30%, не са малко и тези обаче, които считат, че делът на "сивата икономика" е между 30 и 50% /така е според 26% от анкетираните/. Става дума за субективно мнение, но факт е, че неофициалният бизнес продължава да бъде сериозно разпространен.

Институционална среда -съдебна система, полиция, корупция

Оптимизъм вдъхва мнението на бизнеса за корупцията - на въпроса разпространена ли е практиката по заплащане на подкупи /допълнителни плащания за получаване на обществени и други услуги/, прави впечатление, че процентът на тези, които отговарят отрицателно, т.е. че не плащат подкупи, е доста висок - над 50% /ако, разбира се, са искрени в отговорите си/. Очакванията за разпространение на корупцията през следващите години е, че според 70% общото ниво на допълнителни плащания или подкупи ще се намали. Значително по-малко са тези, които смятат, че подкупите ще се разпространяват по-широко - 12% мислят по този начин.

63% от анкетираните считат, че съдебната система в България не е независима и се влияе от намеса на страните в спора. Съществуващият правен механизъм затруднява бизнеса да оспорва законността на правителствени действия или разпоредби - това е така според 50%.

Над 65% считат, че на полицията не може да се разчита за ефективна защита на бизнеса от криминални прояви; организираната престъпност /рекет, изнудване/ продължават да създават сериозни проблеми за 63% от респондентите.

Среда за развитие на информационните технологии и иновативния потенциал

Според повечето бизнесмени развитието и внедряването на информационни технологии има вероятност да се превърне в основен приоритет за страната. Конкретните програми в това отношение /доколкото ги има/ според 50% обаче не са ефективни и успешни.

Според 57% от анкетираните държавните услуги не могат да се извършват чрез Интернет. Законите, касаещи информационните технологии - електронна търговия, електронни подписи, защита на потребителите - според 56% не действат ефективно.

Общественият достъп до Интернет е сравнително ограничен според 44% от анкетираните, но преобладава мнението /над 50%/, че той съществува посредством библиотеки, Интернет центрове и клубове. За сметка на това обаче, достъпът до Интернет в училищата е значително по-ограничен - 65% разсъждават по този начин.

Според 76% липсва конкуренция в сектора на телекомуникациите, в транспорта нещата изглеждат по-благоприятни - според 50% съществува конкуренция, която води до по-добро качество на услугите.

Среда за развитие на човешките ресурси

Пазарът на труда е относително гъвкав - практиката по наемане и уволняване на работници се определя общо взето от работодателите - над 50% мислят по този начин; преобладава мнението, че заплатите също се определят свободно от отделните компании.

Все още обучението по математика остава на много високо равнище - близо 90% считат, че то е на световно ниво. Същото важи и за квалификацията на научните работници и инженерите - близо 90% мислят по този начин. За съжаление според 77% от анкетираните добрите специалисти в информационните технологии са принудени да напуснат страната, за да намерят работа, която отговаря на квалификацията и изискванията им - над 77%.

Достъп до финансови ресурси

Над 85% от анкетираните смятат, че степента на развитие на финансовите пазари в България е ниска. Според 84% получаването на заем само срещу добър бизнес план е трудно или почти невъзможно; според 72% предприемачи с иновативни, но рискови проекти не могат да намерят рисков капитал в страната.

Съвременните форми на разплащане не са популярни - разплащане в реално време в Интернет е възможно едва според 74% от анкетираните; извършване на банкови операции чрез Интернет според 63% от анкетираните не се използва в повечето банкови институции.

Същевременно бизнесът поставя добри оценки на банките по отношение на тяхната финансова стабилност - така е според 74% от респондентите. Получаването на кредит през миналата година стана по-лесно според 45% от анкетираните, а според 41% не е настъпила промяна.

Клъстери

Особено важен момент за висока конкурентност според експертите, е наличието на клъстери в страната. Клъстерът представлява концентрация на фирми в определена област, заедно с техните доставчици, производители на свързани продукти или доставчици на свързани услуги и специализирани институции, разположени в една и съща държава - например - Силиконовата долина в САЩ, обувната и кожената промишленост в Италия.

Как стоят нещата в България - понятието клъстер е почти непознато - близо 10% от анкетираните въобще не са отговорили на въпроса има ли клъстери в България, което вероятно показва, че те не са чували за подобно понятие. Отрицателно /т.е. че не съществуват клъстери/ отговарят над 70% от запитаните - те считат, че в България няма изградени клъстери.

Следват въпроси, свързани с доставката на компоненти и части, оборудване, услуги в областта на изследванията и обучението - в по-голямата си част компаниите разчитат на внос на подобни услуги като специално при оборудването процентът на тези, които работят с вносни машини е близо 50. Местните доставчици на суровини и материали като наличност общо взето са оценени със средна оценка 4 - 37,8% от анкетираните поставят такава оценка, същевременно обаче мнението за качеството на техните продукти и услуги е ниска - 31% поставят оценка под 3.

Фирмени операции и стратегии

Конкурентни предимства

Когато се обърне поглед към фирмената дейност и качеството на стратегиите, може да се установи, че конкурентните предимства на българските фирми се дължат на ниски разходи на труд - подобен отговор дават 78% от анкетираните, а едва 5% от компаниите заявяват, че формират своите преимущества на базата на уникални продукти и процеси. Над 70% от фирмите заявяват, че в производството се използват остарели технологии.

Маркетинг

Негативни са резултатите за качеството на маркетинга в България /последно място в класацията на Доклада на Форума/ - над 70% от анкетираните мислят по този начин. Наред с другите проблеми и поради липса на качествени маркетингови стратегии, фирмите износителки от България са съсредоточили своя експорт главно на един или няколко международни пазар, т.е. тяхното производство отговаря на потребностите и изискванията на ограничен кръг от потребители и трудно може да бъде ориентирано към по-голям брой пазари.

Прилагане на съвременни информационни технологии

Въпросите, свързани с прилагането на съвременни информационни технологии разкриват една твърде неблагоприятна картина за приложението на такива технологии и за липсата на готовност и финансови възможности на фирмите, особено по-малките и средните да отговорят на съвременните изисквания за висока конкурентност. В страните, които заемат предни позиции по конкурентоспособност, компаниите залагат на иновативен подход и високи технологии, предлагат изделия с високи качествени параметри и съдържание на интелектуален компонент, разнообразни услуги. Те използват широко Интернет, електронна поща и електронна търговия, което пести в значителна степен разходи и време. В България процентът на тези, които използват електронна търговия, Интернет за вътрешна и външна комуникация е нисък, което води и до ниска ефективност в организацията на работата и понижава конкурентноспособността.

Прави впечатление големият процент неотговорили на тези въпроси, което също не е добър атестат за българските компании и за използването на съвременни форми на комуникация и търговия. Според 62% от анкетираните инвестициите, които правят компаниите за развитие на ИТ способностите на служителите са минимални или почти не съществуват, едва 16% отговарят, че за тях тези инвестиции са приоритетни. България изостава според 39% от анкетираните по отношение на обучението и образователните програми по ИТ.

Като цяло България изостава в областта на високите технологии - 68% оценяват нещата по този начин. Същевременно 40% от фирмите се интересуват от нови технологии и са склонни да инвестират в научно-изследователска и развойна дейност. Иновациите играят важна роля при генерирането на приходи за 20% от фирмите.

Лицензирането на чуждестранни технологии е сравнително разпространено според 50% от фирмите. Прави впечатление, че според 40% от анкетираните преките чужди инвестиции не са съществен канал за разпространение на нови технологии.

Сътрудничеството на бизнеса с местните университети според 65% не е достатъчно активно и ефективно.

Човешки ресурси

Друга група въпроси, които въздействат върху конкурентните позиции на фирмите, са свързани с качеството на човешките ресурси и подхода към тях в компаниите. Вниманието, което фирмите отделят за развитие, усъвършенстване и квалификация на човешките ресурси е незначително. Този проблем се пренебрегва, малко или почти не се инвестира в обучение и усъвършенстване на персонала - над 50% от анкетираните считат, че на този въпрос не се обръща внимание, т.е. пренебрегва се потенциала за развитие в бъдеще.

Липсва желание у управляващите да делегират права на подчинените си - 75% не виждат подобна нагласа у мениджърите, висок е процентът на тези, които смятат, че висши ръководни длъжности в компаниите се заемат от близки и роднини на собствениците и управляващите - над 65% са на подобно мнение.

Мениджмънт

Ниско се оценява качеството на училищата и обучението по мениджмънт - 65% мислят по този начин. Това са въпроси, които имат изключително голямо въздействие върху формирането на качествени стратегии за управление на компаниите и доброто качество на фирмените операции.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.