Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Конкурс за концесията на "Хемус" най-рано през 2011 г.

22 коментара
Конкурс за концесията на "Хемус" най-рано през 2011 г.
Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) е препоръчала на българското правителството дострояването на магистрала "Хемус" да стане чрез чиста концесия – т.е. чрез конкурс за избор на частен инвеститор, който да изгради, поддържа и експлоатира трасето. Банката не препоръчва форма на публично-частно партньорство, в която да се създава смесена компания между държавата и частен инвеститор. Това обясни пред Mediapool Иван Атанасов, шеф на Надзорният съвет на Национална агенция "Пътна инфраструктура". Банката е представила вчера доклад от анализ кой е най-подходящият начин за довършването на трасето от София до Варна.

Самият конкурс за избор на концесионер на "Хемус" обаче няма да се случи преди 2011 г., каза Атанасов. Причината е, че към кандидатите трябва да има ясно дефинирани условия – как ще си поделят рисковете частникът и държавата, какъв е планираният трафик по шосето и ако е недостатъчен, какви ще са компенсациите за концесионера, колко ще струва таксата за преминаване и т.н., а това ще отнеме около 2 години.

За да се уточнят всички параметри на концесията, ще бъде нает консултант, който ще подготви тръжната документация.

За трасето има одобрени оценки за въздействие върху околната среда и за съвместимост с екомрежата НАТУРА от миналата година. В началото на 2007 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов твърдеше, че концесия за "Хемус" ще има до края на годината.

Общата дължина на магистрала "Хемус" трябва да е 443 км. В момента в експлоатация са 129 км.

Чрез концесия трябваше да се дострои и поддържа магистралата от София до Бургас – "Тракия", но концесионният договор със избраният без конкурс португалско-български консорциум, сключен от предишното правителство, беше прекратен от кабинета на Сергей Станишев.

Сегашното правителство реши, че ще изгражда "Тракия" със собствени средства и задели миналата година от излишъка и от бюджета за 2009 г. 150 млн. евро за целта. След това проведе процедури по избор на изпълнител и за надзор за две отсечки - Стара Загора – Нова Загора и Нова Загора – Ямбол, които стигнаха почти до финал.

От петък обаче процедурите са окончателно прекратени с решение на изпълнителния директор Янко Янков. Това се наложи след като чужда строителна фирма се оплака пред ЕК, че условията в конкурсите са дискриминационни и нарушават правото на общността.

В търговете от миналата година участваха три български консорциума, водени от "Главболгарстрой" на Симеон Пешов, 'Трейс груп" на Николай Михайлов и "Холдинг Пътища" на Васил Божков, както и австрийските "Щрабаг" и "Алпине Бау", гръцки, турски и хърватска компании.

Според ръководството на НАПИ има реална възможност нови процедури за избор на строител за магистралата да започнат през март. Това може да се случи, ако участниците в сегашните процедури не обжалват в съда анулирането на търговете. По думите на Янков, "благоразумието ще надделее и няма да има такива проблеми, защото работа има за всички и за всички е необходимо да започнем строителството на магистрала "Тракия".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. шофьор
    #23

    мунчовци

  2. Отбелязвам
    #22

    трябва да бъде смърта на стотици загинали по пътищата, вледствие на липса на магистрали и лошите пътища.

  3. И аз съм шофьор
    #21

    Магистралата до сега щеше да бъде построена. При Симеон нямаше рушвети. Направиха всичко възможно да се спре. И какво? Хора загиват. И това ще продължи, до като не си вземат рушветите мръсниците.

  4. шофьор
    #20

    1. Хемус ще е довършена2. България ще има дори една магистрала от-до (в момента няма, има парчета от магистрали, кофти построени)

  5. Yankee
    #19

    Жалка червена пасмина...

  6. Stefan d-r D Tcholakov-SVERIGE
    #18

    УВАЖЕНИЕ КЪМ УГО ЧАВЕС .АЗ ИМАМ ПЪЛНОТО УВАЖЕНИЕ КЪМ УГО ЧАВЕС ПО МНОГО ВЪПРОСИ !-ТОЙ МИСЛИ ЗА СВОЯ НАРОД И РАБОТИ ЗА СВОЯТ НАРОД !-ТОЙ УНИЩОЖИ ОГРАБВАНЕТО НА ВЕНЕЦУЕЛА ОТ ЧУЖДИТЕ КОМПАНИИ И ВМЕШАТЕЛСТВОТО НА САЩ ВЪВ ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ НА ВЕНЕЦУЕЛА !-ТОЙ СЕ ДОПИТВА ДО НАРОДА ВЕЧЕ НЯКОЛКО ПЪТИ И ИСКА ТЕХНИЯТ ВОТ !-ТОВА Е ДЕМОКРАТИЧЕСКИ ПРЕЗИДЕНТ !-СЪЗДАДЕ ТЕЛЕВИЗИОННА КОМПАНИЯ НА ЛАТИНСКА АМЕРИКА, КОЯТО ДА ГОВОРИ НА ИСПАНСКИ И ДА ДАВА ИНФОРМАЦИЯ ОТ СТРАНИТЕ НЕ ДА БЪДАТ ПРОМИВАНИ СЪС САЩ ПРОПАГАНДНАТА

  7. Бай Манол
    #17

    Черногледи тъпанари и мракобесници-"демократи" искат на всяка цена да забравят,че всички аутобани по които днес си разхождат задниците са строени именно от ненавижданите от тях социалисти. Няма и километър изграден от т.н. сини и тъмносини кресльовци.

  8. АБФК
    #16

    "Самият конкурс за избор на концесионер на "Хемус" обаче няма да се случи преди 2011 г., каза Атанасов."При тези нищо не се случва!Само присвояване:На 4 млрд от ДДС;Не се знае какво е станало с пенсионния фонд

  9. Angry Chair
    #15

    Вся власть советов!!! С Ленин,Сталин, Пол Пот, Ким Ир Сен към светлото бъдеще....на майната си!!! Пак тъпата комунистическа клика се задейства. Изглежда че трябва да измрат до крак за да започнем да излизаме от лайняната яма в която благодарение на тях сме от има няма 65 години!Моля престанете да менторствате. Вече не е интересно че и не е и смешно. Нормалните хора се учат от грешките си, а вие комуноидите ги издигате в култ. Морал е непозната дума за вас, а съвестта вие ампутирана вовеки веков.

  10. питащ
    #14

    Няма ли кой да прати Асен Гагаузов в затвора. Вярно, че е от Сливен, но бие всякакви рекорди за лъжа и наглост.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.