Конкурсът за частните автобусни линии в София - с предизвестен край

Конкурсът за частните автобусни линии в София - с предизвестен край

Комисията за избор на частните превозвачи по 15 автобусни линии в столицата елиминира конкуренцията за голяма част от предложените линии. В четвъртък бяха публично отворени офертите на общо 7-те кандидати, които кандидатстват за концесията на линиите с номера 9, 27, 30, 42, 54, 59, 68, 73, 74, 84, 90, 111, 150, 260, 404. От общо 44 закупени тръжни документи, до изтичане на крайния срок в общината са подадени 28 оферти за превоз по 15-те автобусни линии.

Заместник-кметът по транспорта на Столична община Велизар Стоилов, който е и председател на комисията за избор на превозвачите, уточни пред представителите на фирмите, че офертите им се отварят публично, защото кметът Бойко Борисов е пожелал пълна прозрачност на процедурата.

Ходът на самата процедура обаче постави много въпросителни около действията на членовете. Още на втората отворена оферта на “Ер Транс”, членовете на комисията решиха да не допускат дружеството, което е регистрирано по Закона за  задълженията и договорите. Мотивът на комисията беше, че в тръжните условия е било записано, че се допускат само дружества по смисъла на Търговския закон.

Решението на конкурсната комисия, за което така и не стана ясно дали се взе с гласуване или просто с мълчаливо съгласие в подкрепа на Велизар Стоилов, практически извади от надпреварата едни от най-големите транспортни фирми като “Груп” и “Етап Адрес”. Защото освен “Ер Транс” като дружество по ЗЗД се яви и “ЕМГ – Метропол”, в което влизат двете фирми.

Юристите на комисията за подбор на кандидатите се объркаха до такава степен кои документи трябва да се отбележат като включени или липсващи в предложените оферти, че решиха да не отварят ценовите оферти на отстранените кандидати. Но пък отвориха тръжната им документация, за да се убедят, че във всички оферти те присъстват като ДЗЗД.

Простата статистика показва, че след отстраняването на двамата кандидати, регистрирани за участие в конкурса по ЗЗД, общо 8 от всичките 15 автобусни линии, за които се провежда конкурсът, остават без конкуренция. Това са линиите 27, 30, 42, 54, 59, 68, 73, 111 и 404.  

За линия 27-ма бяха приети единствено документите на “Юнион трейс къмпани” ООД – София с предложена цена за километър пробег от 2.80 лв. Оферти за тази линия бяха подали и “Ер Транс” и “ЕМГ-Метропол”. Всички цени са без ДДС.

Софийската “Юнион трейд къмпани” е единствената, която подаде документи по други две автобусни линии – 74-та и 150-та, като предложената цена за обслужването им е съответно 2.92 лв. за първата и 2.90 лв. за километър пробег при втората.

“Юнион трейд къмпани” е една от компаниите вече печелили в Столичната община конкурс за обслужване на част от софийските автобусни линии. Тя обслужва линии 42, 74 и 150, взети при първата концесия от времето на предишния кмет Стефан Софиянски.

При автобусните линии 30, 54, 59 единственият останал кандидат е “Карат С” с офертна цена от 2.88 лв. за пробег километър. След отстраняването на двамата конкуренти, “Карат С” остават единствен кандидат и за още три автобусни линии с номера 68, 73 и 404. Офертните цени на фирмата са съответно 2.85 лв. за км пробег за първата, 2.68 лв. за втората и 2.91 лв. за пробег километър.

Освен това “Карат С” са единствената фирма, подала документи за две от линиите с номера 84 и 90-та, като предложението за обслужване е съответно 2.90 лв. за километър при първата и 2.88 лв./км. при втората. В момента “Карат С” също обслужват три от линиите, за които са подали документи в този търг – 54, 84 и 404.

След отстраняването на “Ер Транс”, общинската фирма “Столичен автотранспорт” АД остана единственият кандидат по линия 111-та. Предложението е 2.86 лв. за километър. Фирмата е и единствената, подала оферта и за 9-та автобусна линия срещу 2.79 лв./км.

Практически от всички предложени на концесия автобусни линии само по две от тях ще има някаква конкуренция - за 42-ра, която в момента се обслужва от “Юнион трейс къмпани”, и за 260-та, също дадена на концесия и обслужвана от “Римеса 99” ЕООД.

В наддаването за 42-ра линия ще се състезават “Глобал Биомет” с предложена цена от 2.33 лв. за километър пробег и “Карат С” с оферта от 2.88 лв. Оферта за тази линия бяха подали и от “ЕМГ – Метропол”.

Оферти за 260-та автобусна линия подадоха “Римеса 99” ЕООД, която и в момента я обслужва. Предложената цена е 2.81 лв. за километър. Кандидати за 260-та са и “Юнион трейд къмпани” с цена от 2.90 лв. за километър пробег.

От дружеството “ЕМГ – Метропол” уточниха, че планират да обжалват процедурата. Според тях  отстраняването им от надпреварата не е редно, защото в самата конкурсна документация е било уточнено, че могат да участват сдружения и обединения от фирми. Всичките автобусни компании в “ЕМГ – Метропол”, сред които са и “Груп” и “Етап”, имат лицензии за извършване на пътнически автобусен превоз от Министерството на транспорта. Според представителите на дружеството не е редно от Столичната община да искат такъв лиценз и за обединението.

Част от представителите на фирмите коментираха, че още при обявяване на конкурса Столичната община е поставила дискриминационни условия с изискването до конкурса да се допускат превозвачи, които са извършвали обществен превоз на пътници в населени места над 500 хиляди жители. Такива са превозвачите единствено в София, коментираха от бранша и уточниха, че по този начин се е отрязал достъпът до конкурса на автобусни фирми и от други големи градове, като Пловдив, Варна и Бургас.

Очакванията са, че до 12 октомври от комисията за избор на кандидатите ще са приключили с класирането на участниците и ще са избрали печелившите фирми. При липсата на избор по голямата част от линиите, този срок е напълно реален, но в последния момент директорът на дирекция “Транспорт” в Столична община Георги Дянков предложи крайният срок да е до 31 октомври.

Заместник-кметът  Велизар Стоилов уточни, че цената няма да е основният компонент, който ще определи класацията. Кандидатите ще бъдат оценявани и според автобусния парк, като едно от техническите изисквания е да покриват линиите с автобуси не по-стари от 5 години, както и техническата база за ремонт и почистване на автомобилните средства.

След отварянето на тръжната документация обаче, участниците в конкурса уточниха, че най-голяма тежест при оценката на кандидатите ще има предложената от тях цена на километър пробег. 

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?