Консорциум начело с "Джи Пи Груп" спечели жп търг за 200 млн. лв.

Обединението ще прави сигнализацията и телекомуникацията на жп линията Пловдив - Бургас

Консорциум начело с "Джи Пи Груп" спечели жп търг за 200 млн. лв.

Консорциум "Плобур", с водещ партньор най-голямата строителна компания у нас "Джи Пи Груп", печели търга за сигнализацията и телекомуникацията на жп линията Пловдив – Бургас с цена от близо 185 млн. лв. без ДДС. Това става ясно от публикуваното решение за избор на изпълнител в профила на купувача на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Проектът се финансира със средства от оперативна програма "Транспорт" 2014 – 2020 г.

След скандала с разследване на сайта "Биволъ" за злоупотреби и корупция, премиерът Бойко Борисов нареди "Джи Пи Груп" да бъде изключена от всички обществени поръчки, финансирани с европейски и бюджетни средства. По случая започна дори проверка от страна на прокуратурата и на Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ, а срещу двама от началниците в компанията бяха повдигнати обвинения за укриване на данъци и пране на пари за 14 млн. евро.

Обществената поръчка за избор на изпълнител за сигнализацията и телекомуникацията на жп линията Пловдив – Бургас беше обявена в края на 2017 г. Тя беше спирана на няколко пъти заради обжалване на процедурата.

В крайна сметка оферти подадоха три компании. От тях е отстранен единствено консорциумът ТКП "Пловдив – Бургас", в който влизат "Талес Австрия", "КАПШ КариерКоп АГ" и "Принтек България" ЕАД.

Така до отваряне на ценовите оферти са допуснати две обединения, чиито технически оценки поличават максималните 40 точки. Това са "ААА Сдружение" ДЗЗД и консорциум "Плобур".

В "ААА Сдружение" ДЗЗД участват компаниите "Алстом Транспорт" Румъния, "Алстом Транспорте" Испания и българската "АТ Инженеринг 2000" ООД, в която мажоритарен собственик е Илиян Терзиев – председател на Камарата на строителите у нас. Тяхното ценово предложение е малко над 195 млн. лв. без ДДС.

В същото време предложението на другия кандидат – консорциум "Плобур", е с около 10 млн. лв. по-ниско – близо 185 млн. лв. без ДДС. В обединението влизат най-голямата строителна компания у нас "Джи Пи Груп" АД, "Мармет" АД, "Бомбардие Транспортейшън Итали"АД и "Бомбардие Транспортейшън Полска" ООД.

Проектът

Основните дейности по проекта са внедряването на системи за сигнализация, системи за телекомуникации и система GSM-R по железопътният участък Пловдив – Стара Загора – Бургас с дължина от 293 км.

Модернизацията включва внедряването на маршрутно-компютърни централизации, нови външни сигнализационни съоръжения и кабели, както и диспечерска централизация и ETCS системи.

За целта изпълнителят трябва да изгради модерни системи за телекомуникации в гарите и междугарията, базирани на оптични кабели, включващи преносни мрежи, гарови и диспечерски устройства, телефонни централи и мрежа GSM-R.

В условията на конкурса е посочено, че всеки участник трябва да е изпълнил дейности за строителство с предмет и обем, идентични или сходни с предмета и обема на поръчката през последните пет години от датата на подаване на офертата.

Изисква се от кандидатите да са изграждали GSM-R система, изпълняваща изискванията на Технически спецификации за оперативна съвместимост, включваща система от базови станции на жп участък с минимална линейна дължина 60 км.

За целта те трябва да представят референция за изпълнен такъв обект.

В документацията на консорциум "Плобур" за такъв е посочен "Модернизация на железопътната линия Е30, Етап II. Пилотно внедряване на ERTMS в Полша в участъка Легница (Legnica) – Веглинец (Węgliniec) – Биелава долна (Bielawa Dolna)", пише "Биволъ". Според изданието GSM-R система за линия E30 обаче е изградена в рамките на друг проект, изпълнен от австрийската "Капш".

Няма сигнал в НКЖИ за нередности

В Национална компания "Железопътна инфраструктура" не е постъпвал сигнал за нередности при търга, казаха от НКЖИ в отговор на запитване на Mediapool. От там уточниха още, че по закон заявените от фирмите референции имат декларативен характер и комисията по избора не е била длъжна да ги проверява. Това ще стане преди да бъде подписан договорът с избрания изпълнител или евентуално, ако има обжалване на поръчката от Комисията за защита на конкуренцията или съда.

Към момента все още никой не е обжалвал класирането. Най-вероятно защото то беше обявено на 28 януари и срокът за това не е изтекъл.

Компании от бранша твърдят, че малко вероятно е френската "Бомбардие", която е от големите инфраструктурни компании на континента, да прибегне до лъжи за изпълнени проекти. По-скоро публикуваната информация се разглежда като компромат към дейността на "Джи Пи Груп", чиято работа от няколко месеца е под натиска на общественото недоволство заради качеството на извършвания от нея ремонт в центъра на София.

Още по темата
Още от Бизнес

Какви ще са разследванията на Нова телевизия занапред?