Константинопол: В Украйна вече няма Московска патриаршия

След обединителен събор ще се създаде "Православна църква в Украйна"

Обединителният събор на украинското православие се очаква да е в киевската църква "Св. София"

След като Вселенската патриаршия отмени юрисдикцията на Руската православна църква над тази в Украйна, сега всички православни архиереи в Украйна се считат за служители на Вселенския престол, независимо към коя от трите украински църкви са принадлежали преди. В близко време Вселенската патриаршия ще свика Обединителен събор, на който ще се създаде църква под името "Православна църква в Украйна" и именно тя ще получи томос за автокефалия (грамота за независимост) от Константинопол и ще стане единствената канонична църква в държавата.

Това каза пред Би Би Си влиятелният архиерей от Константинополската църква, представител на Вселенския патриарх във Всемирния съвет на църквата и доктор по богословие архиепископ Йов (Геча), който се занимава отдавна и в дълбочина с украинския проблем.

Той не прогнозира кога точно ще бъде издаден томос за автокефалия, но е уверен, че независимостта на украинското православие няма да доведе до разкол в световното православие, нито към изблици на религиозно напрежение в Украйна, както твърди Руската православна църква (РПЦ).

Архиепископът призова "събратята" от РПЦ да се върнат към единение с Вселенската патриаршия и да престанат да заплашват с разкол в православието.

Обещанието, от което руският патриарх се отметна

"За Константинопол украинският въпрос не е нов, не е възникнал вчера. Всеки президент на Украйна, с изключение на Виктор Янукович, е идвал във Фанар (резиденцията на Константинополския патриарх в Истанбул) и е искал автокефалия", казва архиепископ Йов в интервю, дадено в Православния център на Вселенската патриаршия в швейцарското градче Шамбези, близо до Женева.

Там през 60-те години на миналия век Константинопол създава своя учебен и икуменически център. Там се намира и храмът "Апостол Павел".

Именно тук, в този храм, руският патриарх Кирил през януари 2016 г. тържествено обеща да вземе участие във Всеправославния събор, планиран за лятото на същата година, казва архиепископ Йов. Впоследствие обаче Руската църква не изпраща своя делегация на събора, който е първият от над 1000 години насам.

Следващата среща между вселенския и московския патриарх е в последния летен ден на 2018 г. в Истанбул, а главна тема на разговора им е автокефалията на украинската църква.

Архиепископ Йов е един от най- изтъкнатите експерти по украинския въпрос. Той е украинец по произход, роден в Канада, но не веднъж е ходил в Киев и е водил преговори с политически и църковни представители на страната.

Той е присъствал на срещата между украинския президент Петро Порошенко и патриарх Вартоломей през април т.г., след която Порошенко обяви публично, че независимостта на украинската църква е "близко както никога досега".

Сега, когато е преодолян разколът в украинското православие, както смята Вселенската патриаршия, предоставянето на автокефалия на украинската църква е на финалната права.

Константинопол е проучвал ситуацията в Украйна от десетилетия, но активно започва да се занимава с въпроса за нейната църковна независимост от 2016 г., казва архиепископ Йов.

Украйна вече никога няма да бъде политическа или църковна колония на Русия

През юни 2016 г., дни преди откриването на Всеправославния събор в Крит, украинският парламент прие обръщение към патриарх Вартоломей с искане за предоставяне на автокефалия.

"След събитията от 2014 г., Украйна вече никога няма да бъде нито политическа, нито църковна колония на Русия. Състоянието на православната църква в Украйна показва, че тя вече отдавна по всички критерии е готова за статус на поместна автокефална църква", се казва в обръщението на Върховната рада.

Всеки депутат е глас от народа. И когато Върховната рада гласува с мнозинство да се обърне към Вселенската патриаршия с молба за автокефалия, това означава, че мнозинството от украинския народ се обръща с такава молба, отбелязва архиепископ Йов.

Друг фактор обаче става решаващ за Константинопол.

"Става дума за страданията на хората. Твърде много хора в Украйна пострадаха и страдат от войната в Донбас", казва Йов. И пояснява, че много хора в Украйна не намират за себе си място в църквата на Московската патриаршия, поради политически въпроси, заради агресия, заради политиката на РПЦ.

"Много хора ни писаха: вече не можем, съвестта не ни позволява да посещаваме тези храмове, когато виждаме какво става в нашата държава", разказва архиепископ Йов.

Още от началото на 1990-те в Украйна формално съществуват три православни църкви, две от които не са признати от световното православие. Става дума за църквата на Киевския патриарх и Украинската автокефална църква.

За единствена канонична църква в Украйна се смята църквата на Московската патриаршия, която има статут на самоуправление в рамките на структурата на Руската православна църква.

В края на XVII век Киевската митрополия, в която влизат териториите на днешните държави Украйна, Беларус, Литва и Полша, са се намирали под юрисдикцията на Вселенската патриаршия.

През 1686 г. обаче, поради политическата ситуация в онзи период, Вселенската патриаршия е предала територията на днешна Украйна за временно управление към Руската църква, а след това Москва незаконно е "анексирала" тези земи.

Защо автокефалията е единственият работещ модел

Преговорите за обединение на православните юрисдикции в Украйна, които са се водили през последните десетилетия, включително с участието на Вселенската патриаршия, са се оказали безрезултатни.

"Московската позиция винаги се е заключавала в това, че разколниците трябва да се върнат под юрисдикцията на Москва, покайвайки се. За съжаление, в продължение на 30 години този метод се оказа неефективен", отбелязва архиепископ Йов.

В крайна сметка, констатира той, в определен момент стана ясно, че този формат – украинското православие да се администрира от Руската църква – не работи и е нужно да се намери друг формат, който би могъл не само да спаси хората, но и да ги обедини.

Единственият подобен формат, съществуващ в православната църква от векове и способен да помогне в украинската ситуация, е моделът на автокефалията, казва в заключение архиепископ Йов.

В чии ръце е решението

Критично настроените към позицията на Константинопол, най-вече Руската църква, твърдят, че Вселенската патриаршия няма право еднолично да взема решение за предоставяне на автокефалия, заявявайки, че за това е нужно съгласие от съществуващите поместни църкви.

Архиепископ Йов обаче казва: Вселенските събори, чиито постановления ръководят световното православие, са формирани от пет древни патриаршии – Рим, Константинопол, Александрия, Антиохия и Йерусалим (към тях с права на автокефалия се причислява и Кипърската църква). Впоследствие Римският амвон отпада от православието и негов Първи престол става Константинопол.

Всички останали канонични православни църкви по света, включително Руската, са създадени не с решения на Вселенски събори, а непосредствено от Вселенската патриаршия.

Юридически Константинопол има това право – негова привилегия е да провъзгласява автокефалия, а в томосите за автокефалия на всички нови църкви е казано, че те са длъжни да признават върховенството на Константинопол и да се обръщат към него за съвет всеки път, когато при тях възникне какъвто и да е въпрос от световен порядък. Тук от световен порядък съдия или арбитър се явява Константинопол и никой друг, съгласно канона и съгласно православната еклезиология, подчертава архиепископ Йов.

И ако днес РПЦ има съмнения относно това, то тя е длъжна да се отрече от своята собствена автокефалия: "Патриаршески статус ѝ е даден през XVI век от вселенския патриарх Йеремией ІІ и в този документ ясно е казано, че на московския архиерей се дава право да нарича себе си патриарх, независимо от това, че той е длъжен да признава Константинополския патриарх за свой ръководител".

Означава ли това, че в определен момент Константинопол може просто да отмени Руската църква, още повече като отчита факта, че тя прекрати евхаристическото общение с Вселенската патриаршия заради украинския въпрос?

"Ние се надяваме, че Православната църква на Русия ще се върне към разума и към единение с Вселенския престол, който не желае да къса отношенията си с нея. Но ако такава ситуация продължи дълго време, разбира се, Вселенският престол ще бъде принуден да вземе определено решение, за да обезпечи единството на църквата", отговаря дипломатично архиепископът.

Още по темата
Още от Свят