Контрабандата на цигари не се контролира от един голям играч

Контрабандата на цигари в България не се контролира от един голям играч. Пазарът по-скоро е раздробен между различни по-дребни фигури. Страната ни е част от големия черен пазар на цигари в ЕС. Различни оценки сочат, че най-едрите трафиканти са в Русия, има и холандци, италианци и англичани. Това обясни пред Mediapool Тихомир Безлов, експерт от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД).

Наблюденията му показват, че основният канал на контрабанда за България започва от Гърция, защото големите мултинационални тютюневи компании много стриктно контролират производствата си в Украйна, Македония и Сърбия.

Това мнение се разминава с казаното от премиера, че нелегалните цигари идват основно от Молдова и Румъния и влизат през границата ни с Румъния. Според Безлов, Борисов е направил грешка на езика като е заявил, че бумът на контрабандни цигари се дължи на добрата работа на митниците, които охраняват много добре външните граници на ЕС, но проблемът бил с Румъния, която е член на ЕС.

Много е трудно да се каже какъв дял от пазара заемат контрабандно внесени цигари. Има различни оценки. Едните са базирани на чужди мултинационални компании, втората група са на база заложени количества и предишни данни. Стои въпросът и колко хора са минали от легални цигари към нелегални, коментира Безлов.

Миналата година например всеки месец официалният пазар на цигари се свиваше с по един процент, като се предполага, че този процент “почернява“. В началото на 2009 г. нелегалните цигари заемаха около 25 на сто от пазара. Това означава, че три месеца по-късно делът им вече е 28 на сто.

Моделите за контрабанда, които са резултат от високите акцизи, са най-различни. Във всеки отделен район има различни феномени. Безлов даде за пример възрастни хора, които цял ден работят като преносвачи за един лев.

"Взимат един стек от някъде, занасят го на друго място. Изкарват тридесет лева, които за тези хора са много пари и шанс да оцелеят. Вероятно тези хора преживяват в кризата благодарение на контрабандата”, посочи Безлов

Разбира се, в организацията на каналите за трафик има най-различни нива. Тук влизат бивши силови групировки, търговци на черно, олигарси.

“Сега, когато им изчезва основният източник – пазарът на недвижима собственост - масирано нахлуват в контрабандата и с другите две акцизни стоки: горива и алкохол. Например в момента има дефицит при трите големи алкохолни марки в България – причината е публично известна, имат проблеми с легалните бандероли”, каза Тихомир Безлов.

Той смята, че е много трудна точната преценка дали влизат повече нелегални цигари през вътрешните или през външните граници на ЕС, тъй като каналите са конспиративни.

Едната група влиза от Македония и Сърбия. Това са цигари, които се вкарват от всякакви хора. Като се започне от най-обикновени погранични жители и се стигне до канализирани схеми. Тези цигари са относително скъпи, защото се купуват с платен акциз. Това бе предвидено и такива цигари заляха цяла Европа. Просто от страни с по-ниски акцизи се изнасят в страни, в които налогът е по-голям, коментира експертът.

Цигарите от Молдова се пласират повече на румънския пазар, тъй като има по-малко разходи за контрабандистите. Цигарите от Молдова и Украйна влизат през Дунав. България няма граница и от двете страни на реката и не може да направи контрол и от двете страни заради международните разпоредби. Корабите, които минават през реката, може да се контролират само, ако акостират. С Румъния обаче не е така. Северната ни съседка има граница и от двете страни и може да контролира по всяко време, посочи Безлов.

Според него има тенденция за засилване на контрола при пласирането на цигарите на пазара на дребно.

“Вече трудно се намират нелегални цигари по магазинчетата, защото има глоби, отнемат се лицензи. Това доведе до пласирането им на улицата на принципа на леките наркотици – чрез дилъри, телефони, багажници на коли, мазета. При това положение митниците стигнаха до положение, че трябва да имат полицейски правомощия. Тоест, ще се стигне до нова ситуация, за да може да се засегне продажбата на дребно. При леките наркотици има конспиративност, защото и този, който употребява, носи санкция докато при цигарите не е така.”

Тихомир Безлов смята, че безмитните оператори в момента са изключително гневни, защото цялата контрабанда, която влиза, щеше да минава през тях и те щяха да правят страхотни пари и да се в златен период като в средата на 90-те години. Разликата е, че тогава магазините бяха държавни, посочва експертът. Сигурен съм, че дават мило и драго, за да се върнат. Ако се върнат, цялата сложна логистика, която правят контрабандистите, ще си я спестят, заключи Безлов.

Споделяне
Още от Бизнес