Контрабандата с антики е най-доходоносният черен бизнес в България

Контрабандата с антики е най-доходоносният черен бизнес в България

Наред с контрабандата на наркотици, нелегалният износ на антики се е превърнал в България, която от 1 януари е член на ЕС, в най-доходоносния незаконен бизнес. Това се посочва в излъчения в неделя вечерта по на германската обществена телевизия ARD документален филм: "Златната мина България: Ел Дорадо за археолозите и иманярите", посветен на незаконната търговия с антични ценности. За филма разказа кореспондент на БТА.

Културното наследство на тази балканска държава е подобно на културното наследство на Италия и Гърция. То е огромно и хилядолетно, но е в опасност, изтъкват авторите на филма.

Археолозите не могат да се състезават със строителния бизнес, който процъфтява в страната, поради което булдозери ровят безпрепятствено земята, където може да има археологически находки. В същото време добре оборудвани иманяри ограбват древни обекти, продължава разказът на авторите.

Във филма е цитиран Володя Велков, началник сектор "Контрабанда на културно-исторически ценности" към Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", който казва за филма, че “не е известен точният брой на иманярите, но може да се каже, че те са около 33 000”. Според Велков за някои от тях това се е превърнало в истинска професия, като най-новата тенденция е да се вземе на аренда парче земя и да се наемат няколко души за по 10-20 лева, за да я разровят.

Всичко, което намерят, принадлежи на иманяра. След това предметите се продават на богат частен колекционер, обяснява още Велков.

Във филма са разказва и за представената неотдавна в Европейския парламент изложба "Великолепието на България", събитие, което предизвика скандал в България. Посочва се, че показаните експонати са собственост на най-богатия българин Васил Божков, чието състояние възлиза на 1 млрд. долара. Божков е представен във филма като човек с противоречива репутация в обществото, натрупал богатството си в хазартния бизнес.

Васил Божков живее предимно в чужбина и по-всяка вероятност голяма част от колекцията е закупена там, заявява пред авторите на филма директорът на Националният исторически музей Божидар Димитров. Не може да се изключи, че някои предмети са закупени и в България, не директно от иманяри,  а вероятно от антикварни търговци, допълни той.

Според ARD България се е превърнала в основен износител на нелегални антики. Това, което не остава в страната, може да се намери на  специализирани пазари в Швейцария, Германия или Австрия.

Във филма е представено и мнението на друга фигура в българското културно-историческо наследство – археолога Николай Овчаров. Според него незаконният износ на антики се е превърнал в сериозен проблем за България. Пред камерата той споделя, че е видял изложени тракийски ценности от българските земи в антикварен магазин в центъра на Берлин.

Божидар Димитров разказва, че при разпити български иманяри и антикварни търговци са признали, че получават конкретни поръчки от антикварни магазини във Виена, Франкфурт на Майн, Женева. 

Властите се опитват да направят каквото могат, но специализираният отряд, който трябва да се бори с иманярите в цялата страна, се състои само от 30 души.

В документалния филм се посочва, че законите в България по отношение на иманярството и контрабандата с антики са либерални и наказанията за заловените иманяри са леки. Напомнен е и случаят със сребърната средновековна чиния, която беше изложена за продажба в аукционната къща “Кристис” в Лондон.

Иманярът Найден Блангов разказа пред камерата как случайно с металотърсач е открил антични предмети, които е продал на антиквар за 15 хиляди евро. По-късно един от тези предмети - чинията, се е появила в “Кристис”. Продажбата на ценната вещ бе спряна след намесата на българската държава.

За да се сложи край на незаконната продажба на българското културно наследство, се прибягва до нестандартни отчаяни методи като легализирането на придобити по незаконен път или с неясен произход произведения на изкуството, завършват авторите на филма. Те се позовават на мнението на археолога Овчаров, който смята, че тогава мнозина колекционери ще са готови да представят колекциите си открито в рамките на изложби и в музеите. Според него това е единственият начин да се спре износът на археологически ценности от България.

Още от

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: