Концесия на летище Пловдив с китайски консорциум може и да няма

Най-вероятно ще се върви на преговори с втория класиран български консорциум

Концесия на летище Пловдив с китайски консорциум може и да няма

Концесия за летище Пловдив с консорциум между китайския конгломерат "Хайнан" (HNA Airport Group) и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест" може и да няма. Причината е, че консорциумът все още не е потвърдил в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), че ще подпише договора, а всички срокове за това вече са изтекли.

От ведомството на министър Ивайло Московски отказаха коментар и обявиха, че най-вероятно в петък ще предоставят информация.

Представителят на китайската компания у нас – бившият служебен министър на икономиката Асен Василев е съобщил пред "Капитал", че "Хайнан" няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка. Василев не вдигаше мобилния си телефон за коментар, а на зададените на "Хайнан" въпроси към момента няма отговор.

"Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" спечелиха 35-годишната концесия на летище "Пловдив" с обещание за инвестиции на над 79 млн. евро в ремонт на съществуващата инфраструктура и изграждане на нови съоръжения. Правителственото решение за това бе взето на 28 март.

Годишното концесионно плащане беше не по-малко от 600 000 лева без ДДС.

Срокът за подписване на договора изтече

В правителственото съобщение беше посочено, че до два месеца транспортният министър трябва да сключи концесионния договор. Този срок изтече и транспортното министерство даде още месец на победителя, за да може да осигури средствата и учредяването на дружеството.

Според експерти този срок също е изтекъл в началото на седмицата, но от Министерството на транспорта уточниха, че изтича в 17:30 часа в четвъртък.

Провалът на китайската инвестиция идва дни след като София бе домакин на форума между Китай и страните от Централна и Източна Европа, по- известен като 16+1 по инициативата "Един пояс, един път". Тогава бяха дадени обещания за милиарди евро китайски инвестиции. Подписани бяха и около десетина споразумения в областта на ядрената енергетика, строителството на магистрали, тютюневата индустрия, кредитирането и развитието на индустриалните зони.

Причини за провала

Според неофициален коментар на представители на транспортното министерство, влияние върху решението на китайската компания може да е оказал фактът, че БСП внесе промени в закона за концесиите, с които се предлага забрана да се отдават на концесия всички държавни дружества от забранителния списък в закона за приватизацията. Сред тях са пристанища и летища.

Този аргумент обаче е малко вероятен, защото законопроектът беше внесен от левицата на 11 юли в опит да спрат концесията на летище София, който се оказа неуспешен.

Затова няма логика законодателно предложение на БСП да осуети инвестиционните намерения на чужди компании.

Възможно е и трагичната гибел на съпредседателя и основател на китайския конгломерат Уанг Джиен в началото на юли във Франция също да е оказало влияние, допускат от транспортното министерство. В момента "Хайнан" е в процес на продажба на някои от международните си активи, за да ограничи вътрешния си дълг, натрупан при бързата експанзия през последните години.

Друга хипотеза, развита от конкуренти в процедурата е, че фондът в консорциума е използвал името на китайската компания, за да спечели процедурата. Неофициално се твърди, че "Хайнан" са участвали в обединението с апортна вноска без да обещават пари. Сега обаче партньорът им – регистрираният в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест" не е успял да осигури около 2.3 млн. лв. - средствата необходими за учредяването на проектната компания и плащането на гаранциите.

Вторият е наред

Така при провал на договора с китайците държавата трябва да предложи на втория класиран в процедурата - "Консорциум Летище Пловдив", в който влизат "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, която взе на концесия интермодалния терминал в Пловдив за 27 години.

Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, а след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира. По отношение на пътниците плановете са те да достигнат 1 млн. в следващите 10 години. При достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал плановете бяха да се построи още един.

Към момента Министерството на транспорта все още не е отправило официална покана за преговори с "Консорциум Летище Пловдив", казаха от ведомството.

Губещото летище

През последните години летище "Пловдив" работи на загуба. За миналата година тя е достигнала 919 хил. лв., след като през 2016 г. беше свита на 378 хил. лв. Така натрупаната загуба на държавната компания надхвърля вече 7 млн. лв.

Приходите от оперативна дейност на летището се свиват малко и възлизат на над 3 млн. лв. Близо половината от тях идват от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" в изпълнение на държавни функции. Най-много разходи отиват за издръжката на персонала - над 1.7 млн. лв.

За 2017 г. значително са намалели карго превозите през летището със 77%. Обработените карго товари падат от 2755 тона през 2016 г. на 628 тона през миналата година. С 5.5 на сто е намалял и броят на обслужените самолети – от 1333 на 1260.

Основната цел на дружеството за 2018 г. е да запази и разшири  пазарния си дял като брой обслужени самолетодвижения и брой обслужени пътници, както и ниво на приходи от продажба, сочи публикувания годишен доклад за дейността на "Летище Пловдив" ЕАД.

И горчивата реалност

В същото време победителят в концесионната процедура – "Хайнан" обещаваше да превърне летище Пловдив в карго хъб с изграждането на два нови карго терминала и складове зад тях. Отделно щеше да има и два хангара за ремонт и поддръжка. За оператор на базата се говореше, че ще бъде привлечена израелската компания Israel Aerospace Industries. Имаше планове и за откриване на въздушна линия между Пловдив и Китай три пъти седмично.

"Хайнан груп" (HNA Group) започва като малък авиопревозвач през 2000 г. и постепенно прераства в конгломерат от фирми в сферата на авиацията, технологиите, туризма, недвижимите имоти, финансите, иновациите и логистиката. През 2016 г. групата придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss. Участва и в мащабни сделки, като влезе сред акционерите на Deutsche Bank и Hilton Worldwide. Разполага с активи за близо 135 млрд. долара и над 90 милиарда долара приходи годишно. За групата работят около 410 000 служители по цял свят.

Успоредно с обявяването на избора на правителството за концесионер на летище "Пловдив" излязоха публикации в западни медии, според които финансовото здраве на огромната китайска компания не е особено добро. Дълговете ѝ възлизаха на около 90 милиарда долара и от началото на годината "Хайнан" разпродаде част от активите си в Ню Йорк, Сидни и Лондон за общо 15 млрд. долара за да намали задълженията си. HNA Group намали и дела си в Deutsche Bank и продаде дела си в Hilton Worldwide. Срещу конгломерата се водят разследвания в САЩ, Германия и в Китай.

За холандския фонд в консорциума - "Пловдив Еърпорт Инвест", регистриран в началото на 2017 г., не се знае почти нищо. За него преди време бившият служебен икономически министър Асен Василев съобщи, че в него участват инвеститори с опит в авиацията, както и такива с капитал от Европейския инвестиционен фонд,

 

Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?