Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Концесия на летище Пловдив с китайски консорциум може и да няма

Най-вероятно ще се върви на преговори с втория класиран български консорциум

3 коментара
Концесия на летище Пловдив с китайски консорциум може и да няма

Концесия за летище Пловдив с консорциум между китайския конгломерат "Хайнан" (HNA Airport Group) и регистрирания в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест" може и да няма. Причината е, че консорциумът все още не е потвърдил в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), че ще подпише договора, а всички срокове за това вече са изтекли.

От ведомството на министър Ивайло Московски отказаха коментар и обявиха, че най-вероятно в петък ще предоставят информация.

Представителят на китайската компания у нас – бившият служебен министър на икономиката Асен Василев е съобщил пред "Капитал", че "Хайнан" няма да успее да приключи с вътрешните си одобрения на бъдещата сделка. Василев не вдигаше мобилния си телефон за коментар, а на зададените на "Хайнан" въпроси към момента няма отговор.

"Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" спечелиха 35-годишната концесия на летище "Пловдив" с обещание за инвестиции на над 79 млн. евро в ремонт на съществуващата инфраструктура и изграждане на нови съоръжения. Правителственото решение за това бе взето на 28 март.

Годишното концесионно плащане беше не по-малко от 600 000 лева без ДДС.

Срокът за подписване на договора изтече

В правителственото съобщение беше посочено, че до два месеца транспортният министър трябва да сключи концесионния договор. Този срок изтече и транспортното министерство даде още месец на победителя, за да може да осигури средствата и учредяването на дружеството.

Според експерти този срок също е изтекъл в началото на седмицата, но от Министерството на транспорта уточниха, че изтича в 17:30 часа в четвъртък.

Провалът на китайската инвестиция идва дни след като София бе домакин на форума между Китай и страните от Централна и Източна Европа, по- известен като 16+1 по инициативата "Един пояс, един път". Тогава бяха дадени обещания за милиарди евро китайски инвестиции. Подписани бяха и около десетина споразумения в областта на ядрената енергетика, строителството на магистрали, тютюневата индустрия, кредитирането и развитието на индустриалните зони.

Причини за провала

Според неофициален коментар на представители на транспортното министерство, влияние върху решението на китайската компания може да е оказал фактът, че БСП внесе промени в закона за концесиите, с които се предлага забрана да се отдават на концесия всички държавни дружества от забранителния списък в закона за приватизацията. Сред тях са пристанища и летища.

Този аргумент обаче е малко вероятен, защото законопроектът беше внесен от левицата на 11 юли в опит да спрат концесията на летище София, който се оказа неуспешен.

Затова няма логика законодателно предложение на БСП да осуети инвестиционните намерения на чужди компании.

Възможно е и трагичната гибел на съпредседателя и основател на китайския конгломерат Уанг Джиен в началото на юли във Франция също да е оказало влияние, допускат от транспортното министерство. В момента "Хайнан" е в процес на продажба на някои от международните си активи, за да ограничи вътрешния си дълг, натрупан при бързата експанзия през последните години.

Друга хипотеза, развита от конкуренти в процедурата е, че фондът в консорциума е използвал името на китайската компания, за да спечели процедурата. Неофициално се твърди, че "Хайнан" са участвали в обединението с апортна вноска без да обещават пари. Сега обаче партньорът им – регистрираният в Холандия фонд "Пловдив Еърпорт Инвест" не е успял да осигури около 2.3 млн. лв. - средствата необходими за учредяването на проектната компания и плащането на гаранциите.

Вторият е наред

Така при провал на договора с китайците държавата трябва да предложи на втория класиран в процедурата - "Консорциум Летище Пловдив", в който влизат "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, която взе на концесия интермодалния терминал в Пловдив за 27 години.

Офертата на пловдивското обединение предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, а след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира. По отношение на пътниците плановете са те да достигнат 1 млн. в следващите 10 години. При достигане на максималния капацитет на настоящия пътнически терминал плановете бяха да се построи още един.

Към момента Министерството на транспорта все още не е отправило официална покана за преговори с "Консорциум Летище Пловдив", казаха от ведомството.

Губещото летище

През последните години летище "Пловдив" работи на загуба. За миналата година тя е достигнала 919 хил. лв., след като през 2016 г. беше свита на 378 хил. лв. Така натрупаната загуба на държавната компания надхвърля вече 7 млн. лв.

Приходите от оперативна дейност на летището се свиват малко и възлизат на над 3 млн. лв. Близо половината от тях идват от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" в изпълнение на държавни функции. Най-много разходи отиват за издръжката на персонала - над 1.7 млн. лв.

За 2017 г. значително са намалели карго превозите през летището със 77%. Обработените карго товари падат от 2755 тона през 2016 г. на 628 тона през миналата година. С 5.5 на сто е намалял и броят на обслужените самолети – от 1333 на 1260.

Основната цел на дружеството за 2018 г. е да запази и разшири  пазарния си дял като брой обслужени самолетодвижения и брой обслужени пътници, както и ниво на приходи от продажба, сочи публикувания годишен доклад за дейността на "Летище Пловдив" ЕАД.

И горчивата реалност

В същото време победителят в концесионната процедура – "Хайнан" обещаваше да превърне летище Пловдив в карго хъб с изграждането на два нови карго терминала и складове зад тях. Отделно щеше да има и два хангара за ремонт и поддръжка. За оператор на базата се говореше, че ще бъде привлечена израелската компания Israel Aerospace Industries. Имаше планове и за откриване на въздушна линия между Пловдив и Китай три пъти седмично.

"Хайнан груп" (HNA Group) започва като малък авиопревозвач през 2000 г. и постепенно прераства в конгломерат от фирми в сферата на авиацията, технологиите, туризма, недвижимите имоти, финансите, иновациите и логистиката. През 2016 г. групата придоби кетъринг компанията Gategroup, част от швейцарската Swiss. Участва и в мащабни сделки, като влезе сред акционерите на Deutsche Bank и Hilton Worldwide. Разполага с активи за близо 135 млрд. долара и над 90 милиарда долара приходи годишно. За групата работят около 410 000 служители по цял свят.

Успоредно с обявяването на избора на правителството за концесионер на летище "Пловдив" излязоха публикации в западни медии, според които финансовото здраве на огромната китайска компания не е особено добро. Дълговете ѝ възлизаха на около 90 милиарда долара и от началото на годината "Хайнан" разпродаде част от активите си в Ню Йорк, Сидни и Лондон за общо 15 млрд. долара за да намали задълженията си. HNA Group намали и дела си в Deutsche Bank и продаде дела си в Hilton Worldwide. Срещу конгломерата се водят разследвания в САЩ, Германия и в Китай.

За холандския фонд в консорциума - "Пловдив Еърпорт Инвест", регистриран в началото на 2017 г., не се знае почти нищо. За него преди време бившият служебен икономически министър Асен Василев съобщи, че в него участват инвеститори с опит в авиацията, както и такива с капитал от Европейския инвестиционен фонд,

 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Симеонов
    #3
  2. Milenca
    #2

    Напоследък често се чува за велики китайски фирми, които нещо нямат много пари. Май в Китай не всичко е това, което виждаме?

  3. Преди 1-2 месеца идва делагация от германия и франция, да ни убеждава да спрем китайската бизнес инвазия. Че те ни били давали мнооого, и поради тази причина не трябва да допускаме китайски инвеститори. После във Фрнация, при "незияснени" обстоятелства милиардерът и собственик на концесията загива. Без Сталин по Сталински! Ама това е ЕС! Там цари либерастия, хармония, и най-вече свобода! Друг път. Неудобните ги отстрлеват! С пари са си купили влияние в най-бедната страна в европа, с куршуми ще го пазят! А за 28г демокрация големи чужди инвеститори НЕ ИДВАТ! Освен китайски! Но тях ги гонят с куршум от Европа!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.