Концесия за велосипеди под наем ще доведе до бум на рекламни пана в центъра на София

Намесата на общината ще се отрази негативно на бизнеса с тротинетки, предупредиха съветници от “Демократична България”

Концесия за велосипеди под наем ще доведе до бум на рекламни пана в центъра на София

Спорна концесия за велосипеди под наем крие бум на рекламни пана в центъра на София. Това алармираха в четвъртък по време на заседание на Столичния общински съвет съветниците от "Спаси София", "Демократична България" и БСП. Независимо от това управляващото мнозинство от ГЕРБ, ВМРО, "Атака" позволи на сдружение "София Байкс" да получи 8-годишна концесия за разработване на система от велосипеди под наем и рекламни елементи. Част от съветниците от "Демократична България" гласуваха "против", а другата част - "въздържал се".

За да развие системата, сдружението ще трябва да инвестира над 1.1 млн. евро без ДДС и да плаща годишна концесионна такса на общината. През първата години тя е 30 000 евро без ДДС, на втората става 50 000 евро, а след това поетапно ще расте и през 8-та година стигне 150 000 евро. Ще се изградят 33 стоянки за колелата, от които ще могат да се предлагат общо 400 велосипеда, а до края на договора е заложено потенциално изграждане на още 5 стоянки за 60 велосипеда. Сдружението ще получи правото да инсталира и 150 рекламни пана и то в центъра на столицата, от които допълнително да печели.

Вместо велосипеди, реклама

"Скрито зад нуждата София, най-накрая да получи система за велосипеди под наем, управляващите пробутаха голяма концесия за нови реклами в идеалния градски център, където билбордовете са ограничени, а цените - високи", алармира Борис Бонев от "Спаси София". Новите рекламни площи са 150 на брой и силно ще влошат визуалното замърсяване в центъра, смята той.

Пред Mediapool Бонев уточни, че на заседанието в четвъртък е станало ясно, че сдружението "София Байкс", в което влизат само рекламни фирми, е посочило, че очаква приходи от рекламно пано от по 400 лева на месец, но проверка на "Спаси София" показла, че експлоатацията на такова рекламно пано на месец носи доход от 400 евро.

Съветниците от "Демократична България" също посочиха, че концесията е много повече за отдаване на места за реклама, отколкото за развитие на велосипедната инфраструктура. Оттам посочиха, че днес се наблюдава бум на тротинетки, и то от частни компании, които заместват ролята, която се е очаквало да играят велосипедите. "В този смисъл общината се намесва във вече бързо развиващ се пазар, като може да убие конкуренцията. Което не ми се струва добра идея. Както казваше Швейк "войната си вървеше много добре, докато не се намесиха генералите", каза Владислав Панев, който е и съ-председател на "Зелено движение".

Общинските съветници от БСП, които гласуваха против, също видяха повече стремеж към приходи от реклама.

"В концесията за велосипеди в София водещ елемент е рекламата. Велосипедите са смокиновият лист, който прикрива истинската цел - "тлъстото дробче" – рекламни площи в идеалния център", коментира и общинският съветник от БСП Милка Христова.

Недомислици

Станциите за велосипеди ще са пръснати неравномерно и липсват велоалеи, които да създадат единна и безопасна мрежа за използването им. Стоянките ще са върху тротоарите и пешеходните зони, вместо върху пътното платно или на обособените места за тротинетки, подчертават от "Спаси София"

"Системата няма да може да се разширява за цели 8 години, освен с едва 5 нови станции, отново в центъра и то по изключение", каза още Бонев. И добива, че общината е абдикирала от изграждането на свързана веломрежа дори в центъра.

"Между повечето стоянки са планирани велоалеи преди 10 години, но нито нещо е направено, нито управляващите имат намерение да направят", добави той.

Милка Христова подчерта, че според проекта софиянци ще могат да се ползват безплатно в рамките на първите 30 минути велосипедите. Следващият час цената е 1.60 лв.

"За осигуряването и поддържането на 400–те велосипеда, Столична община ще предостави на концесионера възможност да разположи и отдава под наем 150 рекламни елемента, разположени в централната градска част на най-атрактивните места. Няма нито един рекламен елемент, който да е в някоя от другите части на столицата", каза Христова.

Действително поставянето на велостоянките е планирано само в центъра на града по централните булеварди и метростанции на тях – бул. "Мария - Луиза", бул. "Патриарх Евтимий", ул. "Раковски", бул. "В. Левски", бул. "Цар Освободител", бул. "Евлоги и Христо Георгиеви". "Това са улици, по които с малки изключение няма изградени велоалеи и велосипедите трябва да се движат на принципа "споделено пространство", тоест по пътното платно, заедно с останалите МПС. При сегашния трафик, може да си представите как ще се гарантира безопасността на велосипедистите", предупреди още Христова. Общинският съветник от БСП смятат за голям пропуск, че няма нито една велостоянка, която да е в "Студентски град", "Младост" или "Люлин".

Къде ще има най-много нова реклама?

Рекламните пана, ще са правоъгълник, висок до 2 метра, със стъклени витрини, които ще са разположени на тротоара. Днес подобни могат да се видят до спирките на градския транспорт.

От "Спаси София" подчертават, че особено потърпевши ще са основни улици, които ще бъдат наводнени с нови реклами. Предвижда се по бул. "Витоша" да бъдат инсталирани 37 рекламни пана, "Солунска" - 30, а на бул. "Васил Левски" цели 59. Общинският съветник акцентира, че се гарантира огромна печалба за концесионера - над 800 000 евро годишен приход от реклами, докато дължимата такса към Общината е между 50 000 евро през първата и 150 000 евро през осмата година.

В сдружението - концесионер "София байкс" влизат печатницата "Билборд" АД, фирмата за реклама в метрото "Моушънс артс" и компанията "Делта карт", която притежава картинг пистата "Лаута" в Пловдив. Решението за определянето на "София байкс" за победител беше обжалвано от обединението "Вело Арчър София", свързано с рекламния бос Красимир Гергов. Заради това процедурата стоя на трупчета с години.

Споделяне

Още от България

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?