Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Концесията на аутобана "Тракия"" разбуни и Еврокомисията

0 коментара

Тежка битка на няколко фронта води министърът на регионалното развитие и благоустройството за защита на концесията на автомагистрала "Тракия".

Току затихнали парламентарните брожения с избора на анкетна комисия, която вече разследва целесъобразността от отдаването на аутобана на българо-португалския консорциум "Автомагистрала Тракия" без търг, нови главоболия споходиха Валентин Церовски. Този път източник им е Европейската комисия. Нейни членове са се притеснили, че с концесията България нарушава Директива 99/62 за таксуване на тежки превозни средства. Според едно от изискванията ѝ е невъзможно на територията на държава-членка на Евросъюза да се прилагат и винетната система, която у нас стартира частично от април 2004 г и напълно от 1 февруари 2005 г., и тол-системата на магистралните такси, която практически ще се въведе след изграждането на "Тракия".

По заформилия се казус бяха проведени неформални консултации в Брюксел и експертите на ЕК отново обърнаха внимание на това несъответствие в нашия Закон за пътищата, информираха Mediapool източници от транспортното министерство. България вече почти има статут на наблюдател, който ще се активира след подписването на договора за присъединяване към ЕС на 25 април, затова следва да се подчиняваме на европейското законодателство.Това налага или да се избере приложение само на винетна система, или само на тол-системата, коментираха експертите от транспортното министерство. Те изрично посочиха, че разрешаването на този деликатен въпрос е от компетенцията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

МРРБ: Ангажиментът ни е да няма две такси за един и същ участък

От ведомството на Валентин Церовски обаче заявиха, че ангажиментите, които България е поела в хода на преговорите с ЕС по Глава 9 "Транспортна политика", са основно за недискриминация. Тоест, да се заплащат еднакви такси от българските превозвачи и тези на ЕС, както и да не се заплащат две такси за един и същи участък. На този етап България спазва тези ангажименти, казаха от строителното министерство.

От там са категорични, че противоречие между евродирективите и отдаването на магистралата на концесия липсва и защото решението на Министерски съвет е по силата на параграф 3б от преходните и заключителни разпоредби на Закона за концесиите. Въпросният параграф гласи: "Търговски дружества, чиито акции или дялове са собственост на държавата, или дружества, в които държавата е едноличен собственик на капитала, ползващо обекти или извършващо дейности по реда на ал. 1, могат да придобиват с решение на Министерския съвет право на ползване върху други обекти, публична държавна собственост, без концесия, когато последните са разположени в района на дружеството".

Като аргумент в подкрепа на концесията, от МРРБ изтъкнаха, че за реализацията на проекта не е нужно изричното съгласие на Европейската комисия, тъй като финансирането му е публично-частна инвестиция, а не по предприсъединителните програми на ЕС. От ведомството на Церовски не се наеха да коментират какво ще се предприеме, в случай че Еврокомисията се противопостави на концесията.

Вложенията на зелено са хубаво нещо, но за строежа на магистрала "Тракия" се говори и се правят проучвания толкова отдавна, че за този период от време можеше да се изготви проект за финансиране от ИСПА, коментира Евгени Чачев, депутат от ОДС и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството. В момента се получава така, че не можем да усвоим отпуснатите ни пари по предприсъединителните фондове, допълни той. За последните четири години сме пропуснали да се възползваме от 2 млрд. евро. Вместо това държавата ще поеме крупни инвестиции в магистрала "Тракия" в разрез на изискванията на ЕС да не се прилагат едновременно винетната и тол-системата, заяви строителният министър от кабинета на Иван Костов. По неговите думи такъв прецедент в Европа бил допуснат само за някои високоскоростни отсечки, но не и за цели магистрали.

ЕК предлага да има алтернативен път

Не мисля, че бъдещите магистрални такси за "Тракия" ще породят проблем с Европейската комисия, коментира шефът на Българската браншова камара "Пътища" Иван Бойков.По думите му еврокомисарите дори вече били разрешили казуса, препоръчвайки на България да изгради успореден на магистралата път, по който да могат да се движат автомобилите, заплатили за винетки, без да се бъркат и за магистрална такса.

Такъв път страната ни фактически има. Това е София-Карлово-Бургас, който дори се води първокласен. Проблемът обаче е, че той е в ужасно състояние и се нуждае от сериозен ремонт, ако България иска това платно да мине за алтернативно на "Тракия", заяви Бойков. Започнат ли отсечки от пътя да излизат в ремонт една след друга, водачите на превозните средства просто ще бъдат принудени да ползват магистралата, коментира той.

Според него, единственият сериозен проблем с концесията на "Тракия" е липсата на сериозна аргументация на прогнозния автомобилопоток по магистралата от 20 хиляди возила. За който обаче България поема ангажимент да доплаща на концесионера таксите от държавната хазна до достигането на тази бройка.

Имам прогнозни данни за трафика на магистралата за следващите 35 години, заяви за Mediapool НДСВ-депутатът Йордан Мирчев, председател на анкетната комисия, разследваща целесъобразността от отдаването на аутобана на българо-португалския консорциум. Те ще бъдат внесени в сряда в деловодството на парламента като част от финансово-икономическия анализ, изготвен във връзка с концесията на "Тракия".

Мирчев обаче отказа да съобщи конкретни цифри, преди колегите му депутати от комисията да се запознаят с тях.

НДСВ предлага удължаване на срока на концесията

Възможно е обаче държавата да поеме риска за автомобилопотока с удължаване на срока на концесията, коментира Мирчев. По думите му се водят активни преговори с консорциума "Автомагистрала Тракия", в който акционери са португалските фирми "Лена Енгенхариа и конструкош" С.А., МСФ - Мониз да Майа, Серра и Фортунато Емпрейтейрош С.С." и "Сомаг Консешос и Сервисуш С.А." и българските държавни дружества "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой". За разговори с консорциума за изготвяне на проектодоговора за концесията потвърди и Иван Бойков.

Предварително обявения срок на концесията е 35 години - максимално допустимия по сегашното българско законодателство. Възможното увеличаване на срока, за което говори Мирчев, противоречи на нормативната база. Според източници на Mediapool обаче, в последния вариант на проектодоговора наистина е записана възможност за 10-годишно удължаване на концесията. Това може да стане само ако се промени закона за концесиите.

Според същите източници, още на 30 декември м.г. правителството е одобрило вариант на проектодоговор с българо-португалския консорциум.

Още три анализа за автомагистралата - правен, социален и екологичен, внася утре Мирчев в Народното събрание. След като останалите 15 членове на анкетната комисия се запознаят с документите, нейният председател ще свика заседание, на което ще бъде поканен ресорният министър Валентин Церовски. На него ще се дискутира позицията, с която да се излезе пред Народното събрание. Срокът за представяне на становището на комисията е до края на март.

Още кабинетът на Костов обмислял да даде магистралата без търг

Вече съм събрал три папки с документи в подкрепа на концесията, каза Мирчев. Те съдържат прогнозния трафик на магистралата за следващите 35 години, финансовите разчети за необходимите инвестиции по отсечки, както и стенограма от заседание на правителството на Иван Костов, проведено през 1998 г., на което е било предложено концесията на "Тракия" да се даде без обявяване на международен търг или обществена поръчка. Аргументите, с които предишното правителство е решило това, са същите като на сегашния кабинет, посочва Мирчев.

Думите му бяха опровергани от бившия регионален министър Чачев. Той обясни, че през лятото на 1998 г. кабинетът на ОДС е обсъждал списък с приоритетни инфраструктурни обекти, сред които и магистрала "Тракия". В средносрочните прогнози се допускала и възможност за отдаването ѝ на концесия без търг, но решение за това не е взимано. След това са се провели серия изследвания, финансирани от ЕС, за това доколко целесъобразно е концесионирането на автомагистралата. Тогава Европейската инвестиционна банка е препоръчала държавата да прилага формулата за финансиране 40:40:20 - 40% безвъзмезден грант от еврофондовете, 40% кредит и 20% от републиканския бюджет. Тоест, сама да построи магистралата.

В подкрепа на концесията без търг Йордан Мирчев посочи още, че според европейската практика в конкурсите за пътна инфраструктура рядко се явяват повече от един кандидат. Често процедурите се провалят, липсва интерес заради риска за достигането на трафик, който в дългосрочен план да възвърне вложенията, обяснява шефът на анкетната комисия. Той посочи още, че в Хърватия също държавата е поела ангажимент да доплаща на концесионера магистралните такси до достигане на прогнозния трафик. Един от най-оспорваните от ОДС аспекти на проектоконцесионния договор за автомагистрала "Тракия" е именно доплащането на таксите до достигането на 20 хиляди автомобила трафик при сегашен в порядъка на 8-10 000 возила.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.