Концесията на интермодалния терминал в Пловдив продължава

КЗК отхвърли жалбата на "Трансмодал", най-вероятно ще оспорват в съда

Концесията на интермодалния терминал в Пловдив продължава

Процедурата по отдаване на концесия на интермодалния терминал в Пловдив продължава, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е отказала да образува производство по жалбата на "Трансмодал". Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта в отговор на въпрос на Mediapool.

Концесионната процедура беше временно спряна след като "Трансмодал" поиска отмяна на правителственото решение за откриването на конкурса. Жалбата на дружеството е внесена на 14 декември 2016 г., а произнасянето на КЗК по нея е на 11 януари 2017 г.

В четвъртък – на 12 януари, трябваше да бъдат отворени офертите на кандидатите, но сега предстои удължаване на срока.

Концесията на интермодалния терминал в Пловдив беше определена като "грабеж" от бившия министър на икономиката в кабинета "Орешарски" и настоящ депутат от БСП Драгомир Стойнев, а БСП поиска незабавното ѝ прекратяване.

Инвестицията от 4.68 млн. лв. отива за автомивка и бензиностанция

Решението за отдаване на концесия на терминала в Пловдив за срок от 27 години беше взето от правителството в началото на ноември – месец преди да бъде въведен в експлоатация.

Интермодалният терминал в Пловдив беше построен с европейски средства – 12 млн. лв. от оперативна програма "Транспорт" 2007 - 2013 г. с цел развитието на комбинирания превоз на контейнерни товари от тирове с железопътен транспорт. В момента съоръжението е собственост на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).

Преди пускането на концесионната процедура от НКЖИ обявиха, че идеята е бъдещият концесионер да инвестира допълнително средства в доизграждането на втори жп коловоз към терминала, но от публикуваната тръжна документация става ясно, че това изискване е отпаднало. Вместо това бъдещият концесионер трябва да инвестира най-малко 4.68 млн. лв. без ДДС в автомивка и бензиностанция, а изграждането на коловоза остава пожелателно, но не и задължително условие.

Конкурсната документация показва, че се върви към отстъпление от идеята съоръжението да се превърне в действащ интермодален терминал за превоз на стоки и се върви към превръщането му в паркинг и гараж за товарни автомобили на голям частен превозвач, коментира Георги Минчев, член на ръководството на "Трансмодал" пред Mediapool. По думите му най-вероятно компанията ще обжалва отказа на КЗК да образува производство пред Върховния административен съд.

Завишени изисквания към участниците

На фона на минималната инвестиция от 4.68 млн. лв., която трябва да вложи бъдещият концесионер в следващите 27 години, от кандидатите се изисква да имат регистрирани приходи за последните три години не по-малко от 5 млн. лв. и размер на балансовата и/или пазарната стойност на дълготрайните материални активи за последните три години не по-малко от 2 млн. лв.

"Видно е, че изискванията към потенциалните кандидати са необосновано и многократно завишени спрямо общия размер на исканите инвестиции и още повече спрямо средногодишния размер за целия срок на концесията, което ограничава конкуренцията и поставя необосновано високи изисквания пред възможните кандидати", посочват в жалбата си "Трансмодал".

Равни дялове в дружеството имат Георги Минчев, Илия Илиев и Любомир Сяров. Георги Минчев е собственик на спедиторската "Транс Балкани" и е председател на контролния съвет на Национално сдружение на българските спедитори. Любомир Сяров пък е председател на сдружение "Клъстер зелен товарен транспорт", а преди години ръководеше компанията "Еколоджистик", която беше оператор на терминала на гара Яна край София, собственост на "Екометал инженеринг". Илия Илиев е мажоритарен собственик на "Трансгео" и има дял в "Българска транспортна инфраструктура".

Държавата планира да си върне инвестираните пари в терминала за 27 години

От публикуваните документи става ясно, че инвестираните от държавата до момента около 13 млн. лв. планира да си ги върне за срока на концесията, който е 27 години. Експертите са изчислили прогнозната стойност от концесията на 13.9 млн. лв.

Бъдещият концесионер е задължен да плати еднократно концесионно плащане от 5000 лева и дължимия ДДС върху сумата.

Фиксираната част на концесионното плащане не трябва да е по-малко от 50 000 лева без ДДС годищно. Променливата част е не по-малко от 10 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за съответната година, е посочено в тръжната документация.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?