Концесията на летище "Пловдив" е прекратена

Предстои обявяване на нова

Концесията на летище "Пловдив" е прекратена

Министерският съвет прекрати концесията на летище "Пловдив". Причината е, че след отказа на китайско-холандския консорциум да подпише договор, офертата на втория класиран – местно обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортният превозвач ПИМК е значително по-ниска от тази на победителя. Това става ясно от съобщение на правителствената информационна служба.

Друг аргумент за прекратяване на концесионната процедура е, че тя е проведена по стария Закон за концесиите, който не е съобразен с евроизискванията.

Предложението за прекратяване на концесията на летище "Пловдив" е внесено от новия министър на транспорта Росен Желязков.

Концесионната процедура беше открита с решение на правителството от 30 декември 2016 г. Оферти подадоха три обединения, но на финала останаха две. В края на март правителството определи обединението между китайската компания "Хайнан" и регистрираното в Холандия дружество "Пловдив Еърпорт Инвест" за победител. Китайците обаче се отказаха от сключването на договор, като и до момента официално не са обявили причината за това.

Класираният на второ място участник "Консорциум Летище Пловдив", в който влизат "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК, потвърди през август намерението си да стане концесионер. Сега става ясно, че договор с тях няма как да бъде подписан, защото цената, която са дали е значително по-ниска от тази на победителя.

Офертите на кандидатите

Победителят китайско-холандския консорциум предложи инвестиции в размер на 79 083 000 евро без ДДС. В същото време консорциумът от български компании предложи инвестиции от 65 513 475 евро без ДДС.

Значително по-високо е концесионното плащане, предложено от чужденците. "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" са дали фиксирана част на годишните концесионни плащания в размер на 600 000 лева без ДДС, коригирана с приложимия за съответния период инфлационен индекс. Променливата част е в размер на 6 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, свързани с ползването на обекта на концесията и дължимия ДДС върху сумата.

В същото време предложението на "Консорциум Летище Пловдив" е фиксирана част на годишните концесионни плащания от 120 000 лева без ДДС, коригирана с приложимия за съответния период инфлационен индекс. Променливата част е в размер на 6 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, свързани с ползването на обекта на концесията и дължимия ДДС върху сумата.

Аргументите за прекратяване

"Концесионният договор е дългосрочен, установява трайна връзка между страните, като очакванията са за сериозни инвестиции, развитие на летището и подобряване на качеството на летищните услуги. Това предполага устойчивост на договора. Сключването на концесионен договор, който ще се подчинява на правилата на отменен Закон и на отменено право на Европейския съюз в тази област, при приети и влезли в сила към датата на сключване на договора на нов Закон за концесиите, които въвеждат нови правила на Европейския съюз в тази област, не са предпоставка за трайното, устойчиво и безпроблемно развитие на концесията", посочва в мотивите си правителството.

Нова концесионна процедура

Сега предстои да бъде подготвена нова концесионна процедура за летище "Пловдив" по новия Закон за концесиите, съобщи неотдавна Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

За възлагането на нова концесия ще бъдат изготвени нови концесионни анализи.

Споделяне

Още от Бизнес

Съгласни ли сте влизането на обществени места да става само със сертификат за ваксиниране, преболедуване или тест?