Концесията на летище София била единственият шанс за спасяване на БДЖ

Снимка: БГНЕС

Приходите от планираната за догодина концесия на летище София са единственият шанс за спасяване на потъналата в дългове държавна железница, на която финансовият министър Владислав Горанов отказва да отпусне пари за прилагане на оздравителен план. това стана ясно от думите на транспортният министър Ивайло Московски пред ресорната парламентарна комисия на заседанието ѝ в сряда, на което бе обсъден проектът за бюджет през 2016 г..

За намеренията на правителството да обяви през 2016 г. процедура по отдаване на концесия на столичното летище срещу еднократно плащане на 600 млн. лв. и годишни отчисления за хазната. стана ясно от актуализираната бюджетна прогноза до 2018 г. По-късно бе потвърдено, че парите от първоначалната такса ще се дадат на БДЖ, която има натрупани дългове точно за 600 млн. лв., които не са държавно гарантирани, а железницата не може да покрива. Целта е превозвачът да излезе на чисто и да започне да прилага програма за развитие чрез купуване на нов подвижен състав и подобряване на услугите за клиентите.

Сега Московски обясни, че подготвяната концесионна процедура за аеропорта в София е по-специфична и това се налага, защото "няма причина данъкоплатците да се натоварват с проблемите на БДЖ и разходите да се покриват през бюджета".

Предвижда се летището да бъде отдадено на концесия за 35 години, като от бъдещия концесионер ще се изисква да плати таксите накуп. За трансферирането на сумата към БДЖ обаче ще трябва да се получи одобрението на Европейската комисия, тъй като това е държавна помощ за БДЖ. Московски обясни, че Брюксел ще одобри подобна схема само при гаранции, че БДЖ ще бъде устойчива компания.

Транспортният министър коментира, че ако не се използват средствата от концесията "рискуваме да се събудим без железница", защото облигационерите описват сградния фонд на БДЖ. По думите му другият вариант е да продължим да експериментираме с нервите на кредиторите.

Депутатът Георги Свиленски (БСП - Лява България) сравни използването на концесионните плащания от летището за БДЖ с прехвърлянето на парите от резерва на Здравната каса към фискалния резерв, извършено от предишния кабинет на Бойко Борисов.

Той припомни, че по закон концесионните плащания трябва да постъпят в Сребърния фонд и предупреди, че дори да бъдат ползвани за БДЖ, парите няма как да са налични преди средата на 2017 година.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?