Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Концесията на летище "София" ще финансира влакове от 200 км/час

Борисов: На два - три дни даваме на българите това, което са мечтали да видят

8 коментара
Концесията на летище "София" ще финансира влакове от 200 км/час

"Виждате, на два -три дни даваме на българите това, което са мечтали да видят", заяви премиерът Бойко Борисов във вторник при прерязването на лентата ремонтираната Централна жп гара в София. Построената преди четири десетилетия гара бе реконструирана срещу 74 млн. лв. с ДДС от обединение между "Главболгарстрой" на Симеон Пешов и "Водстрой 98", зад която стои депутатът от ДПС Делян Пеевски. Строителите бяха похвалени от Борисов за добре свършената работа. Тандемът получи покана за нов ремонт на контактната мрежа на гарата за 4.3 млн. лв., видно от регистъра на обществените поръчки.

Транспортният министър Ивайло Московски, който също участва в церемонията, очерта новата "мечта", която ще се сбъдне максимум до три - четири години. Влакове порят България с 200 км/ч от Бургас през Пловдив и София до сръбската граница и от турската граница през Свиленград, Пловдив и София до сръбската граница. Милионите за тези влакове ще дойдат от "вечната" концесия на летище "София". От нея встъпителната вноска е минимум 600 млн. лв., каза Московски.

За радост на фотографите и децата Борисов и министърът му биха дузпи. Премиерът би шутове, а Московски приклекна като сумо борец пред вратата, но не успя да я опази.

Столичният кмет Йорданка Фандъкова, която видимо не се забавляваше, получи доза насърчение от премиера и обеща да ремонтира "плачещето" и капещо от всякъде пространство под новата гара.

Преди да пререже лентата Борисов направи традиционната обиколка на обновената централна жп гара, чието откриване закъсня с повече от половин година.

Официалният костюм не му попречи да порита в спортната зала със скърцащ дървен под.

Демонстрирайки уменията си на дузпата, той не пропусна да отбележи. После Борисов се снима за спомен с всяко дете, което пожела. Побъбри и с момичето на бюрото за информация, което имаше прическа като на столичния кмет Йорданка Фандъкова.

Смирението, Господ и злосторниците

Премиерът се спря и пред ретро влака, монтиран в централното хале откъм страната на пероните. Чак след това се качи на трибуната. Първо благодари на свещениците, които осветиха гарата, защото "както е писано в книгата - без Господа нищо не може да се направи".

ЖП гарата в София уникална - със спортна и концертна зала

Обновената Централна жп гара се оказа уникална в световен мащаб. Тя е една от малкото, ако не и единствената, с многофункционална зала за спорт и култура.

Първи възможностите на залата изпробваха премиерът Бойко Борисов и транспортният министър Ивайло Московски, които биха дузпички на застаналите на футболната врата деца.

Залата е с площ от близо 1400 кв.м. Изградена е на мястото на огромната чакалня, която не можеше да се отоплява зимно време и така е решен този проблем.

Залата е с дървено покритие, сертифицирано от Министерството на спорта, обясниха от фирмата изпълнител пред Mediapoolq а не от ламинат и затова скърца, както отбелязаха присъстващи.

Още

Констатира, че "това (жп гарата – бел.ред.) е факт благодарение на Него и нашите усилия".

"В дните на смирение само мога да поздравя екипите, които работиха тук, благодаря на синдикатите. Радвам се за децата и всички, които искат да спортуват в сферата на железниците в прекрасна зала. Радвам се, че мога да пожелая на всички пътници да се чувстват уютно и комфортно", каза Борисов.

"Виждате - на два, три дни даваме на българите, това което са мечтали да видят. Хубаво е да има една снимка как изглеждаше гарата преди и как изглежда в момента. Как изглеждаше Лъвов мост - как изглежда в момента. Как беше бул. "Мария Луиза" - как е в момента. За метрото, да не говорим и нататък до "Надежда", продължи премиерът.

Той посъветва столичния кмет Йорданка Фандъкова да се усмихне истински и да не обръща внимание на злосторниците. "Мъката им е голяма и е хубаво и те (злосторниците - бел. ред.) да се смирят. Казах ѝ: представи си, Данче, ако сме на тяхно място - 20 години нищо не сложил, тухла върху тухла, само разбивано и изведнъж гледат-едно след друго толкова хубави неща. То е голяма мъка. Много им е тежко. Затова оставете ги, не им обръщайте внимание", успокои Борисов Фандъкова, след като преди дни я сюрпризира с каскада от оставки на началници в Столична община заради корупицонна поръчка в столичния градски транспорт, разкрита в тв репортаж.

Съживяване на БДЖ с "вечната" концесия на летище "София"

С парите от концесията на софийското летище България ще се сдобие с влакове, които се движат със скорост с 200 км/ч, обеща Московски. Ако това се случи, промяната ще е осезаема, тъй като сега средната скорост на влаковете е почти два пъти по-малка.

Транспортният министър каза, че концесионната процедура на летище "София" е готова по новия Закон за концесиите и се пуска за съгласуване с министерствата, след което предстои да бъде одобрена от Министерския съвет.

"Финансовите параметри на концесията са такива, каквито до момента не е имало в България" - 600 млн. лв. първоначална вноска, концесионно възнаграждение за държавата от 5% от приходите годишно и задължение за над 300 млн. инвестиции", посочи той.

Срокът на концесията може да бъде и "вечен" по думите на Московски, защото в новия закон няма ограничение. Срокът ще може да се предлага от кандидатите, като ще се избере най-доброто съотношение между цена и срок, стана ясно от обясненията на вицепремиера по еврофондовете и икономическата политика Томислав Дончев, който разясни новия закон.

Интерес към концесията на летище "София" са заявили всички големи оператори, твърди Московски.

По думите му идеята е средствата от авансовата вноска от отдаването на концесия на летището да отидат за оздравяване на БДЖ.

Към днешна дата дълговете на държавните железници възлизат на над 550 млн. лв., като през 2015 г. са намалени с около 30% спрямо 2014 г., каза Московски.

Средствата от концесията ще отидат за изплащане на задълженията на БДЖ и купуването на нови влакове, които ще се движат по новите жп трасета, изградени с европейски средства, продължи той. Ако парите не стигнат, тогава ще се разчита на заем или бюджетни средства, допълни министърът.

Жп линиите от пристанище Бургас до Пловдив и от ГКПП "Капитан Андреево" до Пловдив са готови. В момента се изпълнява жп линията Пловдив – Септември. Предстои да бъдат обявени търговете за участъците до София и Драгоман, за да може да се направи връзка със сръбската граница, обясни Московски. Той прогнозира, че до "три- четири години максимум цялото трасе по Южна България ще бъде модернизирано за проектна скорост до 200 км/час".

Така при нов релсов път и нови влакове разстоянието София – Бургас ще се взима за три часа и половина – четири, каза Московски.

На 16 май той и премиерът Борисов ще проверят жп трасето от ГКПП "Капитан Андреево" до Пловдив.

Политическото решение е да има приватизация за БДЖ "Товарни превози", каза Московски. До момента държавата направи два неуспешни опита да продаде дружеството. Първият беше при първия мандат на ГЕРБ през 2012 г., но продажбата беше спряна заради единствения кандидат – офшорка, зад която стоеше фалиралата КТБ и руска банка.

Вторият опит за продажба на БДЖ "Товарни превози" беше спряна от кабинета "Орешарски" с мотива за запори на дружеството от кредиторите.

"Надявам се в скоро време да има решение дали има кандидат, ако не, имаме план за преструктуриране на "Товарни превози", за да спре оперативната загуба", каза Московски.

Закъснялото откриване на Централната жп гара в София

Ремонтът на Централната жп гара приключи със закъснение от повече от четири месеца срещу цена от 62 млн. лв. без ДДС (74 млн. лв. с ДДС). Това е първи ремонт на халето и пероните от построяването на гарата преди 40 години.

Сега на дневен ред е отдаването под наем на търговските площи на гарата, които са внушителните 11 000 кв.м. Към момента са обявени търгове за две малки помещения за продажба на пакетирани храни на ниво -1, при билетните каси. Те са за 12.2 кв. м и 15.6 кв. м, с начална тръжни цени съответно от 151 лв./месечно и 193 лв./месечно.

"Ще имаме много търгове, за много и големи помещения, ресторанти, заведения, но това няма да се случи в близките 2-3 месеца", заявиха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Причината е, че процедурата по отдаване е тромава и трябва да мине на одобрение от НКЖИ и транспортното министерство.

Изпълнител на ремонта на гарата е обединение между "Главболгарстрой" на Симеон Пешов и "Водстрой 98", зад която стои депутатът от ДПС Делян Пеевски, който по думите на премиера напуска страната. Строителите бяха похвалени от Борисов за добре свършената работа.

За добрата работа - нова поръчка за 4.3 млн. лв.

Както става ясно от регистъра на обществените поръчки, тандемът "Главболгарстрой" – "Водстрой 98" е поканен да извърши ремонт на контактната мрежа на гарата за 4.3 млн. лв.

Новата поръчка е за сметка на бюджета на НКЖИ. При този ремонт ще се направи подмяна на въздушните стрелки и на проводниците на контактната мрежа.

Той е изпълнен частично, при обновяването на жп гарата. Не е имало възможност да бъдат подмени всички, защото това е щяло да наруши разписанието на влаковете и да се плащат неустойки на превозвачите, обясни шефът на НКЖИ Милчо Ламбрев.

Столична община подготвя проект за подлеза, който в момента тече при проливен дъжд, затова пътниците го наричат "плачещото" подземие. След изпълнението на този проект предгаровия площад ще бъде изцяло обновен, каза Фандъкова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Да финансира със свои средства! Хората отовикнаха да пътуват с влак, нашчикия ще налива стотици милиони, само и само да стане далаверта с ТИМ за концесията!И нема да е 200, а ще е най-много 120! Ти бодигарде Татов и приятелю американски спри плащанията по неодобрените €проекти, или ги плати от джоба си!

  2. Nikola Nikolov
    #7

    "Концесията на летище "София" ще финансира влакове от 200 км/час" Медияпул, моля, коригирайте тази безсмислица !

  3. ivankristov
    #6

    фушкането на гарата 70 милиона оценка на бдж за приватизация 85 милиона много се е крало при този ремонт

  4. Дядо ми Петър
    #5

    Тия нещастници ни взеха съвсем за мезе. 200 км/час при положение, че от София до Пловдив сега се пътува над 3 (три) часа!?! А иначе, полезно е на гарата да има концертна и спортна зали. Та докато чакаш закъснелия със 150-180 минути влак да можеш да разпускаш. И по-малко да споменаваш невинните майки на "управляващите" ни разбойници.

  5. geo
    #4

    Отново се модернизира инфраструктурата в южна България,а отвъд Балкана ще разчитаме на останките от татовото време.Май ще трябва да се организира референдум за отделяне от Източна румелия като доброволно ще се откажем от София,която гълта всички пари в държавата.Евентуално ако направим Плиска столица изръжката и ще е почти без пари- ни метро,ни топлофикации,ни резиденции,ни УБО.Автоматично ще останат средсва за пътната мрежа,а пенсиите ще се вдигнат с петдесет процента.Е ако се наложи може и да погледнем към братята власи в отвъддунавска България.Историята им показва,че те на никого не са отказали.

  6. Коментарът е изтрит в 20:16 на 26 април 2016 от автора.
    #3
  7. Те и БТК пордадоха за 1-2 влакчета Сименс! Демокрацията ние безценна! Хубава руска поговорка, важи с пълна сила за демокртична България="всяко идиотско деяние, има своето философско оправдание"=> Всяко крадливо бизнес деяние, има дълбоко корупционно и нагло медийно оправдание!

  8. Борис
    #1

    Уаy, SOFIA CENTRAL STATION гласи надписът на лицето на сградата. Мноооого впечатляващо. София е гръцко име, популярно в цял свят. CENTRAL STATION-си в англоговорящия свят също много. Опитайте се да познаете в коя държава се намира гарата? Накратко - пълно безличие. Паисий ще се обърне в гроба си.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.