Концесията на летище "София" тръгва на тъмно заради европравила

Аеропортът с печалба от 11.4 млн. лв. за 2017 г., платил дългове за над 71 млн. лв. на кувейтска компания

Концесията на летище "София" тръгва на тъмно заради европравила

Правилата за дълго чаканата нова, втора поред, процедура за концесията на летище "София" бяха одобрени от правителството. Те обаче не бяха съобщени заради европейските правила. Това стана ясно от отговора на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) на запитването на Mediapool след краткото правителствено съобщение за процедурата.

Така дали концесията ще бъде "вечна", каквато законова възможност съществува, или със срок от 35 години, както беше при първата обявена процедура, ще стане ясно след като документацията бъде публикувана в Официалния вестник на ЕС. Първият опит за отдаване на летището на частна фирма беше спрян от служебния кабинет след намесата на президента Румен Радев заради съмнения, че процедурата е нагласена за определен кандидат.

Идеята на правителството при първия опит беше концесионното възнаграждение да бъде платено авансово. Така с една част от него да бъдат покрити дълговете на БДЖ към кредиторите, които запорираха сметките на държавния жп превозвач, а с другата да се осигури закупуването на нов подвижен състав на железниците. Това поне обясняваше ресорният министър Ивайло Московски, който днес запази пълно мълчание.

В началото на юни кабинетът отложи отпускането на заем от 20 млн. лв. на БДЖ с аргумента, че се търси цялостно решение на проблема, по думите на финансовия министър Владислав Горанов. Няма яснота дали към момента правителството все още има намерение да използва част от концесионното плащане за БДЖ.

Решението

В първоначално оповестения дневен ред на заседанието на кабинета в сряда концесията на летище "София" не фигурираше. За гласуването на точката се разбра от кратко съобщение на правителствената пресслужба, в което се казваше единствено, че документите за процедурата са одобрени.

След заседанието на кабинета министър Московски не даде никаква информация за параметрите, за разлика от първата процедура, когато обяви какъв е срокът на концесията, концесионното плащане, срокът за подаване на оферти. По неофициална информация той е бил критикуван от Брюксел, заради това своеволие и по тази причина този път не е дал никаква информация, коментираха представители на МТИТС пред Mediapool.

Информация за условията на концесията не се предоставя, заради европейски правила - разпоредбите на Директива 2014/23/ЕС за възлагане на договори за концесия и на Регламент 2015/1986, се казва в отговора на МТИТС до Mediapool

Според тях документите трябва да бъдат публикувани в Официалния вестник на ЕС, за да имат равен достъп всички кандидати. След това те ще бъдат публикувани и на сайта на МТИТС, обясняват процедурата от МТИТС.

Едва тогава ще станат ясни срокът, концесионното плащане, изискванията към участниците и критериите за избор.

Втори опит

Чрез предоставянето на летище "София" на концесия се цели да бъдат привлечени частни инвеститори в процеса на развитие на летищната инфраструктура в България и да се оптимизират летищните услуги, посочват от МТИТС.

По време на първата процедура неофициално беше съобщено, че интерес са заявили руски и турски компании, които се сочеха за фаворити. Твърдеше се, че именно заради тях е бил удължен срокът за подаване на оферти. Ставаше въпрос за обединение между руската "ВТБ Капитал" (VTB Capital), турския холдинг "Лимак" (Limak Holding) и швейцарската "Флугхафен Цюрих" (Flughafen Zuerich).

По информация от МТИТС интерес към концесията на летище "София" бяха заявили и оператори от летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд, който стои зад лондонското летище "Хийтроу".

В крайна сметка обаче процедурата беше спряна, защото условията за избор на концесионер не защитаваха държавния интерес и имаше риск за националната сигурност, по думите на служебния министър на транспорта Христо Алексиев.

За пример беше дадена концесията на летището в Белград, което привлякло интереса на 27 компании, докато у нас били не повече от четирима. В крайна сметка за белградския аеропорт оферти подадоха четирима кандидати, а в началото на годината Сърбия обяви, че е избрала френския гигант "Винчи". Той трябва да управлява летището 25 години срещу такса от 501 млн. евро и инвестиции от още 732 млн. евро. Българските условия бяха - 35 години концесия, плащане от 550 млн. лв. и инвестиции за 306 млн. лв.

Най-голямата европейска нискотарифна авиокомпания "Райънеър", която през последните две години навлезе мощно на софийското летище, предупреди българското правителство да внимава с концесията и да се поучи от грешките с аропортовете в Атина, Тирана и Тбилиси.

За да се избегнат всякакви спекулации около втората концесионна процедура на летището в София, правителството привлече този път за консултант Световната банка.

Изплатени дългове и на печалба от 11.4 млн. лв.

През последните години държавната компания "Летище София", която в момента стопанисва аеропорта, значително подобри финансовите си резултати благодарение на привличането на нискотарифни авикомпании. Основните са унгарският превозвач "Уизеър" и ирландският "Райънеър". Те допринасят за значителното увеличение на превозените пътници, показва финансовият отчет на компанията.

За миналата 2017 г. приходите на компанията са близо 148 млн. лв., което е ръст от 13 на сто спрямо предходната година. Превозените пътници са се увеличили с 30% до близо 6.5 млн., а чистата печалба е 11.4 млн. лв.

"Летище София" отчита, че е погасило и дълговете си към кувейтско-саудитския консорциум МАК/АДМАК. С него дружеството водеше съдебен спор относно неплатени суми по неустойки и неосвобождаване на банкови гаранции при изграждането на новата пистова система на аеропорта. Държавната компания е изплатила общо над 71.8 млн. лв. на чуждото обединение и така този въпрос е изчистен и няма риск те да блокират концесионната процедура, както стана първия път.

Единствено остава нерешен проблемът с огромните задължения на "България Еър" за летищните такси. Според финансовия отчет "Летище София" има вземания от авикомпании за летищни такси за общо над 84.6 млн. лв. Московски не е коментирал официално как този проблем ще бъде решен, а от финансовите отчете се вижда, че сумите растат всяка година. Това поставя в неравностойно положение другите превозвачи и предизвиква недоволството им. Някои от тях дори заплашиха, че ще сезират за проблема Европейския съд.

Единственият показател, по който резултатите на "Летище София" през миналата година са се влошили, е броят на обработените товари. Общо през 2017 г. са обработени 20 875 тона карго, което е с 1.4 на сто по-малко спрямо предходната година. Причината е в спад на превозите на товарните самолети.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?