Концесията на магистрала "Хемус" се отлага още във времето

Концесията на магистрала "Хемус" се отлага още във времето

Концесията на магистрала "Хемус" не може да има преди 2012 г., тъй като през 2010 и 2011 г., държавата е отделила средства единствено за проектирането на пътя София-Варна. Това стана ясно от думите на регионалния министър Росен Плевенелиев във Велико Търново. Той заяви, че в следващите две години за проектиране са предвидени общо 22 млн. лв. Дострояването на магистралата може да струва 1 млрд. евро, каза Плевнелиев.

Министърът припомни, че "Хемус" не е част от европейските коридори, поради което не може за нея да се разчита на финансиране от европейските фондове. Ето защо проектът е изцяло в ръцете на държавата, подчерта Плевнелиев.

"Трябва да направим така, че да имаме проект. Когато имаме проект, със сигурност държавата ще трябва да вземе най-важните решения – каква ще е формата на публично-частното партньорство, с която да се направи проектът. Той със сигурност ще бъде разделен минимум на два етапа, първият от които отправя към Велико Търново. Сред тези приоритети ще разгледаме и пътищата от Велико Търново към Русе и от Русе към Разград и Шумен”, каза министърът.

В началото на годината Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) препоръча на българското правителството дострояването на магистрала "Хемус" да стане чрез чиста концесия – т.е. чрез конкурс за избор на частен инвеститор, който да изгради, поддържа и експлоатира трасето. Това означава, че към кандидатите трябва да има ясно дефинирани условия – как ще си поделят рисковете частникът и държавата, какъв е планираният трафик по шосето и ако е недостатъчен, какви ще са компенсациите за концесионера, колко ще струва таксата за преминаване и т.н. Проучването ще отнеме поне 2 години.

Общата дължина на магистрала "Хемус" трябва да е 443 км. В момента в експлоатация са 129 км.

По повод бъдещото трасе на пътя София – Варна Плевнелиев каза: "Към момента е направена т.нар. линия на оста на магистралата, т.е. позиционирана е самата магистрала като трасе. Оттук нататък в процедурите, които предстоят да се довършат, е възможно да има сериозни промени в трасето. Затова и ние сме на един първоначален етап на развитие”.

Той даде за пример промяна в трасето при гр. Попово, която се е наложила заради влизането на територии в защитената мрежа НАТУРА 2000.

Министърът не пожела да се ангажира с отговор на въпроса дали магистралата ще преминава край Велико Търново или на 40 км от града.

"Трасето е предварително, но не бих искал да отговоря на това и заради друг аргумент, много неглижиран досега от управляващите. Аз бих скрил трасето на магистралата. Защото магистралите в България стават двойно по-скъпи. Защото например парцелите под магистрала "Струма" се изкупени от правилните хора. Същото важи и за Дунав мост ІІ. За съжаление, но факт - много хора в тази държава правят бизнес от това да правят магистралите и инфраструктурните обекти скъпи", заяви Плевнелиев.

"Магистрала “Хемус“ е сериозен проблем, който по своята същност не е решен в продължение на 24 години. Същевременно това е един много скъп проект, който в момента не е и по силите на правителството, тъй като се минава през тежки трасета, много тунели и мостове”, коментира Плевнелиев.

Още от Бизнес

Как оценявате присъдите по делото "Иванчева"?