
Концесията на магистрала "Хемус" не може да има преди 2012 г., тъй като през 2010 и 2011 г., държавата е отделила средства единствено за проектирането на пътя София-Варна. Това стана ясно от думите на регионалния министър Росен Плевенелиев във Велико Търново. Той заяви, че в следващите две години за проектиране са предвидени общо 22 млн. лв. Дострояването на магистралата може да струва 1 млрд. евро, каза Плевнелиев.
Министърът припомни, че "Хемус" не е част от европейските коридори, поради което не може за нея да се разчита на финансиране от европейските фондове. Ето защо проектът е изцяло в ръцете на държавата, подчерта Плевнелиев.
"Трябва да направим така, че да имаме проект. Когато имаме проект, със сигурност държавата ще трябва да вземе най-важните решения – каква ще е формата на публично-частното партньорство, с която да се направи проектът. Той със сигурност ще бъде разделен минимум на два етапа, първият от които отправя към Велико Търново. Сред тези приоритети ще разгледаме и пътищата от Велико Търново към Русе и от Русе към Разград и Шумен”, каза министърът.
В началото на годината Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) препоръча на българското правителството дострояването на магистрала "Хемус" да стане чрез чиста концесия – т.е. чрез конкурс за избор на частен инвеститор, който да изгради, поддържа и експлоатира трасето. Това означава, че към кандидатите трябва да има ясно дефинирани условия – как ще си поделят рисковете частникът и държавата, какъв е планираният трафик по шосето и ако е недостатъчен, какви ще са компенсациите за концесионера, колко ще струва таксата за преминаване и т.н. Проучването ще отнеме поне 2 години.
Общата дължина на магистрала "Хемус" трябва да е 443 км. В момента в експлоатация са 129 км.
По повод бъдещото трасе на пътя София – Варна Плевнелиев каза: "Към момента е направена т.нар. линия на оста на магистралата, т.е. позиционирана е самата магистрала като трасе. Оттук нататък в процедурите, които предстоят да се довършат, е възможно да има сериозни промени в трасето. Затова и ние сме на един първоначален етап на развитие”.
Той даде за пример промяна в трасето при гр. Попово, която се е наложила заради влизането на територии в защитената мрежа НАТУРА 2000.
Министърът не пожела да се ангажира с отговор на въпроса дали магистралата ще преминава край Велико Търново или на 40 км от града.
"Трасето е предварително, но не бих искал да отговоря на това и заради друг аргумент, много неглижиран досега от управляващите. Аз бих скрил трасето на магистралата. Защото магистралите в България стават двойно по-скъпи. Защото например парцелите под магистрала "Струма" се изкупени от правилните хора. Същото важи и за Дунав мост ІІ. За съжаление, но факт - много хора в тази държава правят бизнес от това да правят магистралите и инфраструктурните обекти скъпи", заяви Плевнелиев.
"Магистрала “Хемус“ е сериозен проблем, който по своята същност не е решен в продължение на 24 години. Същевременно това е един много скъп проект, който в момента не е и по силите на правителството, тъй като се минава през тежки трасета, много тунели и мостове”, коментира Плевнелиев.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент