Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Концесията на магистрала "Хемус" се отлага още във времето

12 коментара
Концесията на магистрала "Хемус" се отлага още във времето

Концесията на магистрала "Хемус" не може да има преди 2012 г., тъй като през 2010 и 2011 г., държавата е отделила средства единствено за проектирането на пътя София-Варна. Това стана ясно от думите на регионалния министър Росен Плевенелиев във Велико Търново. Той заяви, че в следващите две години за проектиране са предвидени общо 22 млн. лв. Дострояването на магистралата може да струва 1 млрд. евро, каза Плевнелиев.

Министърът припомни, че "Хемус" не е част от европейските коридори, поради което не може за нея да се разчита на финансиране от европейските фондове. Ето защо проектът е изцяло в ръцете на държавата, подчерта Плевнелиев.

"Трябва да направим така, че да имаме проект. Когато имаме проект, със сигурност държавата ще трябва да вземе най-важните решения – каква ще е формата на публично-частното партньорство, с която да се направи проектът. Той със сигурност ще бъде разделен минимум на два етапа, първият от които отправя към Велико Търново. Сред тези приоритети ще разгледаме и пътищата от Велико Търново към Русе и от Русе към Разград и Шумен”, каза министърът.

В началото на годината Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) препоръча на българското правителството дострояването на магистрала "Хемус" да стане чрез чиста концесия – т.е. чрез конкурс за избор на частен инвеститор, който да изгради, поддържа и експлоатира трасето. Това означава, че към кандидатите трябва да има ясно дефинирани условия – как ще си поделят рисковете частникът и държавата, какъв е планираният трафик по шосето и ако е недостатъчен, какви ще са компенсациите за концесионера, колко ще струва таксата за преминаване и т.н. Проучването ще отнеме поне 2 години.

Общата дължина на магистрала "Хемус" трябва да е 443 км. В момента в експлоатация са 129 км.

По повод бъдещото трасе на пътя София – Варна Плевнелиев каза: "Към момента е направена т.нар. линия на оста на магистралата, т.е. позиционирана е самата магистрала като трасе. Оттук нататък в процедурите, които предстоят да се довършат, е възможно да има сериозни промени в трасето. Затова и ние сме на един първоначален етап на развитие”.

Той даде за пример промяна в трасето при гр. Попово, която се е наложила заради влизането на територии в защитената мрежа НАТУРА 2000.

Министърът не пожела да се ангажира с отговор на въпроса дали магистралата ще преминава край Велико Търново или на 40 км от града.

"Трасето е предварително, но не бих искал да отговоря на това и заради друг аргумент, много неглижиран досега от управляващите. Аз бих скрил трасето на магистралата. Защото магистралите в България стават двойно по-скъпи. Защото например парцелите под магистрала "Струма" се изкупени от правилните хора. Същото важи и за Дунав мост ІІ. За съжаление, но факт - много хора в тази държава правят бизнес от това да правят магистралите и инфраструктурните обекти скъпи", заяви Плевнелиев.

"Магистрала “Хемус“ е сериозен проблем, който по своята същност не е решен в продължение на 24 години. Същевременно това е един много скъп проект, който в момента не е и по силите на правителството, тъй като се минава през тежки трасета, много тунели и мостове”, коментира Плевнелиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Кемал
    #14

    Какви тунели остават да се правят?Под делиормана или ще прекосява стара планина?Добре че, бай тошо беше от Правец да направи поне първите 3 тунела

  2. гражданин
    #13

    Това е - за съжаление и през следващите 4 години се очертава само да слушаме какви ли не варианти за проекти на трасета, говорене, говорене......, и никакви конкретни действия.........През това време ще гинем по пътищата като,че сме във военно положение!

  3. Дедо Тошо
    #11

    :)

  4. Груйчо
    #10

    Тези юнаци нещо започват да ме отчайват. Кажи бе Плевнелиев, кажи поне един тунел по оставащото трасе на Хемус. Някой да иска да му помогне?

  5. Автор
    #9

    Това правителство по нищо не се различава от предишните ! Само се говори малко повече и на хората им е интересно ! Като цяло корумпираните кадри са си останали на ключовите позиции във властта и не им пука за народа !

  6. консилуере
    #8

    ОТ ПРЪДНЯ БОЯ НЕ СТАВА

  7. 07
    #7

    Долу Герб и ББ.Импичмент!!

  8. инж.
    #6

    ???В началото на годината Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) препоръча на българското правителството дострояването на магистрала "Хемус" да стане чрез чиста концесия???Абе не може всеки тъп банков чиновник да дава авторитетни съвети за инфраструктурата. Един банков чиновник хабер си няма от нищо, освен от въжможността да се делят комисионни. Магистралата не може да е смесена собственост. Или е обществена и фрее оф чардж, или е 100% частно начинание и тогава собственика да прови каквото намери за добре. Но в такъв случай държавата трябва да поддържа алтернативан път

  9. simper idem
    #5

    Аз не мога да разбера,защо всички под мен се напъвате за Хемус , когато Тракия няма да е завършена поне още 2-3-4 години ! Изостанлата Северна България не стига,че се е обезлюдила ами сега и магистрала за 1 милярд и трябва! Един ден ако изобщо Тракия стане може да се се мисли за други магистрали ... За пореден път всеки поставя каруцата пред коня !

  10. Vassil Levski
    #4

    Най-добрия начин да се скрие трасето е да не се прави - защото бившата тройна колиция ще изкупи земите! ИЛИ ДА Я НАПРАВЯТ ЦЯЛАТА МАГИСТРАЛА ЗА ЕДНА НОЩ! да призовем българския народ да помогне e.g. прохода на републиката или Димитровград.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.