Концесията на магистрала "Хемус" тръгва до януари

Концесията на магистрала "Хемус" тръгва до януари

Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) в момента подготвя анализите и възможностите за концесиониране на автомагистрала "Хемус" и се очаква до края на годината да тръгне процедурата за избор на участник в публично-частното партньорство. Това съобщи в четвъртък министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов.

Един милиард евро ще струват довършителните работи на аутобана, вече са договорени грантовите средства с ЕБВР, които ще бъдат отпуснати за "Хемус", допълни Гагаузов.

По думите му до 2009 г. трябва да бъде започнато строителството на всички магистрали, чиито проекти са готови, а аутобанът "Марица" трябва да бъде готов, както и участъкът от "Тракия" при Стара Загора.

В същото време в Албания министърът на транспорта Петър Мутафчиев подписа с колегата си Сокол Олдаши декларация, с която ще поискат от Европейската комисия и международните финансови институции да финансират завършването на транспортен коридор номер 8, част от който е магистрала "Тракия".

За цялостното изграждане на коридора ще са необходими близо 1.166 млрд. евро. От тях 239 млн. евро ще бъдат вложени на българска територия.

Цялото транспортно трасе е дълго около 700 км, като през територията на България минават 450 км от него. То включва строежа на автомагистрала "Тракия", рехабилитацията и модернизацията на железопътните линии от София до Бургас и от София до македонската граница.

Трябват средства за поддръжка, рехабилитация, модернизиране и изграждане на главни и второстепенни инфраструктурни обекти. Затова ще е необходимо да се насърчат инвестициите и най-ефикасната употреба на средствата и ноу-хау от публични и частни източници, се посочва в декларацията на двамата балкански министри

Те се договориха още да бъдат създадени регулаторни рамки и инвестиционни режими и инициативи, които да насърчат участието на частния и публичния сектор в реализирането на коридор номер 8. За тази цел ще се формират три работни групи - по европейската интеграция, по морските въпроси и пристанищната дейност и за съвместни проекти по протежението на коридор номер 8.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?