Концесията за летище "София" подписана на четири очи

"Соф кънект" ще построи трети терминал до 2030 г. и ще инвестира 608 млн. евро до 2055 г.

Концесията за летище "София" между държавата и консорциума "Соф кънект" е подписана в тесен кръг в Министерския съвет без медии и публично представяне на плановете на концесионера.

Концесионерът ще плати еднократно веднага и 281 млн. евро (550 млн. лв.). С тези средства българското правителство планира да покрие дълговете на БДЖ и да купи нов подвижен състав.

Освен това всяка година "Соф кънект" ще заплаща годишно концесионно възнаграждение в размер на по-голямата от двете суми - 24 542 010.30 евро или сумата, определена чрез прилагане на 32 % спрямо общия размер на общите приходи от концесията за съответната година от нея, съобщи Министерството на транспорта.

"Днешното подписване на концесията за летище "София" е показателно за това, че нашите европейски партньори са добре дошли в България... С такива европейски партньори съм убеден, че България ще върви напред. Надявам се, че летище "София" ще продължи да работи като едно от най-добрите в региона", каза Борисов.

"Привличането на първокласни чужди инвеститори е съществен елемент от политиката на правителството на Борисов...Развитието на публично-частните партньорства намери своята удовлетворителна реализация след немалко години на политическа аргументация, а защо не и на политическа конфронтация по този изключително важен въпрос", отбеляза министърът на транспорта Росен Желязков.

Той изрази увереност, че пътуващите и всички, които използват услугите на летище "София" ще забележат голямата разлика и ще бъдат удовлетворени независимо от предизвикателствата, които предстоят.

"Летище "София" ще бъде по-иновативно и с по-голям шанс за развитие. Вярваме, че ще помогнем с инвестицията за развитието на по-добрата икономика в България", заяви Тиери До, представител на консорциума "Соф кънект".

Коронакризата предизвика драстично свиване на полетите, което доведе до срив на пътниците. Редица летища по света дори бяха затворени по време на въведените извънредни мерки през пролетта.

Това очевидно не е разколебало "Соф Кънект", който още след спечелването на концесията обяви, че има дългосрочни намерения към столичния аеропорт. Неслучайно в договора има клауза, която позволява при изпълнението на определени условия, концесионният договор да бъде удължен е още една трета за срока на концесията.


Така би трябвало да изглежда летище "София" след 2055 г.

Концесионерът

Мажоритарният пакет от акции в консорциума "Соф кънект" се държи от международния фонд "Меридиам" (99%) и австрийската строителна компания "Щрабаг" (1%).

"Меридиам" е фонд, който се занимава с развитието на големи инфраструктурни проекти в транспорта, енергетиката и социалната инфраструктура. Работи по 70 проекта в 23 държави, в които са инвестирани общо 55 млрд. евро. По-голямата част от тях са в Европа, но от две години развива проекти в Северна Америка и в Африка.

Партньор на "Соф Кънект" за българската концесия е операторът на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен", който е собственост на Баварското правителство и на германската държава.

Обединението спечели концесията на столичното летище в конкуренция с още четирима кандидата, след като техническата им оферта получи максималните 100 точки.

"Соф Кънект" ще плаща годишно концесионно възнаграждения от 24.54 млн. евро на българската държава. Тяхното предложение беше третото най-голямо като сума и второ като процент от бъдещите приходи на летището - 32%.

Френско-германският консорциум даде обаче най-ниската инвестиция от 608 млн. евро от всичките петима участници в процедурата. Според обясненията на компаниите те не са се изхвърляли с големи суми, а ще инвестират точно толкова колкото е необходимо, за да не се вдигат летищните такси и да няма отлив на авиокомпании и пътници. Около една трета от планираната инвестиция ще бъде собствени средства, а останалите ще са привлечен капитал от международни финансови институции.

Подписването на договора се забави, след като другите участници в процедурата я обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията и в съда, който се произнесе в полза на решението на държавата.

Плановете за развитие

След като беше обявен за концесионер "Соф кънект" заяви амбиции да развива столичното летище като това в Мюнхен, което е единственото в Европа с 5 звезди. Целта е летище "София" да стане регионален лидер на Балканите и да се превърне в хъб на връзката на Европа с Азия.

Стратегията им ще бъде реализирана на няколко етапа. През първите две години ще бъде направен основен ремонт на двата терминала и ще бъде построен нов паркинг. Проверката за сигурност и паспортният контрол за международните полети ще бъдат засилени с допълнителни филтри. Терминал 2 ще увеличи капацитета си, търговската зона ще бъде разширена с нови магазини за заминаващите пътници, както и с обособени места за хранене. Ще има преконфигурация на ръкавите на самолетите.

През първите две години са планирани и серия от технически инвестиции, като например във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, системата за наблюдение на диги по бреговете на река Искър.

Ще бъдат направени инвестиции и в летищното оборудване и инфраструктура, които ще подобрят значително оперативната ефективност на летището. Те включват преустройство на обозначителната система на перона на терминал 1, противопожарна станция с чисто ново учебно съоръжение, обновяване на съоръженията за поддръжка и други.

Следващият етап е развитие на летището до 2030 г. и тогава ще бъде изграден новият терминал 3, а сегашният терминал 1 ще бъде изведен от експлоатация. Всичко това по никакъв начин няма да наруши работата на летището и то ще работи, докато тече разширението му.


"Соф Кънект" обещава новия терминал 3 да е готов до 2030 г.

Новият терминал 3 ще бъде непосредствено от лявата страна на терминал 2 и ще минава покрай контролната кула за управление на полетите. Тя ще предоставя възможност за директно качване в самолета през ръкав, както и отиване пеш до него за нискобюджетните авиковпании.

В третата фаза на проекта е предвидена разширяване на терминалите 2 и 3 и изграждане на нов карго терминал на мястото на терминал 1.

В първите няколко години концесионерът не предвиждаше да бъдат увеличавани таксите за авиокомпаниите. Плановете му бяха това да стане след изграждането на новия терминал 3, като увеличението да е плавно, т.е. след 2030 г. Сега с промяната на ситуацията заради коронавируса не е ясно дали това намерение остава без промяна.

Концесионерът си беше поставил амбициозната задача да увеличава броя на пътниците средно с малко над 3% и през 2055 г., когато е крайният срок на концесията, той да достигне около 23 млн.

През 2019 г. през летище "София" бяха преминали около 7 млн. пътници, но тази година се очаква техният брой да е значително по-малък.

Съмнения

Изборът на концесионер беше изненадващ, заради факта, че "Соф кънект" оферираха най-малко инвестиции и дадоха трето поред предложение за концесионно плащане. Те елиминираха другите конкуренти заради максималните 100 точки, които получиха за техническото си предложение.

Съмнения обаче събуди решението на френския инвестиционния фонд "Меридиам" да вземе за партньор австрийската компания "Щрабаг", която участва с 1% в консорциума. Обяснението на "Меридиам" е, че от години работят с австрийската компания и им трябва партньор, който да има ангажимент със строителната част, като в същото време познава добре обстановката в България.

"Щрабаг" обаче не се ползва с добро реноме у нас. При строителството на терминал 2 на столичното летище, изградената от компанията козирка на Терминал 2 се срути и дълго време не беше ремонтирана, а спорът с държавата приключи в съда. Отделно основно ремонтиран път от "Щрабаг" за милиони по направлението Видин - Монтана преди години пропадна. След този случай дълги години "Щрабаг" не печелеше поръчки у нас. Компанията дори сигнализира Европейската комисия за търговете на магистрала "Хемус" по време на втория кабинет на Борисов, след което той преживя "катарзис" и ги отмени.

През последните години обаче "Щрабаг" печели отново поръчки за милиони в България, финансирани основно с европейски средства. Един от големите му обекти е изграждането на 15-те километра от магистралата от ГКПП "Калотина" до Драгоман.

Според представители на строителния бранш обратът се дължи на посредничеството на Иван Мирински, известен сред строителите, като човекът на депутата от ДПС Делян Пеевски.

Подозрения за сериозността на намеренията на концесионера идва и от факта, че операторът на летище "Мюнхен" към момента има само 12 годишен ангажимент към концесията на летище "София".

Освен това животът на инвестиционния фонд "Меридиам" е до 2037 г., т.е. той ще бъде ликвидиран 8 години преди да изтече концесията на столичното летище. Този факт беше използван от един от конкурентите на "Соф кънект" при обжалването на избора на концесионера. От "Меридиам" не отрекоха, но посочиха, че досега никога не са излизали от проектите си, които са дългосрочни с хоризонт 30 - 40 години.

"Да, нашите инвестори са се разбрали, че животът на фонда е 25 години. Когато това време изтече обаче ние просто ще продължим работата му още веднъж. Нещо, което сме правили и преди. Няма начин да напуснем концесията преди края", коментира Щефан Верман, директор "Бизнес развитие" в "Меридиам" в началото на годината по време на среща с журналисти на летището в Мюнхен.

В крайна сметка и Комисията за защита на конкуренцията и Върховният административен съд потвърдиха избора на "Соф кънект".

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес