Копенхаген Еърпортс взема летища Варна и Бургас срещу 1600 евро/кв. м инвестиции

Копенхаген Еърпортс взема летища Варна и Бургас срещу 1600 евро/кв. м инвестиции

Копенхаген Еърпортс е одобрена за концесионер на летищата Варна и Бургас на заседанието на Министерски съвет в четвъртък, научи Mediapool.

Изборът на комисията, провеждаща конкурса за концесионер на черноморските аеропортове, бе приет от кабинета, съобщиха и от правителствената пресслужба, но отказаха да кажат неговото име до обнародване на решението на МС в Държавен вестник. Това ще стане утре и по обед вицепремиерът и транспортен министър Николай Василев официално ще обяви победата на датчаните.

Датската компания е победила конкурентите си основно с предложените инвестиции и планираното концесионно възнаграждение за държавата, съобщиха източници на Mediapool.

Според тях, за реконструкция и ново строителство Копенхаген Еърпортс са предложили по 1600 евро за кв.м. За сравнение, офертата на германско-българския конкурент Фрапорт/БМ Стар, класирал се на второ място, е била за вложения в размер на 650 евро/кв. м. На трето място е останало обединението на регистрираните във Франция Винчи Консеционс и Винчи Аеропорт. Немското дружество Хохтиф заедно с Албена АД са отпаднали от надпреварата заради проблеми с банковата гаранция.

Копенхаген Еърпорт са предложили да плащат на държавата годишно концесионно възнаграждение в размер на 30 процента от приходите от летищните им такси. В конкурсната документация е заложено минимално отчисление за държавата в размер на 12 на сто.

При 12 процента отчисление за държавата, първоначалните плащания на концесионното възнаграждение са 3.212 млн. евро, с предвиждания да нараснат до около 4.7 млн. евро до 10-ата година на концесията и до 8 млн. евро до 35-ата година на договора, пише в конкурсната документация. По тези изчисления на транспортното министерство очакваното възнаграждение за целия период на концесията е 200 млн. евро

Предложението на Копенхаген е два пъти и половина по-високо и излиза 8.03 млн. евро първоначално отчисление за хазната и 500 млн. евро за 35-те години на договора. Отделно е еднократното концесионно възнаграждение в размер на 3 млн. евро.

В конкурсната документация са разгледани седем варианта - пет песимистични и два оптимистични – за бъдещото финансово развитие на летищата във Варна и Бургас. Те са свързани с ръста или падането на трафика, инвестициите, приходите от търговска дейност и други.

При най-песимистичния вариант, който включва най-голямо намаляване на пътникопотока и увеличени капиталови разходи, до 14-та година инвеститорът ще е на загуба. През този период той не трябва да плаща концесионни възнаграждения на държавата, за да има възвръщаемост от 8.4 процента при условие, че ползва собствен капитал за инвестициите.

В най-оптимистичния вариант, в който пътникопотокът се увеличава с по 2% годишно и концесионерът получава по 1 млн.евро допълнително на година от търговската си дейност, възнаграждението за държавата ще е 16.7% от летищните такси, а възвръщаемостта на инвестициите – 21.65 на сто.

Таксата за държавата в най-оптимистичния прогнозен вариант е два пъти по-малка от предложението на Копенхаген Еърпортс.

В края на март Асоциацията на българските авиокомпании сезира транспортния министър Николай Василев за притесненията си за цените за летищните такси. От асоциацията твърдят, че и в момента те са високи.

Заради отдаването на двете летища, те настояват вицепремиерът Николай Василев да заложи в договора с концесионера максимален ръст на таксите от 3-4 % годишно, съобразено с инфлацията, каквато според асоциацията е нормалната практика на европейските летища.

Размерът на летищните такси се определя от Министерски съвет по предложение на транспортното ведомство. При отварянето на офертите на кандидат-концесионерите транспортният министър Николай Василев, който е председател на комисията, заяви, че бъдещият оператор на аеропортовете във Варна и в Бургас ще може да иска промяна на летищните такси.

При подаването на офертата си от Копенхаген Еърпортс заявиха, че летищните такси на Варна и Бургас трябва да са конкурентни на тези в съседните Гърция и Турция, за да може да се развива секторът на туризма в България, каквато е основната цел на датската компания.

Вместо за 5 години, от компанията смятат да ремонтират съществуващата инфраструктура ускорено за три години. Това ще става със собствени средства на компанията.

Намеренията на Копенхаген Еърпортс са да построи съвсем нов терминал на летище Варна и да реконструира съществуващия в момента в Бургас. Той ще се преработи в нова конструкция, която ще поеме нарасналия с 200 процента трафик на пътници.

И двете летища ще се отворят за редовни линии, възнамеряват от Копенхаген Еърпортс. В момента пистите им се използват основно за чартърни сезонни полети. Компанията ще проучи увеличаващото се търсене на бизнес пътуванията, за да определи дестинациите си.

Споделяне
Още от Бизнес