Корабът "Хера" не е успял да подаде сигнал за бедствие

Потъналият преди 5 дни до Босфора кораб "Хера" не е подал сигнал за бедствие SOS, съобщи изпълнителният директор на агенция "Морска администрация" кап. Пейчо Манолов. От 19-членния екипаж на кораба, 17 бяха български моряци. Досега не е открит нито един, макар че спасително-издирвателните работи още продължават.

Сигналът за потъването на "Хера" в 12.30 ч. в петък е бил подаден от намиращия се наблизо български кораб "Вежен", който се оказал свидетел на разигралата се драма. По информация от капитана на "Вежен", всичко е станало почти светкавично - между 2 и 4 минути, което се случва изключително рядко в корабоплаването. Явно поради някаква причина капитанът на "Хера" не е имал време да поиска помощ, коментира Пейчо Манолов.

Отново по информация на "Вежен", българския кораб е прихванал преди потъването искане за буксир от "Хера" до турския спасителен координационен център. Информацията обаче още не е потвърдена от турска страна.

От обясненията на кап. Манолов стана ясно, че "Хера" заедно с още няколко кораба е изчаквал разрешение да премине Босфора. От турска страна разрешение било отказано заради бурното време и опасностите при преминаване на протока. След като получил отказа, капитанът на "Хера" започнал маневра, за да се оттегли и тогава корабът потънал.

Според кап. Манолов, толкова скоростно потъване може да се случи само при изключителни обстоятелства - ако е имало предварително разцепване или свръхтовар на борда. Според документите, на "Хера" не е имало свръхтовар.

От снощи са започнати опити корабът, който се намира на 67-70 м дълбочина, да бъде заснет с подводна камера, за да се установи има ли разцепване на корпуса.

Има няколко възможни варианти за причините за потъването на "Хера", но те още се уточняват с хода на издирвателните операции, обясни още кап. Манолов.

България ще настоява да участва в разследването, въпреки че според правилата то трябва да се извърши от страната на флага на кораба - в случая Камбоджа. Това съобщи вицепремиерът и министър на транспорта Николай Василев след среща между транспортното, външното и социалното министерства, с участието и на турския посланик в София. Разследването ще започне веднага след края на издирвателната операция.

Още днес за Турция заминава група експерти от българската морска агенция начело с кап. Манолов, за да се включи в издирвателните действия. Надеждата за откриването на потъналите с кораба моряци намалява, но издирването ще продължи докато има и минимален шанс и в тясно сътрудничество с българските власти, декларира турският посланик. Тъй като потъналият кораб е в района на Босфора, турската морска администрация трябва да вземе решението за прекратяване на издирвателните работи.

По време на брифинга стана ясно, че още се изяснява кой е истинският собственик на "Хера" и законно ли са били наети моряците. Кап. Манолов заяви, че очаква до няколко часа да получи информация от Българския корабен регистър за истинския собственик.

По документи корабособственик на "Хера" е "Маестро Шипинг", регистрирана в Сейнт Винсент, а оператор е "Провидънс шипинг". Корабът е плавал под камбоджански флаг.

"Провидънс шипинг" обаче никога не е подавала заявление до Агенцията по заетостта за разрешение да наема моряци и ако го е направила, е незаконно.

В същото време от МВнР съобщиха, че "Провидънс шипинг" се договаря с частна турска фирма и ще финансира операцията по изследване на потъналия кораб.

Пред БТА генералният консул на България в Истанбул Руско Георгиев съобщи, че първият етап от операцията е изследването на кораба с подводни камери, след което ще започне спускане на водолази и вадене на телата на моряците.

Според специалистите, целият кораб трудно може да бъде изваден, защото той е 130-метров и е пълен с близо 12 хил. т.

Русков добави, че "Провидънс шипинг" вероятно ще финансира и транспортирането на телата на българските моряци до страната ни.

Още от България