Корабът "Хера" остава на дъното на Босфора?

Засега не се предвижда изваждането на потъналия кораб "Хера", защото подобна акция не би била рентабилна, каза на пресконференция днес в Министерството на транспорта и съобщенията изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация" кап. Пейчо Манолов.

Корабът "Хера" потъна на 13 февруари близо до Босфора. На борда му е имало 19 моряци, от тях 17 българи. До момента спасителната акция не дава резултати.

Според кап. Манолов, цитиран от БТА, едва ли някоя фирма ще се наеме със спускане на нейни тежководолази под вода, защото подобна операция изисква дълга предварителна подготовка на суша и е много скъпа. Без гаранции, че водолазите ще успеят да проникнат и да се ориентират в помещенията на потъналия кораб, тя ще се окаже неоправдана, добави той.

Кап. Пейчо Манолов се завърна от Турция, където заедно с екип от специалисти на "Морска администрация" в спасителните акции заедно с турските служби. Той уточни, че тъй като аварията е станала в турски води, всички по-нататъшни издирвателни дейности ще зависят от турската страна.

Междувременно във Варна от Асоциацията за подводна дейност определиха като неадекватни действията на "Морска администрация" от самото начало на трагедията. Действията на българските институции са популистки, бе категоричен Димитър Клисуров, цитиран от БТА. Според него дълбоководна водолазна операция за влизане в "Хера" и изваждане телата на моряците, останали в кораба, ще продължи минимум 15-20 денонощия.

Телата могат да бъдат извадени, бяха категорични експертите. Операцията обаче ще бъде изключително скъпа и с неясен резултат, защото никой не е запознат със състоянието на кораба, дали може да се влезе в него и къде се намират загиналите моряци.

Според Клисуров вероятната причина за бързото потъване на кораб "Хера" е разкъсване на водонепроницаемите прегради между 1 и 2 хамбар и заради това се е получило разместване на товара и корабът е потънал. Това обаче явно е станало без знанието на екипажа и на капитана.

"Работим по много версии, но причината за подобен тежък инцидент с трагичен край никога не е една и обикновено става въпрос за комплексни причини", заяви Манолов.

Според интервю на кап. Бариш Тозар, генерален директор на Управлението по брегова безопасност и спасителни дейности, заснето по време на престоя в Турция и излъчено пред българските медии днес, "Хера" действително е потънала за 5 минути. Първият сигнал от кораба е бил в 12.23 часа, когато капитанът е казал, че не може да маневрира и се наводнява. Той обаче не е подал сигнал S.O.S. и че животът им е бил застрашен, подчерта Тозар. Следващата минута е имало молба за изпращане на влекач. В 12.27 турската координационна служба подава сигнал до кораба, че изпраща влекач, но не осъществява връзка с капитана. Минута по-късно - в 12.28 часа, от българския кораб "Вежен" съобщават, че "Хера" потъва, сочи Тозар.

Решението дали да се подаде сигнала за бедствие S.O.S. по всички правила на корабоплаването се взима единствено от капитана на плавателния съд, подчерта Манолов. Възможно е капитанът на "Хера" да е имал надежда за овладяване на обстановката поради близостта на кораба до брега - 5 мили по окончателни изчисления.

Застрахователите на кораба "Алианц България", както и Националната следствена служба ще водят паралелни разследвания, бе съобщено на брифинга.

Неизвестните, които са останали пред кап. Манолов след посещението му в Турция са какво са си говорили през последните няколко часа капитанът на "Хера", корабоствениците - фирмата "Маестро шипинг", регистрирана в Сен Висенте, и мениджърите "Провидънс шипинг трейдинг" със седалище във Варна.

От 50 години на Босфора не е имало толкова лоша климатична обстановка, твърдят специалистите. Капитан Манолов потвърди, че скоростта на вятъра е била 100 км в час, а вълните са били с височина 6 метра. Въпреки, че според анализите корабът "Хера", който е превозвал въглища, не е бил със свръхтонаж, възможно е именно този товар да е усложнил обстановката. Възможна хипотеза е и подценяване на риска.

Кап. Манолов съобщи още, че се подготвя филм, с който ще бъде възпроизведена цялата вероятна обстановка на катастрофата на "Хера". Пресъздаването на трагичния инцидент ще има учебна цел, за да се получат липсващите отговори за причините това да се случи и предотвратяването им в бъдеще.

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?