Кораби и камиони на втечнен газ допринасят за по-чист въздух

Станции за зареждане на втечнен газ вече има в много градове в света

Използването на втечнен природен газ в транспорта може да има съществен принос в борбата за намаляване замърсяването на въздуха и да помогне на кораби и камиони да изпълняват по-добре ангажиментите си за свиване на изхвърляните от тях парникови газове.

Това сочи публикувано в Берлин изследване "Втечненият природен газ – нова енергия за кораби и камиони? Факти, тенденции и перспективи“, проведено от компанията "Шел" (Shell) в сътрудничество с Германския авиокосмически център (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, DLR) и Хамбургския технически университет (TUHH). Целта на проучването е да даде принос към по-общия дебат за горивата с по-малко отражение върху климата, съобщиха от петролно-газовата компания.

Според него, ако 6000 големи кораба в света и 480 000 камиона в ЕС преминат на втечнен природен газ (LNG) до 2040 г., емисиите на парникови газове от корабния транспорт могат да се намалят със 132 милиона тона и – в зависимост от технологията на двигателите – с до 4.5 милиона тона от тежкотоварния пътен транспорт.

Съотношение на био втечнен природен газ от 30 на сто при камионите би позволило допълнително намаляване на въглеродните емисии с още 20%.

За сравнение в момента целият германски транспортен сектор отделя близо 166 милиона тона парникови газове.

"Виждаме сериозен потенциал в използването на втечнен природен газ в транспорта – особено при контейнеровозите с техния сравнително висок разход на гориво поради голямата изисквана мощност. От друга страна, пътническите кораби ще играят по-скоро ролята на пионери. Замяната на мазута с втечнен природен газ може да доведе до значителни предимства по отношение на емисиите“, коментира главният икономист на "Шел" в Германия д-р Йорг Адолф, цитиран в съобщението.

"В търговския пътен транспорт втечненият природен газ е особено подходящ за тежкотоварни камиони като алтернатива на дизела. За да се постигнат големи намаления на емисиите обаче, трябва да се използва втечнен природен газ от възобновяеми източници – например био втечнен природен газ“, обяснява експертът по транспорта от DLR инж. Андреас Лишке.

Международната агенция по енергетиката (IEA) очаква световната търговия с газ да нарасне с две трети до 2040 г., като 80% от този ръст ще се дължат на втечнения природен газ. Днес втечненият природен газ представлява около 8–9% от общото потребление на газ, но до 2040 г. неговият дял ще достигне близо 14%., според агенцията 

В транспорта корабите са един от основните източници на замърсители на въздуха. Освен това на международния корабен транспорт се падат близо 3% от световните емисии на CO2. Втечненият природен газ за момента се смята за единствената логична и достатъчно разработена алтернатива на корабните горива на нефтена основа. Затова и изследването прогнозира до 2040 г. флотът от кораби на втечнен природен газ да расте много по-бързо от целия световен флот. Контейнеровозите са най-динамичната категория кораби, докато пътническите кораби – например лайнерите и фериботите – ще играят ролята на пионери.

В пътния транспорт втечненият природен газ е подходящ предимно за използване в тежкотоварните автомобили. Ако сегашните тенденции се запазят, до 2040 г. броят на тези автомобили в ЕС ще нарасне с 307 000 и ще достигне 2.76 милиона. 480 000 (17%) от тежкотоварните автомобили ще имат LNG двигател и ще елиминират потреблението на 11,5 милиарда литра дизел. Днес има около 4000 LNG камиона, посочват от "Шел".

"За да се въведе и насърчи използването на втечнен природен газ с ниски емисии, е необходима отворена към технологиите подкрепа за възобновяеми източници в снабдителната верига на втечнения природен газ и съдействие за изграждането на необходимата инфраструктура. Нужни са сигурни икономически ползи, за да се убедят потребителите в предимствата на LNG технологията – например чрез регулаторни и финансови инструменти“, обяснява Йорг Адолф.

"Българските транспортни фирми могат да се поучат от опита на своите колеги в развитите страни в Западна Европа, които диверсифицират снабдяването с гориво в транспорта и търсят нови, екологични и по-ефективни горивни решения за своята транспортна флота. С тях се обединихме около извода, че използването на втечнен природен газ в транспорта в България ще стане възможно след създаването на съответната регулаторна рамка и финансови стимули, както на така необходимата инфраструктура“, коментира Камелия Славейкова, изпълнителен директор на "Шел България".

Ръководеният от "Шел" консорциум "БиоЕлЕнДжи ЮроНет" (BioLNG EuroNet$ планира да изгради 39 търговски обекта за втечнен природен газ в средносрочен план по основните транспортни коридори от Испания до източна Полша. Компанията вече експлоатира 9 станции за втечнен природен газ в Холандия, Белгия и Германия. През следващите 12 месеца предстои откриването на още четири обекта в Германия.

В сравнение с дизела втечненият природен газ отделя с до 25% по-малко CO2, с до 90% по-малко азотен оксид и почти никаква сяра и прахови частици.  Дизелът се продава на литър, докато втечненият природен газ се продава на килограм, като енергийната плътност на литър дизел се равнява на 0.72 кг втечнен природен газ. 

Споделяне

Още по темата

Още от Greenpool

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?