Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Коридор №8 – проект на два века между България и Македония

Скопие ще проектира и построи тунела на граничната бразда

1 коментар
Коридор №8 – проект на два века между България и Македония

Железопътните проекти у нас винаги са били извън блясъка на прожекторите за разлика от пътните, въпреки че и тук средствата са в милиарди. Не помогна и фактът, че Европейската комисия обяви 2021 за година на железопътния транспорт.

Така малко известено е, че България през изминалия програмен период има завършена реконструкция на около 20-тина километра железопътен път. Това се разбра по време на конференция по инициативата "Три морета" в София тази седмица. Тогава стана ясно още и че реализацията на проекта по коридор №8 напредва бавно и мъчително, въпреки осигуреното финансиране.

Транспортният коридор №8 трябва да свърже Черно море с Адриатическо по направлението Дурас – Тирана - Скопие – София – Бургас/Варна. Целта е да се осигури бърз транспорт на хора и товари.

Още през 2017 г., за да се ускори реализацията му, в Мемонадума за разбирателство между България и Северна Македония беше поет ангажимент железопътната линия, която трябва да свърже София и Скопие, да е готова през 2027 г. Две години по-късно тогавашният министър на транспорта Росен Желязков се изхвърли, че разстоянието София - Скопие ще се взима с влак за по-малко от час през 2025 г.

Следващата седмица в Скопие предстои среща между ръководствата на двете железопътни инфраструктурни компании. На нея ще бъде обсъден напредъкът по проекта и изграждането на тунела през границата. Той ще се проектира и строи от македонска страна, каза инж. Красимир Папукчийски, изпълнителен директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) пред Mediapool.

Трасето през България

Вече два програмни периода (2007 - 2020 г.) България реконструира железницата между София и Бургас, като това ще продължи и през настоящия програмен период до 2027 г. Но дори и тогава е спорно дали ще е готов железният път, ако се вземат предвид темповете, с които се работи през последните 7 години. Те се оказаха недостатъчни за завършването на поне един обект след гара Септември в посока София. Причините - обжалвания на процедурите по избор на изпълнители и бавни отчуждителни процедури.

В момента се работи по участъка София - Елин Пелин, чието строителство закъснява и пусковият срок беше удължен заради коронавируса. От НКЖИ се заричат повече да няма удължавания и тази година този обект най-после да приключи.

Работата по останалите участъци между Елин Пелин и Септември е в начална фаза, като строителните дейности по някои от тях започнаха едва през 2020 г. - последната от програмния период.

Бавно напредва и трасето от София до границата със Северна Македония. За участъка от София до Перник има спор относно избора на трасе с живеещите във Владая и Княжево. Обществената поръчка за реконструкцията на пътя между Перник и Радомир пък беше прекратена заради допуснати грешки в техническата спецификация. Сега предстои пускането и отново.

И ако до Радомир железопътната линия е поне електрифицирана и ще се прави само основен ремонт, значително по-сложно ще бъде с изграждането на железния път от Радомир до границата с Македония. Той ще се развива по ново трасе с дължина от 72 километра. Минава през планински участък със защитени зони. Заложено е изграждането на 13 тунела, най-дългият от които е 15 километра. Сега най-дългият действащ жп тунел е 5.8 км по подбалканската линия при Козница строен през далечната 1952 г. по време на бригадирското движение. Това е причината и за високата прогнозна стойност на обекта от около 900 млн. лв. Към момента няма яснота кога ще започне реализацията на тази част.

Северна Македония с едно наум

След като построихме магистралата по коридор №10 и имаме връзка със Сърбия и Гърция по направлението север - юг, сега е важно да изградим връзката изток - запад и коридор 8 е приоритетен проект, каза пред Mediapool Андрей Леповцев, член на борда на Македонската асоциация на пътните инженери. Той допълни, че те разглеждат проекта железница и пътна магистрала. Засега обаче в по-напреднала фаза е доизграждането на железницата, която се строи, докато магистралата е на етап проектиране.

Към момента от жп линията е построена отсечката между Скопие и Куманово. Строи се и участъкът Куманово - Беляковце с дължина от 31 км за 45 млн. евро, за който български инженери твърдят, че работата продължава вече 6-а година.

Предстои да бъде пусната обществена поръчка за избор на изпълнители на участъка между Беляковце и Крива паланка. Той е с дължина от 34 км, а прогнозната му стойност е 145 млн. евро. Тук е предвидено изграждането на 50 моста и 24 тунела.

Най-скъп и труден е последният най-къс участък от Крива паланка до българската граница. "Той е с дължина 24 км и преминава през планински терен. Буквално се минава от мост, тунел, виадукт, тунел и така общо 100 мостови съоръжения и 40 тунела", разказа инж. Лепавцов.

На конференцията "Три морета" той припомни случаят с граничния пункт "Клепало" между общините Струмяни и Берово. Македонците са построили пътя до границата още преди 20 години, наскоро дори са го рехабилитирани след поредното обещание от нашата страна, че и ние най-накрая ще построим път до там. Засега обаче той остава само пожелание. Едва през миналата година България обяви поръчка за проектирането на 17-километровия път до границата. Никой у вас не казва кога този път кога ще бъде завършен, отбеляза проф. Андрей Леповцов, а за нас той също е важен.

Така сега притесненията на македонците са, че дори те да изпълнят железницата от тяхна страна и да построят тунелът през границата, в един момент може да се окаже, че ние отново нямаме път.

Дали жп линията ще се случи през XXI век

Прокопаването на тунелите и високата стойност на съоръженията е една от причините изграждането на жп линията София - Скопие да се бави вече трето столетие. Идеята е от 70-те години на XIX век, когато тези територии са били част от Османската империя. Това показват историческите документи, които са обобщени в докторската дисертация на историка Ангел Джонев на тема "Македония в жп политиката на България". И ако за България това е било приоритетен проект, за останалите страни в региона и т.нар. велики сили очевидно не е било така, смята историкът. Участъкът Радомир - Гюешево, последното населено място до македонската граница, е построен още през 1910 г., като за това са похарчени внушителните за онова време 12.3 млн. златни лева.

Съвременни анализатори също смятат, че не бива да се гледа с прекомерен оптимизъм на възможността бързата връзка да се случи и през XXI век.

"Докато в международен план за Балканите доминира оста Москва - Белград - Атина, жп линия София - Скопие няма да има. Ще се изгражда с предимство коридор номер 4 - по направлението Сърбия - Видин - София - Кулата – Атина" - това прогнозира дългогодишният кмет на Гюешево Велин Алексов през 2010 г. при честването на 100-годишнината от пускането на жп линията.

Анализ на транспортното министерство сочи, че от липсата на бърза транспортна връзка София - Скопие - Дурас България губи поне един милиард лева годишно.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Десен бесен
    #1

    Ако на Обединените патерици и Шкембе войвода им пукаше за отношенията с Македония щяха да поискат от ББ три неща. Изграждане на коридор 8, Македония да обяви и лустрира агентите на УДБА, както и да се излъчват поне трите национални телевизии от двете страни на границата. Разбира се културен, научен, образователен обмен и спазването на човешките права . Какво направиха Обединените патерици от това? НИЩО! Достойни наследници на ДС, както са и удбашите от другата страна на границата!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.