Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Коронавирусът сви с 20% бирения пазар у нас

1 коментар
Коронавирусът сви с 20% бирения пазар у нас

Затварянето на заведенията заради мерките срещу разпространението на коронавируса е довело до директна загуба на 20 процента от бирения пазар в България, но кът този отрицателен ефект трябва да се добавят и намалелите продажби на пиво в магазинната мрежа. Тези данни и притеснения за бранша изразиха от Съюза на пивоварите в България в четвъртък.

Работодателите в отрасъла обаче посочват като свой приоритет запазването на работните места, въпреки очакваните сътресения в индустрията.

"В настоящата ситуация ефектът от кризата с корона вируса влияе върху режима на работа и работната заетост в нашите предприятия. Между 35 и 40% от заетите в бранша служители работят директно и индиректно за ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) бизнеса, който не функционира поради наложените извънредни мерки в страната. Ето защо за стотици работещи в бирените компании се изискват навременни и гъвкави мерки, които да запазят човешките ресурси. Както и по време на кризисната за сектора 2014 г., основната грижа на всеки работодател в пивоварния бранш е да запази работниците и служителите, които са най-важният и емблематичен актив на нашата индустрия", коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България (СПБ).

По данни на НОИ през миналата година в производството на пиво и малц у нас са заети 2150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците – над 9 000 души. Заедно със заетите лица в ХоРеКА сектора и магазинната мрежа, работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната общо са около 34 700. Ежегодно в обучението и квалификацията на човешките ресурси членовете на СПБ инвестират близо 8 млн. лева. Статистиката на НОИ за последните 15 години показва, че пивоварната промишленост осигурява най-високи доходи на служителите си спрямо други сектори на хранително-вкусовата индустрия и ежегодно е сред първите 10 икономически дейности с най-високи средни осигурителни доходи в страната, посочват от браншовата организация.

Тя цитира изследване на "Юръп Економикс" (Europe Economics), според което добавената стойност на пивоварната индустрия в България се изчислява на 225 млн. евро, а общо приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро.

Анализът на данните от изследването показват, че ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г., които са едни от най-ниските за последните 20 години, то спадът в добавената стойност на сектора се изчисляват на около 26 %. Това ще доведе до спад с 10.15 на сто на  приходите от пивоварите в бюджета . Работните места в секторите на доставчиците  и клиентите ще са минимум с 25 % по-малко.

Наблюдаваните в бранша тенденции, породени през последния месец от кризисната ситуация с Covid-19, характеризират не само състоянието на българската пивоварна промишленост, но и на целия общоевропейски бирен бранш, допълват от съюза

Според данните за пивоварния сектор в ЕС,  както и у нас, най-тежко на  индустрията се отразява повсеместното затваряне и спиране на продажбите на т.нар "студен пазар", т.е сектора ХоРеКа. В европейски мащаб това означава моментална загуба на 35% от бирения пазар.

На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставки – от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел  – през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията.

През 2018 г. бирената индустрия общо е осигурила 2.3 милиона работни места в страните от ЕС, сочи още изследването на "Юръп Економикс". От производството и продажбите на бира общо в страните, членки на Общността, са събрани данъчни приходи в размер на 44 милиарда евро. Най-големият положителен ефект на пивоварния бранш е върху развитието на сектора ХоРеКа с неговите около 2 милиона обекта, повечето от които са малки, средни и микро предприятия.

В ЕС през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира 1/3 от произвежданата бира, но стойността на тези продажби представлява 65% от целия бирен пазар и възлиза на 76.1 милиарда евро (спрямо 41.3 милиарда евро за търговията на дребно през магазинната мрежа), сочат данните на индустрията.

В ЕС от продажбите на бира в ХоРеКа се осигуряват над милион и половина работни места, а добавената стойност от тях се изчислява на 24.2 милиарда евро и 13 милиарда евро постъпления от  ДДС, допълва се в съобщението.

Предвид този съществен икономически и социален принос, организацията "Пивоварите на Европа", представляваща интереса на 11 хил. европейски пивоварни, призовава за пакет от извънредни мерки за запазване жизнеността на индустрията и намаляване във възможно най-голяма степен щетите върху ХоРеКа бизнеса.

Помощ за бранша по един методичен, иновативен и значим начин ще подпомогне не само тези сектори, но ще способства за последващото възстановяване на икономиката със създаване на работни места, добавена стойност и осигуряване на бюджетни приходи за европейските страни, допълват от съюза, в който членуват производителите на 98-99% от бирата в страната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Калико Джо
    #1

    А ракиения как е?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.