Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Корпоративният Шекспир или литературата като учебник за бизнес

0 коментара

Да не мислите, че Шекспир е само за зубрачите в училище? Днес той вече служи и като пособие в бизнес школите и семинарите по мениджмънт.

Студентите от Кьолнския университет нищят текста на "Крал Лир" на семинари, посветени на властта и мотивацията на човешкото поведение. Режисьорът Ричард Оливие, който чете лекции в Кренфилдското училище за мениджмънт във Великобритания, е организирал семинари по мениджмънт в лондонския театър "Глобус". Семинарът по шекспировия "Юлий Цезар" се нарича например "Емоционален и политически интелект, или как да се избегне удар зад гърба на работа".

Популярността на писателя на бизнес сцената би могла да се сметне само за куриоз, ако не беше възникнала в резултат на фундаментално преразглеждане на мениджърските стратегии, които определено имат нужда от сериозно обновяване в съвременния динамичен свят. Ръководителите все по-често допълват традиционните технически и финансови похвати със знания и навици, които са свързани с особеностите на човешките взаимоотношения.

Днес в бизнес школите и на специалните корпоративни семинари се отделя доста време на такива отвлечени понятия като "самосъзнание", "самочувствие", "творчество", "изкуството на общуването". За да внушат на възрастните ученици дълбоката същност на тези понятия, преподавателите в тези семинари използват нетрадиционни средства - например текстове от пиеси на Шекспир.

Класикът привлече всеобщото внимание като източник на безценни открития в областта на мениджмънта като познавач на човешката психология и на закономерноситте на човешкото поведение.

"Това е по-комплексен и хармоничен метод на обучение, отколкото обикновеното запаметяване на факти и цифри", смята Джулиан Кронен, мениджър във филиала на Boston Consulting Group в Дюселдорф. "Да се вземат решения и след това те да се стоварват на главата на подчинените е крайно неправилна стратегия. Ръководителят трябва да убеди хората в правилността на тези решения, той трябва да умее да работи с тях. А това изисква изучаване на редица социални навици."

Ричард Оливие е тръгнал по стъпките на баща си, сър Лорънс Оливие. Прочутият британски актьор отвреме навреме е обучавал ръководители на компании, като им е помагал да овладеят техниката на себеизявата. Като "нагледно пособие" е използвал именно пиесите на Шекспир.

Образът примерно на главния герой от трагедията "Хенрих V" може да послужи за изграждане на лидерски навици.

Ричард Оливие, който постави в "Глобус" "Хенрих V" и "Венецианския търговец", днес привлича в своите бизнес семинари ръководители от Microsoft, Glaxo Wellcome, Natwest, BBC, Lotus Cars. Според Даниел Гоулмън, професор по психология и автор на бестселъра "Емоционален интелект", такива занятия, които учат на ефективна комуникация, са полезни както за самите ръководители, така и за техния бизнес.

Гоулмън е направил проучване, в хода на което е сравнявал мениджърските качества на директори на известни компании.

Станало ясно, че умението да се общува с хората ("емоционалният интелект") е двойно по-важен за ръководителя, отколкото традиционните параметри на личността като коефициента на интелигентност (IQ). А за топ-мениджърите този коефициент е даже по-висок.

Най-важното е, че качества като способността да имаш самочувствие или умението да слушаш, могат да се възпитат, те могат да бъдат научени. На това се дължи и успехът на програмите, подобни на "шекспировската". Почетните директори - мъже на понякога доста солидна възраст - пречупват старите си навици и стереотипни реакции и изграждат нови, по-гъвкави модели на поведение. Това изисква време, но целта оправдава средствата.

Психологическите теории се потвърждават ежедневно в практиката на корпоративния живот. По данни на френския производител на козметика L'Oreal, мениджърите от отдела за продажби, избрани с оглед емоционалните им качества и умението да общуват с хората, се оказват по-добри работници, отколкото колегите им, попаднали в компанията след традиционната процедура за подбор на служители. При първите обемът на продажбите средно за един сътрудник е с 90 000 долара повече, отколкото при останалите.

Шекспир не е единственият автор, който се изучава от бизнес ръководителите. Привлекателни станаха например Греъм Грийн и драматургът Томас Елиът. Белетристиката вече не се противопоставя на сериозните занимания, а обратно - става тяхна съставна част.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.