Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Край на евтините таксита в София от февруари догодина

Общинският съвет забрани да се кара под 77 ст. за км през деня и 88 ст. през нощта

4 коментара
Сн. БГНЕС

Най-евтините таксита, които возят на тарифи под масовите на пазара в София, на практика ще изчезнат от 1 февруари догодина. Причината е, че Столичният общински съвет гласува минимални тарифи за таксиметровите услуги, равни на тези, на които в момента работят повечето фирми в града.

След дълги дебати, непланирана почивка за политически консултации, недоволство от законите, гласувани от парламента, и обвинения за намеса на пазара, общинските съветници решиха, че такситата не може да искат по-малко от 77 ст. на километър през деня и 88 ст. на километър през нощта.

На тези тарифи работят големите в бранша. Четири по-малки дружества предлагат по-ниски цени - от 57 - 75 ст. през деня и 68 - 85 ст. през нощта. Тарифите са основното им конкурентно предимство, но това ще продължи още около месец.

Максималните цени остават без промяна - 1.30 лева на км през деня и 1.90 лева на км през нощта.

Пазарът да определя

Въвеждането на минимални цени за такситата се изисква от Закона за автомобилните превози, но общинският съвет вече няколко години не го спазва. Под натиска на таксиметрови шофьори, които на няколко пъти протестираха пред сградата на общината, наскоро бяха предложени минимални прагове. Състоятелен анализ за това каква да е най-ниската стойност - липсва. Законът пък не казва как точно общинските съветници трябва да определят прага.

За това и някои общинари предложиха местната власт да не се намесва на пазара, да заложи ниски стойности, за да изпълни формално закона, и да остави конкуренцията да свърши останалото.

"Завиждам на вносителите как са заковали стотинките. Оставете пазарът да определи цените. Не виждам логика за минимална да се определи текущата пазарна цена. Утре ще определяме цените на хляба, обувките, дрехите", коментира Трайчо Трайков от групата на "Реформаторския блок".

"Ние не трябва налагаме на каква цена да работят превозвачите. Така не позволяваме конкуренцията евентуално да намали цените", коментира и Войслав Тодоров от коалиция "Сердика".

БСП пък разкритикуваха предложението за конкретни пагове заради липсата на анализ как са определени.

Без ентусиазъм

Един от вносителите, Зафир Зарков от ГЕРБ, обаче обяви, че таксиметровият пазар не е свободен, след като законът изисква общинските съвети да определят минимални и максимални цени. И от неговото изказване, и от коментар на председателя на съвета Елен Герджиков се разбра, че предложението за минимални цени не се приема с ентусиазъм от предлагащите го и се прави по задължение.

Явно и в редиците на ГЕРБ нямаше единно мнение какво да се прави по въпроса и председателят на групата Малина Едрева поиска 15 минути почива преди гласуването на доклада. След половин час съвещание общинарите се върнаха в залата и продължиха дебатите.

Последва предложение от Карлос Контрера от ВМРО минималната цена да бъде 20 ст. на км. В крайна сметка то не бе прието.

"Къпем с в театъра на абсурда, защото това е законодателната рамка. Трябва тези от нас, които имат връзка с депутати, да поискаме промяна на тези безумни текстове в закона", коментира той.

И таксиджиите са граждани

Председателят на транспортната комисия Екатерина Йорданова, която е и синдикалист, обаче защити предложението за 77 ст. минимална дневна тарифа с това, че 12 000 таксиджии също са граждани на София и трябва да се мисли и за тях. Според нея не може минималната цена да е под себестойността на услугата, въпреки че има компании на пазара, които возят под нея. "Ако определим цени под себестойност, ще кажат, че подкрепяме дъмпингови цени", обясни тя.

Контрера обаче ѝ отговори, че законът не казва нищо за себестойността на услугата и връзката ѝ с минималните цени, а Трайков ѝ припомни, че за дъмпинг следи Комисията за защита на конкуренцията.

Отхвърлено беше предложението на Войслав Тодоров праговете да са по-ниски - 69 ст. на кв през деня и 79 ст. през нощта. Тези цени бяха едно от предложенията на вносителите на доклада и бяха подкрепени от бюджетната комисия в съвета. Водещо обаче беше становището на транспортната комисия, който подкрепи по-високите стойности.

Така в крайна сметка с 34 гласа за, 9 против и 7 въздържали се общинският съвет одобри първоначалното предложение за минимални цени от 77 ст. на км. през деня и 88 ст. през нощта. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Zarko
    #4

    върнете uber!!! Минимални цени за нещо което трябва да е пазарно определящо. Абсурд в абсурдна държава при положение, че явно има по-ниски цени или ги проверете и ако няма дъмпинг ги оставете да си работят. Така правят услуга на големите фирми и трепят конкуренцията с по-ниските цени.

  2. Baraev
    #3

    Нещо интереса на гражданите май хич го няма! По какъв точно начин ограничение на минималните цени ще спомогне за пазарна регулация на цените? Прав е Кругер, тук се защитава интереса на бизнеса .. пак, .. и пак със любезното съдействие на държавата!

  3. Калистрат
    #2

    Обикновено пазара умее да се саморегулира в интерес на потребителите. Изглежда обаче, с тази мярка не техния интерес се брани

  4. Kruger
    #1

    Къде е КЗК? Това е очевиден картел, организиран от Общината със съдействието на държавата! Е, тя КЗК всъщност Защитава Картелите, а не Конкуренция. В Абсурдистан всичко е криво.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.