Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Край на щедрото eврофинансиране

12 коментара
Томислав Дончев. Снимка: БГНЕС

Радикално ще се промени начинът на финансиране на страните-членки от бюджета на Европейския съюз през следващия програмен период 2014-2020 г., каза министърът по еврофондовете Томислав Дончев по време на форум “Строителството през 2012“. Край на щедрото финансиране на инфраструктурни обекти, еврофондовете ще се превърнат в дисциплиниращ инструмент за държавите от ЕС, обърна се той към представителите на строителния бранш.

Дончев припомни, че най-вероятно през следващия програмен период на страни с дефицит над 3% от БВП ще им бъдат спирани еврофондовете. Всяка страна ще подпише договор с ЕК със списък от реформи, които се ангажира да изпълни, в противен случай пак може да остане без европейско финансиране. Ако се справя успешно с реформите, обаче ще получава допълнителни средства от 5-процентния резервен фонд, каза Дончев.

Въпреки това министърът прогнозира ръст с 15-20% на европейското финансиране за България през следващия спрямо този програмен период. Причината е не само начинът, по който се изчислява колко ще получи всяка страна, но и добрата позиция на България в преговорите, каза Дончев.

Той обясни, че целите на България и Европа за следващите 9-10 години се различават.

Приоритетите на Европа в стратегията до 2020 г. са икономика на знанието, зелена икономика и социално отговорна икономика. В документа се говори за зелена инфраструктура, но България има нужда от инвестиции в базисна, ако иска да догони старите страни-членки, каза Дончев. Ние отстояваме тази позиция всеки път пред ЕК и мисля, че Брюксел ще се съобрази с нея, каза Дончев.

Той посъветва строителите да се обърнат към нови възможности, най-вече енергийна ефективност и проекти в сектор води, защото това ще са основните приоритети на България след 2014. Той даде за пример, че във водния сектор има готовност за проекти за 7.5-8 млрд. евро, а в строителството на пътища – за 2.5 млрд. евро.

Дончев предупреди строителите, че ако сега се оплакват от натиск на европейските си конкуренти, в бъдеще ще трябва да се борят за поръчки и с азиатски компании, които са лидери в изграждането на сложни съоръжения.

Еврофонодовете и държавният бюджет са основен източник на поръчки за строителите, стана ясно от думите на Светослав Глосов, председател на строителната камара. Тромавите процедури, неясните указания на администрацията, забавените плащания, условието за собствено финансиране обаче са пречка пред усвояването на парите от Европа, каза Глосов.

Според изнесените от него данни сградното строителство у нас бележи спад от 2.6% на годишна база и 0.5% на месечна. В регистъра на строителната камара през 2010 г. е имало 5225 компании, а през 2011 – 3947. Строителната продукция през 2010 е била от порядъка на 11.5 млрд. лева. Заетите в строителството са близо 150 хил.

България трябва да ускори изпълнението и подготовката на проекти за базисна инфраструктура и да сме сигурни, че до 2020-та година сме направили това, което трябва – магистрали, жп линии, пречиствателни станции. Това заяви министърът в оставка и кандидат за президент Росен Плевнелиев.

"България има време и шанс до 2020-та година да си свърши домашното с базисната инфраструктура. Сега инфраструктурата трябва да бъде наистина тотален приоритет, трябва да има политически консенсус и обединение, а не отново да се появи някой "Цанков камък" на цената на две магистрали", коментира той.

В момента ЕК подготвя правилата за управление на еврофондовете за следващия програмен период. Средствата за периода 2014 - 2020 година ще се управляват на принципа на конкретни договори. България има визия за своите седем магистрали и седем скоростни пътя, както и за над 60 пречиствателни станции, каза той.

Росен Плевнелиев изрази задоволство от решението за назначението на неговата заместничка Лиляна Павлова за министър на регионалното развитие и благоустройството. За първи път от 130 години България има своя строителен министър - жена. Лиляна Павлова е доктор по икономика и според Плевневлиев е един от най-добрите български експерти по управляване на еврофондове. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #12

    Препоръчвам на правителството и по-специално на г-н Московски и Плевнелиев да прочетат, ама много добре "Бялата книга" за транспорт и чак тогава да казват, кое, какво и защо е приоритет на България. Заблужденията, че ще бъдат отпуснати средства за магистрали се дължи на това, че България има сравнително слабо развита шосейна инфраструктура, което накара Брюксел да бъде малко по-снизходителен през първия програмен период на членството ни. Затова пък през втория нямя да има прошка, още повече ако се

  2. Анонимен
    #11

    Жалка картинка беше този форум. Повече от 70% е намарлението в строителството у нас. Основният инвеститор вече е държавата. Инфраструктурни обекти, с пари от остатъците от държавния резерв и европейски пари. Това нито ще доведе до възвръщаемост на инвестициите, нито дава работа на широк кръг ангажирани в бранша. Дедо Тошо

  3. Анонимен
    #10

    Напротив 9, напротив! Вижда се първо краят на САЩ, а сетне и на Израел. Палестина ще бъде призната въпреки всичко! В момента в който Русия с ОНД, Китай, Индия, Бразилия и Иран кажат - еврото става световната валута забиват во веки веков не двата близнака а всичко оттам Атлантика. Въпросът е, че китайците няма как да си съберат вересиите, пък и не е нужен никому освен на твоите спекуланти такъв подход. Така че, най-накрая и с тебе ще бъде свършено, между впрочем то винаги е било така само дето не си го знаел от историята!

  4. Анонимен
    #9

    Краят на ЕС се вижда на хоризонта ...

  5. mapto
    #8

    "Приоритетите на Европа в стратегията до 2020 г. са икономика на знанието, зелена икономика и социално отговорна икономика. В документа се говори за зелена инфраструктура, но България има нужда от инвестиции в базисна, ако иска да догони старите страни-членки, каза Дончев. Ние отстояваме тази позиция всеки път пред ЕК и мисля, че Брюксел ще се съобрази с нея, каза Дончев." Щеше да е по-лесно ако вместо магистрали фокусът беше върху ЖП инфраструктура, ама Александър Цветков забатачи транспортното министерство, както само в София могат да забатачат градския транспорт.

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #7
  7. Хаяско
    #6

    и к"ва стана тя? имаме си министър специално за еврофондовете, пък те - няма ги....;вноската към ЕС, дължима към 05.01./наближава 500млн./ всяка година остава, че и се увеличава???има нещо гнило в Дания,а Бойко???

  8. Анонимен
    #5

    Да бехте взели за пътища като руманците,будали.Само едно метро-пак добре.

  9. Анонимен
    #4

    Ами да, край.... Всяко нещо си има край. Също и краденето от европарите. За страни като България пък следва да са два пъти по-внимателни, като знаят какво право имаме и какви келеши във върховете.

  10. Анонимен
    #3

    Бабунко харчи предизборно и не само парички от бюджета, като залъгва братята-простаци, че финансирането е от еврофондове. Ама такова финансиране, независимо по какви причини ще бъде обявено, просто няма да има. Харченето е толкова през просото, че никой еврочиновник няма да разреши финансиране и то със задна дата, при крупни нарушения. Едната цел на бабуините е да правят предизборни изпълнения, а втората, по-главна, е гепенето на комисионите. Оскъпяването поради това е над 100%. А паричките са прибрани от Сребърния фонд и от парите за здраве. Да се задавят, дано...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.