Красимир Вълчев: "Иновации и младеж" е изключително голям ресор

"Връща ни се това, че пестяхме от учители", коментира министърът на образованието

Красимир Вълчев, Снимка: БГНЕС

"Иновации и младеж" е изключително голям ресор, заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред БНР.

"Признавам, че в първия момент, когато чух наименованието на ресора, попитах кой комисар ще отговаря за образованието и кой ще отговаря за научните изследвания. Чак по-късно разбрах, че и за двата сектора ще отговаря Мария Габриел. Учудих се, че може да има толкова голям ресор. Досега двама комисари отговаряха отделно за тези ресори, а може да се каже, че два ресора и половина спрямо предходната комисия ще бъдат в отговорността на Мария Габриел", обясни Вълчев.

Според него този ресор е една възможност България постоянно да черпи информация от нея, да взаимодейства пряко с Европейската комисия по отношение на възможностите за финансиране.

"Тези близо 150 млрд. евро се разпределят въз основа на правила, които са регламентирани, но въпреки това, както и преди, когато беше комисар, Мария всяка седмица беше в София. Нашите учени, нашите преподаватели, хората от системата на образованието и науките ще имат възможност постоянно да се срещат с нея. 100 млрд. ще бъдат само средствата по "Хоризонт Европа" наследникът на "Хоризонт 2020". Голяма част от тези средства се концентрират върху най-големите страни на принципа на върхови постижения, финансиране на върхови постижения", добави министърът на образованието.

Министър Вълчев подчерта, че няма обща криза за учители, но по отделни дисциплини има голям проблем.

"Следващите години ще бъдат трудни. Този недостиг ще се задълбочава". По думите му с повишаването на заплатите се наблюдава и повишаване на мотивацията за включване в професията.

"Връща ни се това, че пестяхме от учители в последните десетилетия. Тази година за първи път учителската заплата е над средната за страната от десетилетия. … Повишаването на заплатите е необходимо и задължително, но не достатъчно условие. Трябва да се случи цялата промяна", каза Вълчев.

Въпреки допълнителното възнаграждение са малко кандидатите, които искат да преподават в училищата в проблемните райони, отчете просветният министър. По думите му най-голямо отпадане на деца от тези райони има след 7 клас.

Голям проблем остава и ежедневната посещаемост, добави Вълчев и отбеляза, че това е може би едно от най-важните предизвикателства, за което разчитат на помощта на учителите.

Министърът на образованието посочи и целите, към които са се насочили. Основното, което трябва да се случи, е да подобрим функционалната грамотност и да провокираме в по-голяма степен интереса за учене на децата, категоричен бе Вълчев.

"Учителят трябва да ги накара да мислят, да проблематизират, да четат допълнително – това е промяната, която се случва в системите. При нас това означава да променим модела на промяна – да кажем на учителите: "Вие сте по-свободни, но и по-отговорни. Разчитаме на вас". Много са промените, които трябва да се случат. Най-важният фактор обаче си остават учителите", добави просветният министър.

Още от България