Красимир Вълчев: Над 1250 училища нямат Covid, но сме идеалният виновник

Красимир Вълев, сн. БГНЕС

Над 1250 училища в страната не са имали никакъв сблъсък с коронавируса, но заради страха от разпространението на пандемията се е минало към сегашната форма на дистанционно обучение, която обаче не може да продължи дълго заради демотивацията на учениците. Това мнение сподели министърът на образованието Красимир Вълчев пред БНР в неделя и отново увери, че е изключено за има нулева учебна годината и защити позицията си, че решенията за преминаване на онлайн уроци трябва да се вземат от директорите на училищата според ситуацията, а не централно.

"Не можем да си позволим да затворим за месеци. Училищата бяха нарочени за идеалния виновник, защото втората вълна съвпадна със отварянето на училищата, но това не е доказано", каза Вълчев в предаването "Неделя 150".

"Нулева е възможността за нулева учебна година. Най-лесно се затварят училища, най-лесно ще се жертва образованието, но става въпрос и за ценностен избор", заяви той.

"Стойностите на заболелите ученици и децата в предучилищна възраст са над 12 пъти по-ниски от средните, но има подозрения, че боледуват безсимптомно и пренасят коронавируса", отбеляза просветният министър, но отново коментира, че .заповедта за централизирано затваряне на училищата не е била правилна.

Диференцираното вземане на решения е по-отговорното поведение, смята Вълчев и добави, че това е отговорният подход към бъдещето и на децата, и към икономиката.

"По решения на областните и общинските щабове за борба с коронавируса 40% от учениците в момента са на обучение в електронна среда. По решение на училищата - около 4.5% от учениците са преминали на обучение в електронна среда, включително и 74 училища са преустановили присъствените занятия в начален етап", съобщи министърът.

"Апелирах към директорите, когато има страх да предложат да се мине в електронна среда. Въпросът е за колко време. Ако е до края на учебната година, означава да затворим едни деца за 7-8 месеца, да ги десоциализираме, обездвижим, да им причиним проблеми и да намалим мотивацията им за учене", обясни министърът притесненията си от изцяло онлайн обучението.

Той цитира изследвания, според които много бързо се демотивират децата от ученето в електронна среда и се натрупва психическа бързо умора от стоенето пред устройствата.

"Разумно е да се направи график до Коледа. Сега една-две седмици да остане тази обща забрана за учениците от 6-и до 12-и клас. ... Трябва да имаме редуване на дистанционно и присъствено обучение. Виждам, че много хора започнаха по-стриктно да спазват мерките, ако се подобрят стойностите на заболеваемостта, ще започнем редуването на паралелките. Повече трябва да учат присъствено 8-и клас, особено езиковите паралелки, 7-и клас – също", обясни Красимир Вълчев.

По думите му в месеците на сезонния грип - февруари и март - отново ще трябва голям процент от системата на образованието да премине в електронна среда. Той подчерта, че ще бъдат обсъдени варианти за диференцирано отучване.

Споделяне

Още по темата

Още от България