Красимир Вълчев: Продължавам да смятам, че училищата не трябва да затварят първи

Дългосрочните загуби от затварянето им може да са по-големи от тези в други сектори

Красимир Вълчев: Продължавам да смятам, че училищата не трябва да затварят първи

Продължавам да твърдя, че присъственото обучение е най-доброто и че училищата не трябва да се затварят първи и трябва да се действа локално. Това коментира министърът на образованието Красимир Вълчев на традиционния брифинг за разпространението на коронавируса в четвъртък, когато влиза в сила новата заповед на здравния министър, с която учениците от 8 до 12 клас преминават на дистанционно обучение. Вълчев заяви, че е споделил тези свои възгледи със здравния министър, но е факт, че ситуацията с коронавируса се усложнява и е въпрос на баланс какви мерки ще се въведат. По думите му сега може и да изглежда, че затварянето на училищата е с най-малък социално-икономически ефект, но в дългосрочен план рискуваме сериозни последици.

Той отново каза, че обучението в електронна среда не трябва да се възвеличава, тъй като при него има дефицити със социализацията, има психическа умора и има дефицити дори при ефективния образователен процес.

Вълчев продължава да защитава тезата, че не трябва да се затварят училищата във всички области, а само там, където има проблем. "Локалният подход е по-добър. Ако можем да затворим не 38 процента от системата, колкото в момента сме "затворили" условно, защото тя е преминала на обучение в електронна среда от разстояние, а да затворим 18 или 28 процента", коментира образователният министър.

Той смята, че "училищата трябва да се затварят последни или ако не последни, то поне не първи", каквото решение вчера са взели Франция и Германия. "Защото там има относителен политически консенсус, че училищата трябва да затворят последни. Най-лесно е да затворим училищата и да жертваме правото на образование, защото няма днешна, видима икономическа загуба. Няма или почти няма икономически интереси. 1% са частните училища, но трябва да знаем, че рискуваме дългосрочните социално-икономически загуби да бъдат по-големи отколкото в други сектори", коментира Вълчев.

"Дали училищата са най-епидемичната среда? Данните в момента по-скоро казват: "не", допълни той. Вълчев съобщи, че при учителите заразените съответстват на средното ниво в други професионални групи. При учениците е 8 пъти по-малък делът на засегнатите. "Това не означава, че не са в епидемична среда, не спомагат за разрастването на епидемията, тъй като са в многочасово, многочислено взаимодействие. Но такива са и големите предприятия и много други организации. В този ред на мисли възниква въпросът кое ни е по-важно", коментира Вълчев.

Въпреки това той смята, че сегашното решение за затваряне на гимназиалния етап е разумно и балансирано, защото при учениците в гимназиалния етап обучението в електронна среда е по-ефективно, отколкото при малките ученици.

Следим в 16 страни каква е ситуацията, като до момента от тях три страни са затворили образователните си системи, уточни той.

Той каза, че в момента ситуацията в София е най-тревожна и в столичната образователна система има най-голям процент на карантинирани и има най-много училища, в които са преминати критичните прагове.

"Към днешна дата съм разрешил на всички училища, които са подали искания за преминаване към обучение в електронна среда, за първи-седми клас, да го направят. Това са 15 училища, като очаквам още училища да поискат тази мярка, но за съжаление има смъртни случаи в образователната ни система - това са четирима учители за последните 20 дни", каза министър Вълчев.

На въпрос за работата на училищните занимални и школи, образователният министър обясни, че занималните в училище са продължение на учебния план и са част от учебния процес, съответно продължават да работят. А частните школи не подлежат на регулация от МОН, но предстои среща с техни представители, които протестират срещу наложените мерки.  

Споделяне

Още от България

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?