Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кредиторите са на път да разпродадат БДЖ

Държавният холдинг се разделя и с 25-те мотриси "Сименс Дезиро" и 3000 товарни вагона

8 коментара
Кредиторите са на път да разпродадат БДЖ

След като правителството на Пламен Орешарски спря приватизацията на БДЖ "Товарни превози" кредиторите са на път да разпродадат дъщерното дружество, както и 25 дизелови мотриси "Сименс Дезиро". Решение се очаква да бъде взето на общото събрание на кредиторите в началото на май, съобщи транспортният министър Данаил Папазов на семинар в Сандански.

 

Той прогнозира, че до края на май има огромна вероятност БДЖ да се раздели с "най-жизненоспособните си активи" - 25 мотриси "Сименс Дезиро" и с над 3000 товарни вагона. Според Папазов няма опасност това да доведе до фалит на националния жп превозвач.

 

Не на същото мнение обаче е заместникът му Антон Гинев, който преди дни заяви пред Mediapool, че ако не се разберат с кредиторите, БДЖ върви към фалит.

 

БДЖ дължи на кредиторите си над 620 млн. лв. Преговорите с тях са трудни и заради високомерието на българското правителство. Кредиторите искаха среща с премиера Пламен Орешарски и държавна гаранция за погасяване на дълговете, но бяха изпратени на разговор с вицепремиера по икономическите въпроси Даниела Бобева.

 

Най-големи трудности в преговорите с кредиторите имаме с германската FMS Wertmanagement по думите на Папазов. През януари FMS Wertmanagement блокира сметките на БДЖ, а през март и имоти на железницата заради просрочени дългове по облигационния заем от 11 млн. евро. Година по-рано пък бяха блокирани и активите на "БДЖ Товарни превози" заради неплатени дългове към "Депфа банк".

 

Към момента сметките на националния превозвач остават блокирани. Държавата настоява за разсрочване на изплащането на дълговете за още 10 години, каза Папазов. В последно време той непрекъснато изтъква подобреното финансово състояние на дружеството. Аргументите му са, че за десет месеца дълговете са намалели с близо стотина милиона лева.

 

Ако на предстоящото общо събрание през май кредиторите вземат решение за продажба на активите на БДЖ, на практика те ще извършат стопираната от правителството на Орешарски приватизация на дъщерната компания на холдинга.

 

Активите на "БДЖ Товарни превози" включват 187 локомотива и 4859 товарни вагона, според представената информация при неуспешната приватизация на дружеството. Идеята на правителството на ГЕРБ беше с продажбата на дъщерното дружество да бъде покрит заемът за мотрисите "Дезиро". През 2005 г. правителството на Симеон Сакскобургготски купи 25 мотриси "Дезиро" за 67 млн. евро със заем от германската банка KfW. Плановете тогава бяха заемът да бъде изплатен през следващите 10 години, което не се случи.

 

Вместо това през годините БДЖ постоянно затъваше финансово, не обслужваше заемите си към различни кредитори и дори се наложи на няколко пъти правителството на ГЕРБ да преговаря за спасяването на мотрисите. Борисов ходи дори лично в Германия за да се среща с канцлера Ангела Меркел. На няколко пъти бе обявявано, че железницата ще продава свои почивни бази и ненужен подвижен състав, но това така и не се случи.

 

Кредитори на БДЖ са френските банки "БНП-Париба" и "Сосиете Женерал", австрийската "Кредитанщалт", белгийската "Дексиа", германските"Кредитанщалт фюр видерауфбау" (KfW) и "Депфа", както и българската "Първа инвестиционна банка".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. kosta
    #8

    Почна се реиндустриализацията.Сега ще се възстановят заводите за конски каруци. Ще запушат отново комините. Слава Слава Слава

  2. Elisaveta Martinska
    #7

    Е , как нали гейчо току що каза как "ЦЪФТИ МЕ" !!!Бил върнал демокрацията , спокойствието ,БЛАГОДЕНСТВИЕТО .... Нищо подобно :убийства , отвличания ,смърт всеки час,кражби ,нападения и ЖИВЕЕМ В СТРАХ И НЕСИГУРНОСТ.

  3. lili
    #6

    И сега какво - с каруца ли ще ходим до морето? Не може да не се водят преговори с кредиторите, а да се води дружеството към фалит. с каква цел е риторичен въпрос.

  4. toci
    #5

    Трябва да си направим модерни железници на магнитни възглавници да пътуват с по 300 - 500 км. в час. Тия вече са остарели.

  5. ДИМИТЪР ШОПОВ
    #4

    ГЛУПЦИ ! ЗАЩО ЗАГИНАХА БДЖ ? ЗАЩОТО НЯКОЙ "УМНИК" ПОЗВОЛИ ДО ГРАДОВЕТЕ, В КОИТО ИМА ЖЕЛЕЗНИЦА ДА ПЪТУВАТ И АВТОБУСНИ ЛИНИИ. ЕТО ЗАТОВА. ПОМНИТЕ ЛИ КАКВО СТАНА ПРЕДИ НЯКОЛКО ГОДИНИ, КОГАТО ЗА НЯКОЛКО ДНИ ЗАРАДИ РЕМОНТ НА Е-79 СПРЯХА АВТОБУСНИТЕ ПРЕВОЗИ ДО САНДАНСКИ, ПЕТРИЧ И ПРОЧЕЕ. ВЛАКЪТ СЕ НАПЪЛНИ. КЪСНО Е. ВЕЧЕ Е КЪСНО.

  6. StefanK
    #3

    Това не е ли,поредната стъпка от изпълнението на плана "Ран Ът",след ликвидирането на хиляди държавни предприятия съвсем безнаказано пред очите на целия народ и сляпата,няма и глуха Темида?Защо никой не потърси отговорност от виновните за закриването на Държавен резерв от коалицията на НДСВ и ДПС, за да не гледаме днес безпомощно и равнодушно хората,които пострадаха от наводненията,земетресението в Перник,сушата, градушките и масовите пожари през последните няколко години?Интересно, за какво мислят

  7. д-р Ох Боли
    #2

    Този който ги е купил той да ги плаща понеже той е взел комисионните.

  8. [email protected]
    #1

    В последно време той непрекъснато изтъква подобреното финансово състояние на дружеството. Аргументите му са, че за десет месеца дълговете са намалели с близо стотина милиона лева. *** Ако беше вярно и имаше дори и минимални вноски към кредиторите,щеше да има разговор,но явно истината не е такава каквато казват всички министри от това правителство!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.