След като държавата спря приватизацията

Кредиторите са на път да разпродадат БДЖ

Държавният холдинг се разделя и с 25-те мотриси "Сименс Дезиро" и 3000 товарни вагона

Кредиторите са на път да разпродадат БДЖ

След като правителството на Пламен Орешарски спря приватизацията на БДЖ "Товарни превози" кредиторите са на път да разпродадат дъщерното дружество, както и 25 дизелови мотриси "Сименс Дезиро". Решение се очаква да бъде взето на общото събрание на кредиторите в началото на май, съобщи транспортният министър Данаил Папазов на семинар в Сандански.

 

Той прогнозира, че до края на май има огромна вероятност БДЖ да се раздели с "най-жизненоспособните си активи" - 25 мотриси "Сименс Дезиро" и с над 3000 товарни вагона. Според Папазов няма опасност това да доведе до фалит на националния жп превозвач.

 

Не на същото мнение обаче е заместникът му Антон Гинев, който преди дни заяви пред Mediapool, че ако не се разберат с кредиторите, БДЖ върви към фалит.

 

БДЖ дължи на кредиторите си над 620 млн. лв. Преговорите с тях са трудни и заради високомерието на българското правителство. Кредиторите искаха среща с премиера Пламен Орешарски и държавна гаранция за погасяване на дълговете, но бяха изпратени на разговор с вицепремиера по икономическите въпроси Даниела Бобева.

 

Най-големи трудности в преговорите с кредиторите имаме с германската FMS Wertmanagement по думите на Папазов. През януари FMS Wertmanagement блокира сметките на БДЖ, а през март и имоти на железницата заради просрочени дългове по облигационния заем от 11 млн. евро. Година по-рано пък бяха блокирани и активите на "БДЖ Товарни превози" заради неплатени дългове към "Депфа банк".

 

Към момента сметките на националния превозвач остават блокирани. Държавата настоява за разсрочване на изплащането на дълговете за още 10 години, каза Папазов. В последно време той непрекъснато изтъква подобреното финансово състояние на дружеството. Аргументите му са, че за десет месеца дълговете са намалели с близо стотина милиона лева.

 

Ако на предстоящото общо събрание през май кредиторите вземат решение за продажба на активите на БДЖ, на практика те ще извършат стопираната от правителството на Орешарски приватизация на дъщерната компания на холдинга.

 

Активите на "БДЖ Товарни превози" включват 187 локомотива и 4859 товарни вагона, според представената информация при неуспешната приватизация на дружеството. Идеята на правителството на ГЕРБ беше с продажбата на дъщерното дружество да бъде покрит заемът за мотрисите "Дезиро". През 2005 г. правителството на Симеон Сакскобургготски купи 25 мотриси "Дезиро" за 67 млн. евро със заем от германската банка KfW. Плановете тогава бяха заемът да бъде изплатен през следващите 10 години, което не се случи.

 

Вместо това през годините БДЖ постоянно затъваше финансово, не обслужваше заемите си към различни кредитори и дори се наложи на няколко пъти правителството на ГЕРБ да преговаря за спасяването на мотрисите. Борисов ходи дори лично в Германия за да се среща с канцлера Ангела Меркел. На няколко пъти бе обявявано, че железницата ще продава свои почивни бази и ненужен подвижен състав, но това така и не се случи.

 

Кредитори на БДЖ са френските банки "БНП-Париба" и "Сосиете Женерал", австрийската "Кредитанщалт", белгийската "Дексиа", германските"Кредитанщалт фюр видерауфбау" (KfW) и "Депфа", както и българската "Първа инвестиционна банка".

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?