След като правителството на Пламен Орешарски спря приватизацията на БДЖ "Товарни превози" кредиторите са на път да разпродадат дъщерното дружество, както и 25 дизелови мотриси "Сименс Дезиро". Решение се очаква да бъде взето на общото събрание на кредиторите в началото на май, съобщи транспортният министър Данаил Папазов на семинар в Сандански.
Той прогнозира, че до края на май има огромна вероятност БДЖ да се раздели с "най-жизненоспособните си активи" - 25 мотриси "Сименс Дезиро" и с над 3000 товарни вагона. Според Папазов няма опасност това да доведе до фалит на националния жп превозвач.
Не на същото мнение обаче е заместникът му Антон Гинев, който преди дни заяви пред Mediapool, че ако не се разберат с кредиторите, БДЖ върви към фалит.
БДЖ дължи на кредиторите си над 620 млн. лв. Преговорите с тях са трудни и заради високомерието на българското правителство. Кредиторите искаха среща с премиера Пламен Орешарски и държавна гаранция за погасяване на дълговете, но бяха изпратени на разговор с вицепремиера по икономическите въпроси Даниела Бобева.
Най-големи трудности в преговорите с кредиторите имаме с германската FMS Wertmanagement по думите на Папазов. През януари FMS Wertmanagement блокира сметките на БДЖ, а през март и имоти на железницата заради просрочени дългове по облигационния заем от 11 млн. евро. Година по-рано пък бяха блокирани и активите на "БДЖ Товарни превози" заради неплатени дългове към "Депфа банк".
Към момента сметките на националния превозвач остават блокирани. Държавата настоява за разсрочване на изплащането на дълговете за още 10 години, каза Папазов. В последно време той непрекъснато изтъква подобреното финансово състояние на дружеството. Аргументите му са, че за десет месеца дълговете са намалели с близо стотина милиона лева.
Ако на предстоящото общо събрание през май кредиторите вземат решение за продажба на активите на БДЖ, на практика те ще извършат стопираната от правителството на Орешарски приватизация на дъщерната компания на холдинга.
Активите на "БДЖ Товарни превози" включват 187 локомотива и 4859 товарни вагона, според представената информация при неуспешната приватизация на дружеството. Идеята на правителството на ГЕРБ беше с продажбата на дъщерното дружество да бъде покрит заемът за мотрисите "Дезиро". През 2005 г. правителството на Симеон Сакскобургготски купи 25 мотриси "Дезиро" за 67 млн. евро със заем от германската банка KfW. Плановете тогава бяха заемът да бъде изплатен през следващите 10 години, което не се случи.
Вместо това през годините БДЖ постоянно затъваше финансово, не обслужваше заемите си към различни кредитори и дори се наложи на няколко пъти правителството на ГЕРБ да преговаря за спасяването на мотрисите. Борисов ходи дори лично в Германия за да се среща с канцлера Ангела Меркел. На няколко пъти бе обявявано, че железницата ще продава свои почивни бази и ненужен подвижен състав, но това така и не се случи.
Кредитори на БДЖ са френските банки "БНП-Париба" и "Сосиете Женерал", австрийската "Кредитанщалт", белгийската "Дексиа", германските"Кредитанщалт фюр видерауфбау" (KfW) и "Депфа", както и българската "Първа инвестиционна банка".
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Почна се реиндустриализацията.Сега ще се възстановят заводите за конски каруци. Ще запушат отново комините. Слава Слава Слава
Е , как нали гейчо току що каза как "ЦЪФТИ МЕ" !!!Бил върнал демокрацията , спокойствието ,БЛАГОДЕНСТВИЕТО .... Нищо подобно :убийства , отвличания ,смърт всеки час,кражби ,нападения и ЖИВЕЕМ В СТРАХ И НЕСИГУРНОСТ.
И сега какво - с каруца ли ще ходим до морето? Не може да не се водят преговори с кредиторите, а да се води дружеството към фалит. с каква цел е риторичен въпрос.
Трябва да си направим модерни железници на магнитни възглавници да пътуват с по 300 - 500 км. в час. Тия вече са остарели.
ГЛУПЦИ ! ЗАЩО ЗАГИНАХА БДЖ ? ЗАЩОТО НЯКОЙ "УМНИК" ПОЗВОЛИ ДО ГРАДОВЕТЕ, В КОИТО ИМА ЖЕЛЕЗНИЦА ДА ПЪТУВАТ И АВТОБУСНИ ЛИНИИ. ЕТО ЗАТОВА. ПОМНИТЕ ЛИ КАКВО СТАНА ПРЕДИ НЯКОЛКО ГОДИНИ, КОГАТО ЗА НЯКОЛКО ДНИ ЗАРАДИ РЕМОНТ НА Е-79 СПРЯХА АВТОБУСНИТЕ ПРЕВОЗИ ДО САНДАНСКИ, ПЕТРИЧ И ПРОЧЕЕ. ВЛАКЪТ СЕ НАПЪЛНИ. КЪСНО Е. ВЕЧЕ Е КЪСНО.
Това не е ли,поредната стъпка от изпълнението на плана "Ран Ът",след ликвидирането на хиляди държавни предприятия съвсем безнаказано пред очите на целия народ и сляпата,няма и глуха Темида?Защо никой не потърси отговорност от виновните за закриването на Държавен резерв от коалицията на НДСВ и ДПС, за да не гледаме днес безпомощно и равнодушно хората,които пострадаха от наводненията,земетресението в Перник,сушата, градушките и масовите пожари през последните няколко години?Интересно, за какво мислят …
и мечтаят нашите управници днес? От техните действия можем да направим извод,че ги вълнуват само предстоящите евроизбори и запазването на властта,за да не им потърсим никога сметка за безнаказаното разграбване на държавата.А какво ще прави Делян Пеевски в Европейския парламент,след като не е ходил нито един ден на работа в българския парламент,само можем да гадаем.Да му мислят тези,които го предложиха за шеф на ДАНС и за евродепутат.Чудно ли е тогава,защо е обречена да изчезне българската нация,ако не се обединим и създадем обща организация на младите хора - едно мощно Национално движение "ИСТИНА и СПРАВЕДЛИВОСТ",за да станем първа политическа сила,способна да извърши дълго очакваната промяна на политическата система,която ни зароби за цял живот и ни превърна в електорат от най-бедни поданици, лишени от всякакви права?Ние,родителите,носим огромна вина пред младото поколение,родено през последните 2-3 десетилетия затова,че не въстанахме,когато днешните олигарси,без да проведат референдум и без да ни питат, ни взеха всичко - спестяванията,работните места,земята, банките,медиите,търговията на едро с горивата,тока, парното,водата,лекарствата и стоките от първа необходимост,за да постъпва цялата печалба в техните частни банки,на които станахме длъжници до края на своя живот,поради което масово фалират фирмите на малкия и средния бизнес,всяка година близо 1000 граждани слагат край на живота си,а майки са принудени да отстъпват децата си на приемни родители или да ги дават в домове за сираци.Ще ни простят ли бъдещите поколения за този голям наш грях? Едва ли,защото позволихме на крадците да колят и бесят и да правят каквото си искат, след като съсипаха Съдебната система и убиха вярата и надеждата на милиони граждани за един по-добър и по-достоен живот.За да се обединим по-бързо,нека студентите поискат от журналистите да запознаят обществото със секретната част на плана "Ран Ът",за да разберат всички граждани,къде са парите за нашето здраве,защо напуснаха страната 4000 лекари и 600 учени,защо болниците натрупаха огромен дълг от 500 милиона лева към частните монополисти на лекарства и поради "делегираните бюджети",защо 2,5 милиона граждани са изселени и всеки час напускат страната 8 граждани?Защо при всички големи беди,нашите държавни мъже са обединявали нацията,а днешните ни управници правят всичко възможно,за да ни разединяват и разделят в стотици партии,оглавявани от агенти на бившата Държавна сигурност и на олигарсите?Докога ще търпим всичко това уважаеми сънародници? Нека се обединим,за да спрем разрухата и да поискаме от управляващите да насрочат избори за Велико народно събрание,да приемем нова Конституция и да извършим коренна промяна на Съдебната система,за да бъдат сменени корумпираните магистрати с достойни личности, способни да намерят откраднатите пари.Освен това,да получим право пряко да избираме висшите магистрати,ръководствата на съда и прокуратурата в окръжните градове и да можем да ги отзоваваме,когато се окажат некомпетентни,корумпирани или ни измамят.Това означава,че винаги да имаме възможност да си избираме цвета на нацията - учените,най-умните,талантливите, знаещите и можещите личности.
Този който ги е купил той да ги плаща понеже той е взел комисионните.
В последно време той непрекъснато изтъква подобреното финансово състояние на дружеството. Аргументите му са, че за десет месеца дълговете са намалели с близо стотина милиона лева. *** Ако беше вярно и имаше дори и минимални вноски към кредиторите,щеше да има разговор,но явно истината не е такава каквато казват всички министри от това правителство!