В очакване на забележки от Брюксел по избора на укривания дълго победител "Стройтрансгаз консорциум"

Кремълска и пет наши фирми получиха поръчката за "Южен поток"

Цената на договора остава тайна, неясна е и формулата за транзитните такси, но изграждането почва до месец

Леонид Чугунов, директор на департамента за управление на проекти на "Газпром". Сн. БГНЕС

Консорциум между контролираната от Кремъл компания "Стройтрансгаз" и пет български фирми, гравитиращи около властта, ще получат поръчката за 3.5 млрд. евро за изграждането на "Южен поток" у нас. "Новината", която българското правителство старателно прикриваше два месеца и която Mediapool съобщи през март, беше официално обявена от проектната компания "Южен поток България".

 

Това стана на 27 май, два дни след евроизборите и предстоящата смяна на Европейската комисия, която в настоящия си състав отказа да даде на "Южен поток" приоритетен статут и замрази преговорите с Русия по проекта заради кризата в Украйна. Освен това ЕК настоя България и останалите страни от ЕС, през които минава контролираната от "Газпром" тръба, да предоговорят двустранните си споразумения с Русия, така че проектът да отговаря на европейското законодателство.

 

Само часове по-късно премиерът Пламен Орешарски коментира след среща с председателя на Европейската комисия Жозе Барозу в Брюксел, че "сигурно ще има бележки и за начина, по който е извършена процедурата за избор на изпълнители" за българския участък на "Южен поток". Той също така обяви по повод забележките на Брюксел за законовите поправки, свързани с понятието "морски газопровод", готовността на България "каквито коментари получим от ЕК, своевременно да бъдат отразени, за да има пълно съответствие на националното законодателство с европейското"

 

"Стройтрансгаз консорциум" ДЗД е победителят в обществената поръчка за проектиране, доставка на материали и оборудване, построяване, обучение на персонала и въвеждане в експлоатация на българския участък на "Южен поток", чиято обявена проектна стойност бе над 3.5 млрд. евро.

 

Половината акции в консорциума се държат от руската компания "Стройтрансгаз", чийто мажоритарен собственик е Генадий Тимченко, приятел на руския президент Владимир Путин, който попадна в черния списък на САЩ със санкции спрямо близки до Кремъл лица, отговорни за ескалацията на кризата в Украйна. Фирмата неотдавна отправи оферта за придобиване на акции от "Българския енергиен холдинг", който държи половината дял в "Южен поток България". "Стройтрансгаз" също така е в преговори за придобиване на акции от "Енергоремонт Холдинг", който бе сред участниците и в първия търг за изпълнител на българското трасе, и в сегашната процедура..

 

Другите 50 процента в консорциума – победител са на пет български фирми, обединени в акционерно дружество "Газпроект Юг". В него влизат "Промишлено строителство холдинг", зад което стоят фирми, свързани с Делян Пеевски и собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев, "Техноекспортстрой", "Главболгарстрой" (ГБС), "Понсстройинженеринг" и "ПСТ Холдинг".

 

От тях единствено ГБС има опит в изграждането на газопроводи, а три от фирмите са в тежко финансово състояние, притиснати от банки и липса на оборотен капитал.

 

Шефът на "Южен поток България" от българска страна Владимир Инков обясни пред журналисти, че "Стройтрансгаз" има изключително голям опит в строежа на газопроводи в Русия и други страни, а в "Газпроект Юг" влизат компании с опит в инфраструктурните обекти.

 

Българските изпълнители вече имат сключени договори с над 60 подизпълнители за строителството на тръба през България.

 

Представителите на "Южен поток България" отказаха да назоват договорената с изпълнителя цена, позовавайки се на дежурната "търговска тайна". Първоначално не бяха казани и имената на останалите участници в конкурса. По-късно обаче от дружеството обявиха, че в първия етап на процедурата писма за намерения освен победителя са подали българската "Спедстрой" ЕООД, немските "ТисенКруп" и "Технип", италианската "Сайпем", която участва в строежа на морското трасе, българо-руската "ОТФ- Русгаз-СК13", консорциум между "Ларсен Турбо", RENCO и SICIM, "Метал уан корпорейшън", NV DENYS, джойнт венчър между фирмите "Бонати", ССС и българската "Газстроймонтаж", както и консорциум на HABAU Hoch-und Tiefbaugesеllschaft, MAX STREICHER, Kommanditgesellschaft auf Aktien и българската "Енергоремонт Холдинг".

 

Последните две обединения и това на "Стройтрансгаз" са били допуснати до етапа с подаване на оферти, но предпочетена е бил руско-българският консорциум.

 

"Цената на договора е достатъчна за построяване на газопровода", заяви Леонид Чугунов, управител проекти в руската "Газпром". След настоятелните журналистически въпроси той единствено каза, че е по-ниска от обявената прогнозна стойност от 3.5 млрд. евро. Той пропусна да отговори каква е договорената индексация на бъдещия договор, каквато трябва да има съгласно международните изисквания по ФИДИК, но в същото време отбеляза, че крайната цена зависи от цената на металите, на положения труд и други фактори.

 

Чугунов оправда търговската тайна със сключваните в момента договори на изпълнителя в подизпълнителите, които бързо щели да си направят сметките от изходната цена и това щяло да повлияе крайната стойност на тръбата. "Докато не сключим и последния договор с подизпълнителите, няма да кажем нищо", заяви руският представител.

 

Той обясни още, че е решено един изпълнител да поеме толкова много дейности, защото проектът бил сложен.

 

Помолен изрично да уточни финансовите параметри на цялото трасе на газопровода, на българския участък и условията на договореното кредитиране, с което "Газпром" ще кредитира участието на БЕХ в проекта, Чугунов обясни, че те са същите – 16 млрд. евро цена за цялата тръба, 3.5 млрд. евро за участъка у нас и 620 млн. евро заем от "Газпром" за БЕХ с лихва от 4.24 на сто.

 

Директорът на БЕХ Иван Йончев каза, че руският газов кредит ще се изплаща 22 години, пет от които са гратисен период до постъпването на първите дивиденти през 2019 г. от експлоатацията на газопровода. Той не можа да отговори как точно е гарантиран българският дивидент. Само каза, че това ще зависи от газотранспортното споразумение, в което ще се определят и тарифите на транзитните такси, които ще получава "Южен поток България" за преноса на суровината. Йончев не се ангажира със срок, в който се очаква да се подпише газотранспортното споразумение и да се определят преносните такси.

 

Той посочи единствено "договорената принципно" норма на възвращаемост на проекта от 8%, което подсказва, че формулата за определяне на транзитните такси не е определена.

 

Липсата на яснота за тези важни параметри в сделката бе "компенсирана" от уверенията на Леонид Чугунов, че при пускане в експлоатация на тръбата, цената на руския природен газ за България ще падне заради скъсяването на трасето за доставките и оттам намаляване на транзитните такси. Той обаче все пак се застрахова, че цената на природния газ зависи от пазарните условия, но пък е убеден, "че кризата от 2009 г. никога повече няма да се повтори благодарение на "Южен поток".

 

Руският шеф на "Южен поток България" Игор Йолкин обясни, че строежът на сухопътния участък у нас ще започне през юни, за третото тримесечие на 2015 г. е предвидено получаването на първия газ по тръбата в капацитет от 15.7 млрд. куб. м годишно. Година по-късно мощността се планира да достигне 45 млрд. куб. м, а пълният обем от 63 млрд. куб. м ще бъде факт в края на 2016 г.

 

Представителите на газовия проект напълно игнорираха позицията на Европейската комисия, че "Южен поток" не отговаря на европейското законодателство за осигуряване на достъп до тръбата от трети страни. Само Иван Йончев коментира, че през октомври 2013 г. БЕХ и "Южен поток" са подписали споразумение за спазване на българското законодателство, което инкорпорира европейското законодателство и "не виждам проблем с това".

 

Неизвестно защо сегашните данни на проектната компания "Южен поток България" са, че изграждането на тръбата ще създаде 3000 работни места у нас. Като постоянно заети в експлоатацията пък бяха посочени 250 души.

 

Самият Йолкин заяви миналия месец във Варна, че проектът ще отвори 5000 работни места.

 

Според изявления министъра на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев от последните месеци, ще бъдат създадени "хиляди работни места", като в различните си изяви Стойнев посочва 7 000, 6 500, 5 000.

 

На тази аномалия обърна внимание Меглена Кунева от Реформаторския блок, която посочи, че според данни на самия "Газпром", в страните, през които "Южен поток" минава, ще бъдат открити 8500 работни места, а само за България 6 500.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?