“Кремиковци” пое инициативата за строеж на нов град край София

“Кремиковци” пое инициативата за строеж на нов град край София

Металургичният комбинат “Кремиковци” обяви в понеделник намерението си да навлезе на пазара на недвижими имоти с притежаваните 12 000 декара в северните покрайнини на София. Това е най-големият единичен парцел на територията на Столична община. Преди два месеца главният архитект на столицата Петър Диков заяви, че предприятието трябва да бъде разрушено, а негово място да бъде построено ново “сити”. В последствие тази идея беше защитена и от кмета на София и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов.

В отговор на въпрос на Mediapool изпълнителният директор на “Кремиковци” Александър Томов също заяви желание идеята на Диков и Борисов да бъде осъществена, но при положение, че бизнес-центърът съществува заедно със завода.

Дружеството e отворено към всички за построяването на този град. "Готови сме дори да си сътрудничим със Столична община за осъществяването на проекта и за развиването на северните покрайнини”, добави Томов. Според него мястото е изключително подходящо за създаване на “търговско – индустриална зона” заради добрата инфраструктура.

Изявлението на шефа на “Кремиковци” представлява своеобразен опит за затопляне на отношенията между комбината и “Московска” 33. В продължение на няколко седмици между двете страни течеше медийна престрелка. Кметската администрация обвиняваше завода, че задушава София, а от обратната страна замеряха с твърдения за съществуващи неясни арабски бизнес-интереси зад общинския натиск.

В крайна сметка желанието на металургичния гигант за решаване на казуса бе придружено в понеделник и с оферта за построяване на завода за преработка на боклука на столицата на негов терен. “Ние сме готови да предложим построяване на едно или две такива съоръжения на наша земя, стига проектите да отговарят на екологичните норми”, заяви Томов.

По повод стартиралата процедура по промяна на статута на земята под “Кремиковци” от зона за индустриално производство в многофункционален парцел с възможности за жилищно строителство, Томов заяви, че е съгласен с промяната. Той не пропусна да похвали като добра идея и проекта за продължаване на метрото до завода.

Освен намерението за строежа на “сити”, мениджмънтът на предприятието обяви пред бизнеса, че има готовност да продава отделни парцели за жилищно строителство.

Печалба от екологичните проблеми

В момента “Кремиковци” отчаяно се опитва да получи комплексно разрешително от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) за продължаването на своята дейност. Срокът за произнасяне на есоведомството е 31 октомври. До тогава комбинатът трябва да убеди правителството, че може да покрие еконормите. За тази цел три от основните замърсяващи мощности на “Кремиковци” са излезли в основен ремонт.

“Комплексно разрешително се дава за доказване на дейностите по преустройство. Аз очаквам този проблем да се реши”, заяви Томов.

Компанията смята да предложи на МОСВ налагането на постоянен мониторинг върху изпусканите вредни емисии, както и да се наеме външна компания, която да извършва паралелно тази дейност.

Пред бизнеса в понеделник бе обявено намерението да се даде възможност за външно участие в реализирането на екологичната програма. Тя бе разделена на отделни проекти. Инвеститорите ще получат възможност за извличане на желязо от отпадъците на завода. Това включва допълнителна преработка на шлаката, натрупвана 35 години, на гранулирана шлака, производство на барит, извличане на железни екстракти от праха, почвата и хвостохранилището.

Бизнесът ще може да кандидатства и с проекти за обновяване на ТЕЦ “Кремиковци”, заводите за кислород и термосплави. Според Александър Томов участието на външни инвеститори би съкратило времето за изпълнение на европейските екологични изисквания от 5 на 2 години. Предприятието предвиди 308 милиона лева за тази цел до 2011 година.

“Сами трудно бихме могли да направим всичко, което искаме в областта на екологията. С участието на външни инвеститори, проектите ще се реализират много по-бързо. В чужбина те са се доказали като печеливши”, заяви Томов.     

В понеделник той заяви, че е приключила процедурата по изнасяне на дейности извън компанията в следствие на което персоналът ѝ ще намалее с 1100 души до 5500. Това засяга инженерния отдел, който се превръща в “София инженеринг къмпани”, създадено е и ново транспортно дружество.

“Тези компании ще бъдат финансово независими от нас. Ние ще си плащаме на тях за извършване на услуги. Всеки трябва да оцелява, а това е единственият начин комбинатът да е конкурентноспособен на пазара”, каза още Томов.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?