Криминални схеми вдигат обезщетенията при застраховките за катастрофи

Сн. Архив

Застрахователите не искат намаляване на обезщетенията, плащани на пострадалите при катастрофи, а ясна методика, която да е записана в закона. Причината - в момента има много некоректни практики и дори криминални схеми. Това заяви председателят на Асоциацията на българските застрахователи Светла Несторова.

"Промяната, която искаме, засяга само обещетенията за неимуществени щети. В момента те са необичайно високи за болки и страдания спрямо тези за икономическите загуби", каза Несторова пред бТВ. По думите ѝ не може да се остойностява "неоценимото". Тя се обяви против практиката един от критериите да е въпросът "колко ви боли".

Несторова разказа за нелоялни практики на адвокати, които си приспадат между 50% и 80% от присъдените обезщетения.

"Практиките са ужасяващи – като се започне от това да се прибират по 80 - 90% от  обезщетението под формата на адвокатски хонорар, наемат се погребални агенти, работи се със служители на МВР. Адвокати разбират за смъртта на човек на пътя преди близките му. Ние се борим с тези практики отдавна", каза още председателят на Асоциацията на застрахователите. По думите ѝ вече има "осъдени с отнети адвокатски права".

В понеделник Несторова предупреди, че цената на застраховката "Гражданска отговорност" за автомобилите може да се повиши драстично и да достигне 1000 лева. Причината е решение на Върховния касационен съд от лятото, с което се разширява кръгът на хората, които могат да получат обезщетение.

По думите на Несторова застрахователите трябва да съберат още между 800 милиона и 1.3 млрд. лева, за да покрият претенции за щети от последните пет години. От асоциацията посочват, че лимитът, който председателят на парламентарната комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова (ГЕРБ) внесе в петък за 20 000 лв. трябва да е само временен, докато се изработи методиката за тези обезщетения.

Лицата с право на обезщетения нараснаха двойно след решение на ВКС

Заместник-председателят на Асоциацията на българските застрахователи Константин Велев каза, че от организацията нямат интерес от драматични събития, но са длъжни да предупредят до какво ще доведе решението на съда да се разшири кръгът на хората, които получават обезщетения.

"Допреди решението на Върховния касационен съд средно при загинал се обезщетяваха до трима роднини - съпруг, деца, родители. Сега техният брой става средно шест", каза Велев пред Нова телевизия.

Той поясни, че и към момента застраховката "Гражданска отговорност" е губеща, но компаниите са успявали да компенсират разликата с цените на другите си продукти.

Застрахователите настояват за въвеждане на системата бонус-малус от години, но това не зависи от нас, напомни Константин Велев. Не е ясно защо нито едно правителство не желаее да я въведе. Системата бонус-малус се прилага в развитите европейски страни и е по-справедлива спрямо действащата в момента у нас.

Като друг проблем беше поставен и този с карането от румънци на коли с български номера, за които обезщетенията се изплащат от българските компании. "Няколко правителства сме сезирали за проблема, но решение няма", посочи Велев.

Куцкова: Трябва да има рамка за обезщетенията при телесни повреди

"С много от колегите сме говорили, че абсолютно е необходима някаква рамка за обезщетенията "от - до" и вече в рамките на "от - до" да може да се преценяват в рамките на конкретния случай, конкретните доказателства. И такава рамка е особено необходима при телесните увреждания, защото ние, за да присъдим, примерно, обезщетение за счупена ръка, счупен крак, се базираме на заключенията на вещите лица - колко дълго човекът е бил болен, колко дълго не е можел да ходи и други такива неща. Но би било полезно за всички да има установени критерии, включително с участие на лекар, за телесните увреждания", коментира съдия Нели Куцкова пред БНР.

Що се отнася до обезщетенията за смъртни случаи, тъй като вече сме в ЕС, понякога се налага да прилагаме чуждестранно право, подчерта тя. И допълни, че в някои държави няма обезщетение за неимуществени вреди от смърт, освен ако близкият на загиналия не го е преживял особено тежко. В други държави има тарифа - например в Чехия за братя и сестри има определени суми.

"Добре е да се проучи опитът в други страни и да се направи един анализ. Не мисля, че е кой знае какъв проблем и наистина има нужда от едно голямо обсъждане", добави Куцкова.

Тя поясни, че при делата за обезщетение се преценяват и неимуществените вреди, но всеки случай е различен.

"За разлика от това, което се пише, че е цената на човешкия живот, този вид дела, които са граждански и където пострадалият гражданин и застрахователите са равни страни, там наказание не се налага, по тези дела подлежат на обезщетяване мъката, болката, страданието, загубата на близък човек, както и болките и преживяванията, ако човекът е осакатен при пътно-транспортно произшествие. Т. е., оценява се т. нар неимуществена вреда, която човек търпи в резултат от загубата на близък човек. И това е много индивидуално. Ще ви дам примери от практиката. Съпрузи, които на хартия савсе още съпрузи, но от 20 години не са поддържали никакъв контакт и съпругата научава от полицията, че мъжът ѝ е загинал при катастрофа, претендира обезщетения за това колко много е страдала от неговата загуба. Има случаи, в които млада жена с две деца губи мъжа си и цял живот трябва сама да гледа тези две деца и се доказва, че тя има изключително тежки последици за психиката и тогава, разбира се, обезщетението ще е много по-голямо." Това разказа Куцкова.

Как е в Германия

ВГермания има 100 застрахователни компании. Германците по принцип предпочитат застраховането като превенция срещу непредвидени щети. Народът, чието мото е "планирането е половината живот" не оставя нищо на случайността и има много висока застрахователна култура, разказва БНТ.

От друга страна, като водеща в автомобилостроенето световна сила, а и като държава, в която на магистралите няма пределна скорост, Германия е предвидила в законите си всички евентуалности.

При произшествие в Закона за движение по пътищата на Федералната република в параграф 7 е записано, че не само шофьорът, но и собственикът на автомобила носят отговорност. Приема се също така, че от едно моторно превозно средство може да произтече опасност без вина на шофьора. Това може да стане при изпуснато масло на пътя, заради което може да поднесе кола и да удари други.

Друга важна особеност в германските разпоредби е, че законодателят дава възможност да се покриват щети дори и срещу волята на застрахователя. За ощетения е важно, че той с гражданска отговорност директно може да претендира за пари в брой. При този случай обаче се отказва от другите си претенции.

В Германия освен това, ако са причинени телесни увреждания, застрахователят може да плаща на пострадалия, докато е жив. Сумите, за които е отговорен застрахователят в Германия са доста високи. Покритият риск е законово указан и за неимуществени вреди възлиза на 7.5 млн. евро, 1.22 млн. евро за имуществени и 50 000 за щети, които не са свързани с телесни увреди или повреди по автомобила.

Много застрахователи информират клиентите си през ноември и декември за сумите, които ще плащат догодина. Ако шофьорът не е имал произшествия и застрахователят не е изплащал нищо, тогава застраховките поевтиняват. В момента в Германия цените на застраховките за автомобили започват от 79 евро.

Споделяне
Още от Бизнес