Критериите към купувачите на “БДЖ Товарни превози” леко са занижени

Цената ще е определяща за сделката, а не предложените инвестиции

Критериите към купувачите на “БДЖ Товарни превози” леко са занижени

Предложените от транспортното министерство критерии към кандидат-купувачите на “БДЖ Товарни превози” леко са занижени. Това съобщи пред Mediapool Руси Статков, член на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) в понеделник, малко след като агенцията е одобрила критериите. Статков, който участва в надзора на АПСК от квотата на БСП, допълни, че е гласувал "против".

За финансовите инвеститори в товарните жп превози изискването е да имат 20 млн. евро собствен капитал (вместо 25 млн.) и да управляват активи за 1 млрд. евро за всяка от последните 3 години. Към стратегическите инвеститори изискването е да имат 400 млн. евро за последните три години, вместо исканите от транспортното министерство 500 млн. евро.

Купувачът се задължава да инвестира в дружеството минимум 50 млн. лева за период от три години, като първите 25 млн. лева трябва да се инвестират през първата година след сключването на договора. Статков каза, че никъде не се посочва в какви дейности и колко трябва да се инвестира. Това е трябвало да се уточни на среща с ръководството на БДЖ, която така и не се състояла. Това е и една от причините Статков да гласува “против”.

Така или иначе предложените инвестиции формират само 30% от офертата на купувачите, а останалите 70% са на база предложената цена, стана ясно от думите на Статков.

Ръководството на железницата твърди, че товарните превози, които никога не са били на печалба, имат активи за 320 млн. лв. и могат да се продадат за 200 млн. лева. По-реалистично обаче е цената да е двойно по-ниска. Успешната приватизация на “БДЖ Товарни превози” е едно от условията Европейската комисия да одобри отпускането на поредния заем за модернизацията на железницата.

Световната банка имаше готовност да даде 460 млн. лева държавно гарантиран заем за БДЖ, но ЕК иска компанията да разполага с поне половината средства като собствено финансиране. Продажбата на товарните превози е и единственият начин да се намерят пари за германския заем, с които са купени електрическите мотриси “Дезиро”. Германия заплаши да си ги вземе или да ги продаде заради забавените плащания. Заемът от 2005 г. е за 190 млн. евро.

Искането на синдикатите числеността на персонала в “БДЖ Товарни превози” да се запази за срок от три години на база броя на заетите през 2011 г. не е възприето, каза Статков. Персоналът, който трябва да се поддържа задължително за 3-годишен период, ще е този към момента на подписване на договора за приватизация.

През 2011 г. БДЖ започна мащабно орязване на персонала, което трябваше да засегне 2000 души и стана повод за едномесечна стачка на железничарите. То още не е приключило изцяло, но вече се готви нова вълна от съкращения, сигнализираха в понеделник синдикатите и заявиха, че нова стачка не е изключена. Съкращения щели да обхванат около 1000 души. Владимир Владимиров от ръководството на БДЖ коментира пред БНР, че става въпрос за намаляване на щата чрез орязване на длъжности, които се оказали излишни след анализ, и щяло да обхване по-малко от 1000 души. Мярката била планирана отдавна и заплахите за стачка въобще не били притеснителни, по думите на Владимиров.

Документацията за приватизацията на “БДЖ Товарни превози” ще се окомплектова в следващите 10 дни и ще се публикува в “Държавен вестник”, каза още Статков.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?