Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Критериите към купувачите на “БДЖ Товарни превози” леко са занижени

Цената ще е определяща за сделката, а не предложените инвестиции

3 коментара
Критериите към купувачите на “БДЖ Товарни превози” леко са занижени

Предложените от транспортното министерство критерии към кандидат-купувачите на “БДЖ Товарни превози” леко са занижени. Това съобщи пред Mediapool Руси Статков, член на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) в понеделник, малко след като агенцията е одобрила критериите. Статков, който участва в надзора на АПСК от квотата на БСП, допълни, че е гласувал "против".

За финансовите инвеститори в товарните жп превози изискването е да имат 20 млн. евро собствен капитал (вместо 25 млн.) и да управляват активи за 1 млрд. евро за всяка от последните 3 години. Към стратегическите инвеститори изискването е да имат 400 млн. евро за последните три години, вместо исканите от транспортното министерство 500 млн. евро.

Купувачът се задължава да инвестира в дружеството минимум 50 млн. лева за период от три години, като първите 25 млн. лева трябва да се инвестират през първата година след сключването на договора. Статков каза, че никъде не се посочва в какви дейности и колко трябва да се инвестира. Това е трябвало да се уточни на среща с ръководството на БДЖ, която така и не се състояла. Това е и една от причините Статков да гласува “против”.

Така или иначе предложените инвестиции формират само 30% от офертата на купувачите, а останалите 70% са на база предложената цена, стана ясно от думите на Статков.

Ръководството на железницата твърди, че товарните превози, които никога не са били на печалба, имат активи за 320 млн. лв. и могат да се продадат за 200 млн. лева. По-реалистично обаче е цената да е двойно по-ниска. Успешната приватизация на “БДЖ Товарни превози” е едно от условията Европейската комисия да одобри отпускането на поредния заем за модернизацията на железницата.

Световната банка имаше готовност да даде 460 млн. лева държавно гарантиран заем за БДЖ, но ЕК иска компанията да разполага с поне половината средства като собствено финансиране. Продажбата на товарните превози е и единственият начин да се намерят пари за германския заем, с които са купени електрическите мотриси “Дезиро”. Германия заплаши да си ги вземе или да ги продаде заради забавените плащания. Заемът от 2005 г. е за 190 млн. евро.

Искането на синдикатите числеността на персонала в “БДЖ Товарни превози” да се запази за срок от три години на база броя на заетите през 2011 г. не е възприето, каза Статков. Персоналът, който трябва да се поддържа задължително за 3-годишен период, ще е този към момента на подписване на договора за приватизация.

През 2011 г. БДЖ започна мащабно орязване на персонала, което трябваше да засегне 2000 души и стана повод за едномесечна стачка на железничарите. То още не е приключило изцяло, но вече се готви нова вълна от съкращения, сигнализираха в понеделник синдикатите и заявиха, че нова стачка не е изключена. Съкращения щели да обхванат около 1000 души. Владимир Владимиров от ръководството на БДЖ коментира пред БНР, че става въпрос за намаляване на щата чрез орязване на длъжности, които се оказали излишни след анализ, и щяло да обхване по-малко от 1000 души. Мярката била планирана отдавна и заплахите за стачка въобще не били притеснителни, по думите на Владимиров.

Документацията за приватизацията на “БДЖ Товарни превози” ще се окомплектова в следващите 10 дни и ще се публикува в “Държавен вестник”, каза още Статков.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #3

    Е може ли едно губещо предприятие да напира непрестанно да кара нови и нови товари ?

  2. Анонимен
    #2

    Основният предмет на дейност на Холдинг БДЖ е превоз на пътници и товари. Допустима ли е продажба на основен предмет на дейност? Продажбата е стъпка към ликвидиране на поредната държавна структура. БДЖ се управлява от ликвидатори не от управители, но в България никой не отговаря за поразиите които е направил важно е да се получат комисионните.... Холдиг БДЖ разпуска ли се след продожбата на БДЖ товарни превози?

  3. Анонимен
    #1

    Вместо БДЖ,енерго,вик,телефони,атомна централа,ниски лихви на банките за кредити всичко това трябва да е държавноооооо,за да има икономика-продадоха цялата държава!!!!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.