Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Критериите към купувачите на “Товарни превози” занижени почти наполовина

Ще отпадне проверката на ДАНС, международен консултант ще маркетира дружеството

17 коментара
Критериите към купувачите на “Товарни превози” занижени почти наполовина

Новата процедура по раздържавяване на “БДЖ Товарни превози” ще започне до месец и половина, каза пред Mediapool шефът на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) Емил Караниколов. Изискванията към кандидат-купувачите ще бъдат занижени чувствително, а международна консултантска компания ще се заеме с маркетинга на дружеството, така че процедурата да предизвика по-голям интерес, каза той. Първата бе прекратена миналата седмица след като се оказа, че в надпреварата остана само офшорната компания "Дует реълуей България",зад която се предполага, че стои българо-руският банков тандем – Корпоративна търговска банка – "Внешторгбанк" (ВТБ), които вече успешно придобиха “Булгартабак” и БТК заедно с мобилния оператор “Виваком”.

Караниколов обясни, че единственият кандидат е можело въобще да не подаде оферта. Той трябваше да изчака 90-дневна проверка от ДАНС за достъп до квалифицирана информация. Едва след това купувачът получава информационния меморандум по сделката, който да му даде реална представа какво купува. Нямаше гаранция, че “Дует реълуей” ще подаде оферта, за това прекратихме процедурата, каза Караниколов. Друг момент е, че регистрираната на 3 юли офшорна компания с 10 лева капитал можеше въобще да не издържи проверката на службата за национална сигурност.

Високите критерии към купувачите са причината за ниския интерес към първата процедура за продажбата на товарното дружество, което е с най-висок дял в бизнеса с жп превоз на стоки. Сега критериите ще бъдат чувствително занижени. За стратегическите инвеститори критериите бяха да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години и да са работили в сектора на жп транспорта поне 10 години. Изискването за оборот пада на 250 млн. евро, но се запазва условието за 10 години опит, каза Караниколов. За финансовите кандидати условията бяха да управляват активи над 1 млрд. евро и да имат собствен капитал поне 20 млн. евро. Сега условието е да управляват активи за 700 млн. евро, а изискването за собствен капитал отпада. Причината е, че този тип инвеститори – инвестиционни фондове и т.н., оперират с активи на други дружества и често нямат собствен капитал, обясни шефа на приватизационната агенция.

Нов момент в процедурата е и отпадането на изискването ДАНС да проверява кандидатите. Регистрацията за достъп до квалифицирана информация ще се премести от “БДЖ Товарни превози” в “Холдинг БДЖ”. Така необходимостта от проверка отпада, тъй като само товарните превози имат отношение към националната сигурност във връзка с превоза на военновременни запаси.

Агенцията ще възложи на международен консултант и нов правен анализ, оценка на дружеството и информационен меморандум по сделката, съобщи Караниколов. В първата процедура държавата разчиташе на приходи от минумум 100 млн. евро и инвестиции в размер на още 50 млн. евро. След новата оценка и тези условия може да се променят, но не е ясно дали в посока нагоре или надолу. Международната консултантска компания ще се заеме и с маркетинга на дружеството, така че да привлече повече потенциални купувачи, каза Караниколов.

Изборът и ще стане чрез ограничен конкурс, на който агенцията ще покани три компании, но той ще е отворен и за всички останали. Едната е “Сити Груп”, която работи по сделката с “Булгартабак”. Втората е “Делойт”, избрана от Румъния да я консултира при раздържавяването на техния товарен жп превозвач. Третата ще е “ПрайсуотърХаус Купърс” или “Кей Пи Ем Джи”. За консултантът са предвидени до 150 хиляди лева и няма да получи пари при успешна продажба на “БДЖ Товарни превози”, уточни Караниколов. Новата процедура по приватизацията на дружеството ще започне едва след новата оценка на консултанта, но тя няма да отнеме повече от месец – месед и половина, каза още той.

Забавяне от два-три месеца за мен не е фатално при положение, че сме направили опит да постигнем максимален резултат при продажбата на компанията”, коментира по-рано в понеделник транспортният министър Ивайло Московски пред БНР. “Аз считам, че няма никакво основание да бъдем критикувани, тъй като все пак ние сме направили опит да привлечем с високи критерии сравнително големи оператори и инвеститори. За съжаление състоянието на компанията е такова, че те не са проявили интерес, а състоянието на компанията е такова заради управлението на такива като г-н Мутафчиев, така че, каквото иска, да си критикува”, каза Москвоски в отговор на критиките на министъра на транспорта от кабинета Станишев – Петър Мутафчиев, че процедурата е спряна в опит да се обезцени дружеството и да се даде на “подходящ” купувач.

Тук не става въпрос, че критериите сега ще се занижават, така, безразборно, просто ще бъдат свалени едно ниво надолу, за да могат да дойдат инвеститори. Продажбата е необходима и животоспасяваща за компанията. Без нея няма как да бъдат обслужвани, без приходите от приватизацията няма как да бъдат обслужени заемите”, каза Московски. Заради необслужван заем на БДЖ към Световната банка финансовото министерство спря държавната субсидия на превозвача, а решение на проблема все още не е намерено. От БСП прогнозираха, че спряната субсидия ще доведе до отмяна на влакове и поскъпване на билетите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #17

    Не мога да си отговоря на един въпрос: -След като се продаде единственото дружество, носещо печалба в БДЖ от къде ще дойдат приходи за останалата част и за връщане на натрупаните задължения? И защо трябва да се продава - не е ли по-добре да се направи конкурс за мениджмънт на дружеството? Когато активи отиват в частни ръце - то ползата за държавата и населението е почти никаква. В почти 100 % случай води до намаляване приходите в бюджета, увеличаване на безработицата и цените на услугата. Т.е. приватизацията води до ликвидиране обществения интерес в полза на частния и оттам ограничаване свободата на мнозинството от личностите в името на свободата на малцина.

  2. Анонимен
    #16

    Много коментиращи тук правят куп предположения, които според мен нямат нищо общо с истината. Опитвате се да търсите под вола теле, но изобщо не ви се получават нещата ако питате мен.

  3. Хаяско
    #15
  4. Анонимен
    #14

    До 11 не е доказано че зад единствения кандидат за покупката на БДЖ-ТП стои банкера Василев. На някои им се видяха твърде удобни тези теории, но мисля фактът че не са подкрепени още с доказателствен материал, е достатъчно красноречив.

  5. Анонимен
    #13

    С тия ръководства на холдинга и дружество Товарни превози и следващата обявена приватизационна сделка ще пропадне. Те всички са подбрани от най-големия душманин на България в лицето на Дянков. Всички заедно да изгоним омразния Дянков, едва тогава може и държавата да се успокои и по мъдри решения да се появят. Вън Дянков от България!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. Анонимен
    #12

    Явно никой не бърза да налее пари в една изгубена кауза!Сега като са занижили изискванията,може да се появят нови кандидати...

  7. Анонимен
    #11

    Добре, че държавата реши да отмени конкурса за БДЖ-Товарни превози. Много подозрително е да ги хариже на единствения кандидат, зад който прозираше дългата ръка на "банкера на правителството" Цв.Василев!

  8. Анонимен
    #10

    ВРЪЩАЙ ЛОКОМОТИВИТЕ БЕ , ПРЕСТЪПНИК МОСКОВСКИ ! 2012.07.23 11:50:58 Нека министър MANGALI.PDF опровергае факта , че локомотивите на БДЖ от Пътническе превози са прехвърлени на Товарни превози ! Ще го опровергае , ама нанай , защото ще излъже като дърт циганин ! Който не вярва , да отиде до Стара Загора и ще ги види наредените , бездействащи локомотиви , чакащи да ги приватизират . Ще ги подарят на ДПС мафията в лицето на Корпоративна Търговска БАНДА /КТБ/, ще си гушат Банго Василев , ер Доган , ЦВЪКИКАТА И ДЕЛЯН ПЕЕВСКИ и бб...Ананасът сочен плод е , а на нас българите за три години ни ПЕНЕТРИРАХА майката гробарите -геpбер...и !

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  10. Анонимен
    #8

    Московски по телевизията :" Надявам се БДЖ да не спре до края на лятото"-Дано , ама надали !

    ГЛАВНИЯТ ПРОКУРОР ДА СЕ НАМЕСИ ЗА УПРАВЛЕНЧЕСКИЯТ САБОТАЖ И ТЕРОР НАД ПЪТНИЦИТЕ ! ПРЕСТЪПНИЦИ , ВЪРНЕТЕ ОБРАТНО 20 БЕЗДЕЙСТВАЩИ ЛОКОМОТИВИ В ПЪТНИЧЕСКИ ПРЕВОЗИ! КОГА Е БИЛО ТОВА , БДЖ ДА СЕ ДВИЖИ БЕЗ РАЗПИСАНИЕ И НА КЪСМЕТ ! Министърът и ръководството на БДЖ са РАЗСТРЕЛ НЕЗАБАВНО. В момента дори съкратеното разписание не се изпълнява , защото липсват 20 локомотива за пътническите превози .Локомотивите от

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.