При втория опит за приватизация

Критериите към купувачите на “Товарни превози” занижени почти наполовина

Ще отпадне проверката на ДАНС, международен консултант ще маркетира дружеството

Критериите към купувачите на “Товарни превози” занижени почти наполовина

Новата процедура по раздържавяване на “БДЖ Товарни превози” ще започне до месец и половина, каза пред Mediapool шефът на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК) Емил Караниколов. Изискванията към кандидат-купувачите ще бъдат занижени чувствително, а международна консултантска компания ще се заеме с маркетинга на дружеството, така че процедурата да предизвика по-голям интерес, каза той. Първата бе прекратена миналата седмица след като се оказа, че в надпреварата остана само офшорната компания "Дует реълуей България",зад която се предполага, че стои българо-руският банков тандем – Корпоративна търговска банка – "Внешторгбанк" (ВТБ), които вече успешно придобиха “Булгартабак” и БТК заедно с мобилния оператор “Виваком”.

Караниколов обясни, че единственият кандидат е можело въобще да не подаде оферта. Той трябваше да изчака 90-дневна проверка от ДАНС за достъп до квалифицирана информация. Едва след това купувачът получава информационния меморандум по сделката, който да му даде реална представа какво купува. Нямаше гаранция, че “Дует реълуей” ще подаде оферта, за това прекратихме процедурата, каза Караниколов. Друг момент е, че регистрираната на 3 юли офшорна компания с 10 лева капитал можеше въобще да не издържи проверката на службата за национална сигурност.

Високите критерии към купувачите са причината за ниския интерес към първата процедура за продажбата на товарното дружество, което е с най-висок дял в бизнеса с жп превоз на стоки. Сега критериите ще бъдат чувствително занижени. За стратегическите инвеститори критериите бяха да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години и да са работили в сектора на жп транспорта поне 10 години. Изискването за оборот пада на 250 млн. евро, но се запазва условието за 10 години опит, каза Караниколов. За финансовите кандидати условията бяха да управляват активи над 1 млрд. евро и да имат собствен капитал поне 20 млн. евро. Сега условието е да управляват активи за 700 млн. евро, а изискването за собствен капитал отпада. Причината е, че този тип инвеститори – инвестиционни фондове и т.н., оперират с активи на други дружества и често нямат собствен капитал, обясни шефа на приватизационната агенция.

Нов момент в процедурата е и отпадането на изискването ДАНС да проверява кандидатите. Регистрацията за достъп до квалифицирана информация ще се премести от “БДЖ Товарни превози” в “Холдинг БДЖ”. Така необходимостта от проверка отпада, тъй като само товарните превози имат отношение към националната сигурност във връзка с превоза на военновременни запаси.

Агенцията ще възложи на международен консултант и нов правен анализ, оценка на дружеството и информационен меморандум по сделката, съобщи Караниколов. В първата процедура държавата разчиташе на приходи от минумум 100 млн. евро и инвестиции в размер на още 50 млн. евро. След новата оценка и тези условия може да се променят, но не е ясно дали в посока нагоре или надолу. Международната консултантска компания ще се заеме и с маркетинга на дружеството, така че да привлече повече потенциални купувачи, каза Караниколов.

Изборът и ще стане чрез ограничен конкурс, на който агенцията ще покани три компании, но той ще е отворен и за всички останали. Едната е “Сити Груп”, която работи по сделката с “Булгартабак”. Втората е “Делойт”, избрана от Румъния да я консултира при раздържавяването на техния товарен жп превозвач. Третата ще е “ПрайсуотърХаус Купърс” или “Кей Пи Ем Джи”. За консултантът са предвидени до 150 хиляди лева и няма да получи пари при успешна продажба на “БДЖ Товарни превози”, уточни Караниколов. Новата процедура по приватизацията на дружеството ще започне едва след новата оценка на консултанта, но тя няма да отнеме повече от месец – месед и половина, каза още той.

Забавяне от два-три месеца за мен не е фатално при положение, че сме направили опит да постигнем максимален резултат при продажбата на компанията”, коментира по-рано в понеделник транспортният министър Ивайло Московски пред БНР. “Аз считам, че няма никакво основание да бъдем критикувани, тъй като все пак ние сме направили опит да привлечем с високи критерии сравнително големи оператори и инвеститори. За съжаление състоянието на компанията е такова, че те не са проявили интерес, а състоянието на компанията е такова заради управлението на такива като г-н Мутафчиев, така че, каквото иска, да си критикува”, каза Москвоски в отговор на критиките на министъра на транспорта от кабинета Станишев – Петър Мутафчиев, че процедурата е спряна в опит да се обезцени дружеството и да се даде на “подходящ” купувач.

Тук не става въпрос, че критериите сега ще се занижават, така, безразборно, просто ще бъдат свалени едно ниво надолу, за да могат да дойдат инвеститори. Продажбата е необходима и животоспасяваща за компанията. Без нея няма как да бъдат обслужвани, без приходите от приватизацията няма как да бъдат обслужени заемите”, каза Московски. Заради необслужван заем на БДЖ към Световната банка финансовото министерство спря държавната субсидия на превозвача, а решение на проблема все още не е намерено. От БСП прогнозираха, че спряната субсидия ще доведе до отмяна на влакове и поскъпване на билетите.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Успешна ли е стратегията на правителството за борба с коронавируса?