Критериите на училищата с най-голяма тежест за диференцираните учителски заплати

Училищата настояват да се увеличи тежестта на критериите за диференциация на учителските заплати, които самите те определят, каза пред журналисти в сряда образователният министър Даниел Вълчев.

Това е станало ясно след тестване на системата за заплащане на учителския труд според заслугите. Моделът бе изпробван в 27 училища в Шумен, Казанлък, Троян и Пловдив.

Социалните партньори се споразумяха учителите да бъдат оценявани по 10 критерия, част от които са определени от самото училище. Атестирането ще се прави от комисия от 5 до 7 учители, а неин председател ще е директорът на учебното заведение.

В момента най-много точки дават стандартите, разработени индивидуално от всяко училище – 18, но училищата искат те да се увеличат на 30 точки.

“Това не е неприемливо,” коментира идеята Вълчев. По думите му окончателният модел за диференциация трябва да е готов до две-три седмици.

Така училищата ще имат около един месец за подготовка, така че от 1 юли по-добрите учители да получат увеличение на заплатите си, обясни още той. По изчисления на образователното ведомство всеки десети учител ще получи със 70-80 лева по-висока заплата, възнагражденията на други 10% от учителите ще скочат с около 40 лева, а  40% ще получат минималното увеличение от 20 лева.

За да проработи на практика финансовото стимулиране на учителския труд, останалите 40 процента от преподавателите няма да получат увеличение.

От МОН припомниха и датите за първото външно оценяване на учениците от четвърти клас. На 14 май ще е тестът по "Човекът и обществото", на 15 май - по български език и литература, на 16 май - по математика, на 18 май - по "Човекът и природата".

Изпитите ще включват задачи с три възможни отговора, от които само един е верен. Работите на учениците ще се проверяват от училищни комисии, в които нямат право да участват преподаващи на децата учители.

Оценките от тестовете ще имат само информативен характер и няма да влияят върху годишния успех на четвъртокласниците.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?