Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кризата не е попречила на държавата да харчи все повече

1 коментар
Кризата не е попречила на държавата да харчи все повече

На фона на рекордно високите бюджетни излишъци за първите 9 месеца на 2016 г. (по-високи са единствено през 2008 г.) дебатът относно ефективното управление и реформите в сферата на публичните финанси изглежда като отдавна забравен спомен. Сравненията на финансовия министър между държавния бюджет и постна пица от 2010 г., както и призивът на премиера за "затягане на коланите" отстъпиха на обещания за приоритетно харчене на преизпълнението на фискалната цел.

Т.нар политика на икономии (austerity) така и не намери почва в България, въпреки че много се изговори за необходимите жертви и съкращения, които трябва да се направят в бюджета. Реално консолидираните бюджетни разходи растат във всяка година в периода 2009-2015 г., а това, което управляващите наричат "икономия", т.е. намалението на бюджетния дефицит, е резултат от по-високи бюджетни приходи и по-висок икономически растеж. Така например в годината на "постната пица" консолидираните бюджетни разходи се увеличават с близо 1.1 млрд. лв. в сравнение с предходната година и надминават 36% от БВП в сравнение с 35% през предходната година и 34.6% през 2007-2008 г.

Динамиката на държавните разходи в номинално и реално изражение е сходна, с изключение на 2011 г., когато се наблюдава увеличение на публичните разходи с под половин процент, като в същото време БВП на страната нараства с около 8.5%. С тази корекция публичните разходи като дял от БВП достигат 33.5% и слизат под нивата си от 2007 г. Още от 2012 г. обаче се наблюдава възстановяване им и те се връщат около нивата си от 2007-2008 г. През 2013-2014 г. икономиката се развива в условията на нестабилна политическа обстановка, което допълнително повишава разходите като дял от БВП до близо 39%. Въпреки успокояването на политическите страсти през 2015 г. консолидираните разходи прескачат границата от 40% от БВП, с което управляващите нарушават ограниченията на Закона за публичните финанси (чл. 28).

Независимо от общото увеличение на публичните разходи то е съпътствано и с промяна в структурата им. Така например социалните разходи се увеличават от около 31% на близо 34%, което се дължи изцяло на по-високия дял на пенсиите – 24.4% от консолидираните разходи през 2015 г. в сравнение с 21,3% през 2007 г. Заедно с тях леко се увеличат и разходите за здравеопазване.

В същото време делът на разходите за администрация, както и за отбрана и сигурност, се понижават с около 4 пр.п. Тук прави впечатление, че в нито една от двете групи не се наблюдава трайно намаление на разходите. Те се свиват в периода 2010-2012 г., след което отново започват да растат. Разликата идва от темпа на растеж след 2012 г. – при разходите за полиция и вътрешен ред увеличението е скокообразно, докато тези за отбрана и администрация се увеличават значително по-плавно.

Трайно увеличение се наблюдава при разходите за земеделие и околна среда, което в голяма степен се дължи на отпускането на европейски средства за проекти в тях, както и на държавната политика за национални доплащания за единица площ. В същото време разходите за транспорт остават почти непроменени като дял от консолидирания бюджет, а тези за образование дори намаляват, независимо, че в тази сфера се отпускат все повече средства.

По-ниски разходи в пет държавни дейности

Увеличението на разходите обаче не се разпределя равномерно нито във времето (в периода 2013-2015 г. се наблюдава огромно увеличение на разходите и приноса им към се дефицит), нито по държавни дейности. Така например в периода 2008-2015 г. публичните разходи се увеличават с 12.6 млрд. лв. или с 57%, но при пет от държавните дейности – изпълнителни и законодателни органи, общи служби, отбрана, религиозно дело, промишленост и строителство се наблюдава спад в отпуснатите средства. С други думи разходни реформи наистина е имало, но те обхващат едва пет от 22 държавни дейности. Освен това намалението на разходите при тези дейности е относително малко и е засенчено от ръста при другите дейности.

Пенсии и здравеопазване

Най-голямото увеличение на разходите се наблюдава при пенсиите – с близо 3,8 млрд. лв. или около 80%, в периода 2008-2015 г. Разходите по това перо през 2015 г. представляват 24.4% от бюджета в сравнение с 21.3% през 2007 г. Следващият най-голям ръст се наблюдава в здравеопазването, където разходите растат с близо 1.8 млрд. лв. или над 66% в същия период. Близо половината от увеличението се дължи на по-високите разходи за болнична помощ, която е струвала с 665 млн. лв. над нивата си от 2007 г. или със 77% повече. Освен тях, разходите за лекарства и медикаментите за ракови заболявания също допринасят значително за увеличението.

Селско стопанство и транспорт

На следващо място се нареждат селското стопанство, горското стопанство, ловът и риболовът с ръст на разходите от над 1 млрд. лв., който води до тяхното трикратно нарастване в сравнение с 2007 г. Основната причина за това е присъединяването на България към Европейския съюз и европейската програма за развитие на селските райони, по която разходите се увеличават с около 870 млн. лв. с периода 2008-2015 г. Към нея се добавят и още близо 250 млн. лв. – 1,5 пъти повече в сравнение с 2008 г., разходи за национални доплащания към директните плащания за земеделски производители и съфинансиране по програмата за развитие на селските райони.

Малко над 1 млрд. лв. е и увеличението в дейностите, свързани с транспорта и съобщенията. Близо половината от ръста в разходите се дължи на дейности, свързани с управлението, контрола и регулирането на дейности по транспорта и пътищата. Разходите по тази дейност през 2015 г. са близо двойно по-високи в сравнение с 2007 г., но голяма част от това увеличение е концентрирано през последната година. Друго голямо перо са дейностите по железопътния транспорт, свързани със субсидиите за БДЖ и НКЖИ, а разходите по него започват да се увеличават от 2011 г.

Вътрешна сигурност и образование

Не е изненадващо и увеличението в сектор "Полиция, вътрешен ред и сигурност", но пък то е сравнително малко на фона на гореспоменатите сектори. Така през 2015 г. секторът харчи с 38% повече в сравнение с 2007 г. или с 422 млн. лв. повече. И докато бюджетът за "Полиция и вътрешен ред" се увеличава през всяка от разглежданите години, то в периода 2011-2012 г. се наблюдава спад в средствата, получени от международни програми и споразумения, дарения и помощи от чужбина, като и при други дейности по вътрешната сигурност.

Интересното е, че в същия период разходите за образование се увеличават с 43% или 938 млн. лв. С други думи разходите в абсолютна стойност се увеличават близо два пъти по-бързо в сравнение с тези за "Полиция и вътрешен ред". Друг е въпросът какъв е ефектът от това.

Както става ясно от данните, икономическата криза не е попречила на държавата да харчи все повече и повече, макар и в малка част от дейностите наистина да има намаление. В седмиците преди внасянето на законопроекта за държавния бюджет за следващата година ИПИ ще публикува поредица от статии, които разглеждат по-детайлно разходната политика на държавата през последните години.

*Статията е публикувана на сайта на Института за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    Не е притеснително, че разходите се увеличават, това е нормално. Потресаващо е невежеството на българите как да харчат по-добре. Една част от работата се върши два пъти /търпи ремонти/, не се поддържат важни обекти /ако малките дупки се запълват своевременно, няма да има нужда от основно преасфалтиране/, не се санират държавните и общинските сгради така, че да се намалят разходите за отопление, не се разпределя помощта на държавата по сектори така, че да се измести китайското ниско качество. Политиката е секторна, но трябва да обхваща всички дейности. В Швеция си произвеждат всичко за вътрешния пазар - почти нищо не се внася.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.