Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кризата не променя желанията на кандидат-студентите какво и къде да учат

10 коментара
Кризата не променя желанията на кандидат-студентите какво и къде да учат

По-малко от една пета от кандидат-студентите ще променят плановете си за избор на специалности заради кризата, желаещите да учат право и икономически специалности отново остават най-много. Над една трета от завършващите училище ще кандидатстват в чужбина, мотивирайки се с по-доброто качество на обучението и по-голямата перспектива за реализация, изборът на висше образование у нас се определя основно от по-ниската цена. Това сочат резултатите от анкетно проучване сред 867 ученика от столични езикови гимназии, проведено от Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) и обявено в сряда.

Правото продължава да е най-желана специалност, според проучването, като 16% от от анкетираните ученици са посочили именно нея. На второ място се подреждат икономическите специалности с 11%, въпреки перспективата за по-трудна реализация в период на криза. 6% от анкетираните искат да учат компютърни и информационни науки, по пет процента са желаещите да следват медицина и фармация, туризъм и психология. Архитектура и дизайн искат да учат по 3% от запитаните.

На въпрос бихте ли избрали икономическа специалност 52% от анкетираните отговарят положително, 44 % отрицателно, а 4% отговарят “не и в период на криза“.

Двадесет и осем процента от анкетираните ще кандидатстват както в България, така и в чужбина, а 12% от всички са заявили, че ще пробват късмета си единствено в чужбина, като едни от най-предпочитаните страни за получаване на диплома са Англия, Холандия, Франция, САЩ, Германия, Швейцария, Италия.

Кандидатстването извън България се избира заради по-доброто качество на образованието, което е на международни стандарти и ниво (62%) и търсят по-голямата перспектива за реализация по изучаваната специалност (27%).

Основен мотив за това кандидат-студентите да предпочетат българското висше образование са по-ниските цени у нас. 41% от анкетираните посочват именно тарифите. Други три на сто посочват кризата, което също може да се отнесе към финансовите причини. Едва осем на сто се мотивират с перспективата за реализация. Качеството на българските ВУЗ се признава за водещ критерий от 16%, но само два процента изтъкват достойнствата на преподавателите.

Основен извод в проучването е, че българското образование може да задържи студентите в страната, ако гарантира реални практически знания, стажове и постоянна връзка с бизнеса, който, след завършване на студентите, да има възможност да наеме добре обучен персонал - бъдещи мениджъри.

52% от анкетираните заявяват, че ще кандидатстват само в държавни университети, 31% - че ще опитат късмета си и в частни, и в държавни, но предпочитат държавните. 12% казват, че ще подадат документи и в двата вида университети, но предпочитат частните, а пет на сто от анкетираните посочват, че ще кандидатстват само в частни ВУЗ-ове.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. математик
    #10

    Обърнете внимание изследвано е мнението на 867 ученика от СТОЛИЧНИ ЕЗИКОВИ ГИМНАЗИИ. Това определнено не може да бъде представителна извадка за цялата страна. Това е мнението на учениците от столичните езикови гимназии, не на учениците от цялата страна. Естествено, че завършващите ЕГ нямат предпочитания към точните науки и предпочитат да учат в чужбина, защото имат добра езикова подготовка. Не казват нищо ново от ВУЗФ. Процентът на желащите от езикови гимназии да учат в чужбина даже е нисък! Изводите им са определено необосновани.

  2. uchicago.edu
    #9

    Очевидно университета, в който сте получили образованието си не Ви е дал много. Иначе щяхте поне да знаете, че в американските университети се кандидатства и конкуренцията за елитните университети е убийствена - за едно место се състезават средно по 40-50 човека. Тук уча пета година, с пълна стипендия, а мама и татко нямаха пари да дойдат до тук миналата година за да присъстват на церемонията по случай получаването на бакалавърската ми степен.Сред малкото българи от състудентите ми, нито един не

  3. bormed
    #8

    Анкетата показва, че желаещи да учат химия, физика и инженерни науки няма! Това е ужасяващ симптом! Б-я ще има ли индустриално бъдеще? С каки специалисти? Държавата ни има ли изобщо приоритети за икономическото ни развитие? Правни и икономически умения, младите се подготвят за бъдещи далавери!!!Тежко и горко на Б-я!

  4. lordcris
    #7

    пишман-икономисти

  5. бос
    #6

    когато питат защо избират чужбина отговорите НЕ СА ДОСТОВЕРНИ. Истината е че не стандарта ги привлича а това че могат да останат в чужбина на работа. Само 1% от завършилите в чужбина български студенти се връщат у нас. Една част сключва брлакове и остават да работят често даже не това което са учили. Други се местят от държава в държава според работата, трети като хайделберски студенти записват магистратура след магистрадура за да останат по-дълго и намерят работа. А кои заминават да учат в чужбина.

  6. бос
    #5

    дъщерята на моя корежка спечели конкурс за да учи в Кембридж- Англия, когато беше студентка 2 год. англ. филология у нас. Но родителите нямаха пари и тя не замина. Дъщерята на мой колега влезе тук славянска филология (не можа анг., макар да завършщи с пълно отличие І-ва англ. гимн.), но семейството й имаше пари и на следващата година я изпрати в Германия. Дъщерята на кума ми отиде да учи във Франция, после в Англия, ама родителите са богати. Съседското момиче, което без да е завършило фр. гимназия, влезе френска филология в СУ (където балът е висок), не може да отиде в чужбина да учи защото родителите нямат тези пари.

  7. ВазовЪ
    #4

    на г-дата са да бъдат брокери, дилъри, маклери и пр. говнери, е, в краен случай и адвокати, но не и инженери, физици, химици, математици, агрономи и ветеринари; на младите госпо`йци: виж предпочитанията на г-дата, но може и минетоложки, духова музика на флейта с два мяха и др. удовлетворяващи някои човешки потребности специалности.

  8. uchicago.edu
    #3

    Моят университет има 85 Нобелови награди, други аргументи необходими ли са?

  9. бос
    #2

    това само доказва че твоят университет има 85 нобелисти, но не че ти си с такава перспектива. Ти си по скоро от тези които могат да си позволят финансово да учат в него и да живеят и идържат в САЩ, от тате и мама. По добре похвали се ти какво си постигнал. Но по този въпрос май мълчиш.

  10. бос
    #1

    а като изключение са случаите когато наши студенти постигат много високо място в науката в САЩ и Зап. Европа. И в това няма нищо лошо. Това е нормално.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.