Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Кризата от САЩ и ЕС вече е в Румъния

0 коментара
Кризата от САЩ и ЕС вече е в Румъния

Европа и САЩ се готвят за нова шокова вълна на кризата като за принудително приземяване, докато Румъния изглежда продължава да пее шизофреничния си рефрен: "тази криза няма да ни засегне, защо трябва да се страхуваме?".

САЩ имат държавен дълг, равен на 100 проецнта от брутния вътрешен продукт. В Румъния нивото на държавния дълг е едва 37 процента. Разликата изглежда огромна. САЩ плащат средна лихва от 2 процента. Румъния плаща близо 6 процента. Това означава, че и двете страни имат да плащат годишно за обслужване на дълга си 2 процента от БВП. Иначе казано, при различни нива на задлъжнялост бремето е едно и също.

Все пак американският Конгрес усилено води дебати за бъдещето. Дилемата не е дали, а колко да отреже от разходите. А залогът е дали да увеличи или не данъците от едно ниво все пак доста по-ниско от това в Румъния.

А политическият дебат има ясни технически репери. Ако таванът на задлъжняване не се вдигне, тогава хазната автоматично спира да взема повече заеми, независимо от последиците. Законът е над всичко.

Румъния си позволи да пренебрегне идването на кризата, да увеличи вноските за социалните осигуровки и ДДС, да фалшифицира парламентарните процедури под натиска на поставените от МВФ условия. Сега си понася последиците. Положението с публичните финанси не е с нищо по-добро отпреди три години и наближава още една година на избори, в която властта и опозицията ще се насърчават взаимно към бюджетна безотговорност.

В дългосрочен план от Румъния и САЩ не е трудно да се отгатне кой ще постави в ред държавните си финанси и кой няма.

В Европа спасяването на Гърция дойде в пакет с мерки, които до скоро бяха немислими. Дългът се рефинасира на практика с напечатани пари, а частните банки понасят също част от загубите. Спасяването на една фискално безотговорна държава е в състояние да създаде ужасното усещане за несправедливост сред тези, които са си написали домашното, но ЕС иска да противодейства с шоков финансов пакет: целта от 3 процента за бюджетния дефицит, определена чрез Договора от Маастрихт, ще се превърне в приоритетна цел до 2014 г. Визирани са всички страни от еврозоната, с изключение на тези, които са включени във финансови програми - засега Гърция, Ирландия и Португалия.

На практика правителствата се примириха, че вече няма да могат да харчат повече отколкото успяват да инкасират. Част от тях показваха и досега фискална отговорност, но се наложи да научат урока, че това не е достатъчно. Ирландия, например, имаше години наред бюджетен излишък или много малък дефицит и намали държавния си дълг от 100 процента на 20 процента от БВП. Бяха достатъчни само три години, за да ескалира дългът ѝ отново до 100 процента заради необичайното съучастничество между политическата класа и банковата система.

Поуката е, че никой не може да бъде спокоен. А държавният дълг на Румъния изглежда малък само защото икономиката нарасна достатъчно бързо, за да замаскира масивните структурни дефицити. Без този растеж в бъдеще ирландският пример няма да е толкова далече. Всяка страна има своите слаби места - при гърците бяха военните разходи, при португалците - балонът на недвижимия сектор. В случая на Румъния уязвимостта не е в областта на разходите, а в евентуален спад на нивото на фискалните приходи.

Една некомпетентна данъчна администрация, която се занимава по-скоро с тормозене на честните данъкоплатци, отколкото със залавянето на измамниците, общото усещане за потиснатост от несправедливостта и бюджетното разхищение, виртуализацията на финансовите транзакции и на юридическите отношения - всичко това образува коктейл, който е в състояние да взриви всичко онова, което държавата някога си е представяла за събирането на данъците. А в една Европа, в която данъчната дисциплина се превръща в девиз, това означава незабавни и масивни съкращения на разходите.

Големият недостатък на Договора от Маастрихт е липсата на механизми за санкциониране на страните "нарушителки". Но най-важният катализатор на кризата на суверенните дългове е готовността на банките да дават заеми на държавите до безкрайност с убеждението, че те са най-добрите клиенти. Случаят с Гърция им показа обратното - дори и един правителствен дълг може да бъде преструктуриран, а клиенти, които са добри платци, се намират трудно.

И винаги ще бъдат предпочитани тези, които са внесли ред в хазната си - САЩ или еврозоната, а не онези, които все още се надяват, че нищо лошо не може да им се случи, дори и след като собствената им история е показала друго.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.