Кризата с коронавируса удари и социологическите агенции

Кризата с коронавируса удари и социологическите агенции

Ситуацията с коронавируса затруднява сериозно и работата на социологическите агенции, показа проверка на Mediapool. Една от причините е, че сега няма как да използват един от инструментите за проучвания – анкетите лице в лице. Другата e, че клиентите им за маркетингови проучвания са свили разходите си.

Управителят на "Алфа рисърч" Геновева Петрова и изпълнителният директор на "Галъп Интернешънъл" Първан Симеонов казаха пред Mediapool, че агенциите им са преминали основно на дистанционна работа, за да се ограничи контактът между хората.

"Работата изглежда по-трудна, може би е защото сме по домовете", коментира Симеонов.

Той подчерта, че "Галъп Интернешънъл" се занимава най-вече със социално-политически проучвания и съчувства на колегите си, които се занимават повече с пазарни проучвания, които ще усетят кризата дори още повече. "Вероятно най-много ще пострадат агенциите, който се занимават с маркетингови проучвания. Те губят клиенти. В момента ние сме длъжни да сме активни, да сме барометър за обществено социални нагласи", добави той.

За него големият проблем е, че в момента анкетите лице в лице няма как да се ползват. Въпреки това и "Галъп", и "Алфа рисърч" използват алтернативни варианти.

"Когато говорим за социологически електорални нагласи, наистина методологията "лице в лице" е най-достоверна. Не за друго, а защото се достига до активни лица, които няма как да бъдат достигнати онлайн, например", обясни Геновева Петрова. Поради тази причина "Алфа рисърч" използва комбинация от онлайн анкети и телефонни проучвания, но това изисква повече организация.

"Алфа рисърч" има и много клиенти, за които прави маркетингови проучвания и именно там се усещат косвените последици от мерките срещу разпространението на коронавируса, каза Петрова:

"Имаме чисто търговските клиенти, които представляват голяма част от клиентите ни. На част от тях им се налага да оптимизират разходите си. Очакваме това да e проблем, който ще продължи и след извънредното положение, защото фирмите трябва да се съвземат".

"Вече се наложи и затягане на колана, а може да дойдат на дневен ред и още по-непопулярни решения", коментира Първан Симеонов.

В момента социологически агенции могат да кандидатстват по мярката "60/40", ако приходите им са намалели с повече от 20% през март спрямо март миналата година. Ако бъдат одобрени, държавата ще плаща 60% от заплатите и осигуровките на служителите им.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?