Кризата ще доведе до фалити и комерсиализация на медиите

Кризата ще доведе до фалити и комерсиализация на медиите

Има сериозна хипотеза, че ще има фалити или трансформации на цели медии заради икономическата криза, което ще засили комерсиалното начало на медийния пазар и ще отслаби гражданската активност в тях. Това коментира в понеделник анализаторът Георги Лозанов по повод февруарския анализ на Лабораторията за медиен мониторинг на фондация "Медийна демокрация".

"В медиите ще бъде толерирано онова, което е свързано със спектакъл. Свиването на рекламния пазар пряко ще доведе до комерсиализация на медиите", добави Лозанов. Според него хората разбират класическото политическо говорене като "фалирало говорене", а самата политика вече е "празен етикет".

Като пример в тази посока бе даден скандалът за "човешкия материал", който избухна при посещението на Бойко Борисов в САЩ. "От една страна имаше изпробването на всекидневния език и доколко това може да води до вдигане на вот. От друга Сергей Станишев влезе в тази стилистика, за да опонира на Борисов. Така разговорът излезе от политическото и неговите езици, вкарвайки всекидневния, а той има своите стереотипи - обобщава и в някакъв смисъл дори обижда", добави Лозанов.

Медийният анализатор коментира, че и през февруари продължава общата тенденция за края на традиционните разкази на прехода - антикомунистическият за десните и социалният за левите.

"Опитът политическото да заговори на други езици, близки до всекидневното битово говорене, се подкрепя и от тенденции, свързани със собствеността на медиите. Накрая на процеса може да се окажем в комуникация, близка до частното, а не до публичното с неговите граждански ангажименти", коментира Лозанов.

Според анализите на медийната лаборатория голямата активност на Яне Янев и неговите корупционни разкрития като опит за търсене на влияние сред електората също се поднасят с нетрадиционно политическо говорене.

"Засилва се тенденцията от януари в медиите да се предоставя голям терен на сенчестия свят. Мафията присъства във все по-романтична и идеалистическа светлина, като например невероятните приключения на еди кой си гангстер", заяви ръководителят на отдел "Проекти" във фондация "Медийна демокрация" Орлин Спасов.

По думите му много от материалите в жълтата преса могат да бъдат разглеждани и като PR в полза на определени личности в престъпния свят. Спасов коментира още, че "вирусът на жълтата преса е заразил политическото говорене".

Социологът Таня Буруджиева заяви, че от медийния мониторинг ясно проличава, че предизборните кампании вече са започнали. "Интересен е и екшън-форматът, и начинът на представяне на темите. В следващите месеци мониторингът ще покаже опита на политиците да изиграят филма "Умирай трудно - 5 " по български", заяви тя.

Тя разкритикува медиите, че не изработват комуникационни стратегии за отразяване за представяне на изборите и политиците. Буруджиева коментира темата за "материала" като показваща "пълна липса на култура за дебата", а поднесените от Яне Янев разкрития като "крайна форма на популизъм, удавяща всякакви наченки на дебата по същество".

Проф. Ивайло Дичев акцентира върху скандала около шефа и миноритарен собственик на “Овергаз“ Сашо Дончев, който беше атакуван от медийната група на бившата шефка на Тотото Ирена Кръстева, считана за близка до ДПС. "Ние не получихме отговор на това какво се случи“, заяви професорът като припомни част от хипотезите и възможните причини за тази атака. “По-важният въпрос е можем ли да говорим сериозно за медии, след като не знаем кой е техният собственик", коментира той.

Споделяне

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?